Side 1 af 2

Tilbagebrænd? Er det pga det varme vejr eller syrventilen?

: 30 sep 2015 18:04
af ulriktofte
Hej, jeg oplever gentagende gange at mit fyr tager vand ind. Det er en baxi 2,5 med iltstyring fra 2006 - Det kan kører fint et par dage, men pludselig hyler det, og har så slukket ilden med vand. Min første tanke var at det var pga at det havde været varmt i vejret, og det pause fyrede for meget og derved brændte tilbage. Men kunne det skyldes syrventilen? Eller kan jeg justere i mine indstillinger, så det ikke pausefyre helt så meget?
Håber der er nogle der vil kunne svare på det Ulrik

Re: Tilbagebrænd? Er det pga det varme vejr eller syrventilen?

: 30 sep 2015 21:52
af thy
ulriktofte skrev:Hej, jeg oplever gentagende gange at mit fyr tager vand ind. Det er en baxi 2,5 med iltstyring fra 2006 - Det kan kører fint et par dage, men pludselig hyler det, og har så slukket ilden med vand. Min første tanke var at det var pga at det havde været varmt i vejret, og det pause fyrede for meget og derved brændte tilbage. Men kunne det skyldes syrventilen? Eller kan jeg justere i mine indstillinger, så det ikke pausefyre helt så meget?
Håber der er nogle der vil kunne svare på det Ulrik
tja syrventilen kan saktens være defekt..

men det kunne godt tænkes du kunne have noget ud af at få den finjusteret...med iltstyring er det ret lige til... vil dog gerne lige høre hvad den er justeret til nu...

driftformsknap må ikke lyse :great:

alarmreset + driftformsknap
-
-
-
-
-
-

alarmreset + menuknap
-
-
-
-
-
set temp?

hvad fyrer du med...

ud fra dine tal kan vi se om noget,sku være fejljusteret

Re: Tilbagebrænd? Er det pga det varme vejr eller syrventilen?

: 30 sep 2015 22:01
af ulriktofte
Hej Thy,

Tak for henvendelsen. Det kunne godt have været driftsformknappen der lyste, det er faktisk ikke helt klar over(!)
Men mine tal ser således ud...
alarmreset + driftformsknap
-40
H0.3
L0.1
P05
8.0H
7.0L

alarmreset + menuknap
110
H15
L40
650 (b50)?
r0.0

Set: 80

German Pellets 8mm

mvh. Ulrik

Re: Tilbagebrænd? Er det pga det varme vejr eller syrventilen?

: 30 sep 2015 22:09
af thy
ulriktofte skrev:Hej Thy,

Tak for henvendelsen. Det kunne godt have været driftsformknappen der lyste, det er faktisk ikke helt klar over(!)
Men mine tal ser således ud...
alarmreset + driftformsknap
-40 lidt her -30
H0.3
L0.1
P05
8.0H---7,0H
7.0L

alarmreset + menuknap
110
H15
L40----45
650 (b50)? nenlig Blæs50
r0.0

Set: 80

German Pellets 8mm

mvh. Ulrik
ikke umiddelbart ret meget at gøre ved indstillinger..
hvilken fejl kode?
tag 2 turbolatorer ud for lidt højer røgtemp kan komme i når dagstemp kommer ned under ca 5-10 grader..

Re: Tilbagebrænd? Er det pga det varme vejr eller syrventilen?

: 30 sep 2015 22:22
af ulriktofte
Det er vist også dine egne indstillinger, fundet her på siden :-)

Fejl A1

Turbolatorer? Er det dem der ligge i røgrørene?
Som nævnt kunne driftformsknappe godt have have lyst. Det er til iltstyring, hvilket vel betød at den ikke var sat til?

Kunne det skyldes temperaturene udenfor? Det var varmt idag, hvilket resulterede i at den ikke brugte så meget?

Re: Tilbagebrænd? Er det pga det varme vejr eller syrventilen?

: 30 sep 2015 22:23
af ulriktofte
Der er også en trækstabilisator på, men den er vel egentlig kun nyttig når det blæser?

Re: Tilbagebrænd? Er det pga det varme vejr eller syrventilen?

: 30 sep 2015 22:38
af Brandsen
Halløj i forum,

Ja, en Baxi 2.5 kan jo opvarme en hel landsdel, og derfor ofte alt alt for stor,
og kan ikke lave 'lidt nok' varme, næsten umuligt at kommer under en effekt på 6.5 kw.

Bedste råd er som Dr. Thy skriver, tag et par turbulatorer eller fire ud.

Men, der kan også være andre årsager som giver tilbagebrand, herunder især falsk luft :

- gummi pakningen der sidder i låget til tanken er ikke helt tæt.
test ved at sætte et stykke papir i klemme forskellige steder, og så må du ikke uden videre
kunne trække papiret ud.

- de fire møtrikker der holder sneglekanal og tanken sammen, trænger måske til at strammes,
det er før set, at de ikke er ordentligt spændt.

- overtryksrøret er stoppet af snavs og møg i tidens løb, så giv det lige et pust trykluft

- den lille dækplade foran glughullet i nederste låge er ikke spændt 100% til.
glughullet skal du alligevel ikke bruge overhovedet, når du kører med iltstyring.

- og endelig skal du være helt sikker på at luftkamrene er helt tømt for vand efter seneste tilbagebrand,
så ud med aftapningsskruen, hvilket du sikkert har gjort, men så også et langt stykke stift ståltråd gennem
hullet, for det er tidligere set, at vandet har trukket 'snask' med ned i luftkamrene, og stoppet vand i at
løbe ud af aftapningshullet, sådan der stadig stod vand i kamrene, selv om unbraco skruen var helt ude..

Ovenstående 5 mulige andre årsager, er ikke lige sandsynlige alle sammen, men det koster jo gratis og kun
et par minutter lige at kontrollere 8)

Og hey, her på Blå Stue checker vi aldrig noget som helst, vi kontrollerer 8) 8)

Re: Tilbagebrænd? Er det pga det varme vejr eller syrventilen?

: 30 sep 2015 22:49
af ulriktofte
Tak for hjælpen begge to :-) Jeg må igang med den syns og efterprøvningen.

Re: Tilbagebrænd? Er det pga det varme vejr eller syrventilen?

: 30 sep 2015 22:51
af ulriktofte
Læste at der var nogle der havde installeret et mindre fyr i sommerperioden. Har i nogle erfarringer med det - Min kone fryser hendes tæer på vores badeværelsesgulv...

Re: Tilbagebrænd? Er det pga det varme vejr eller syrventilen?

: 30 sep 2015 23:03
af Brandsen
Halløj i forum,

Ja da, her på matriklen klares varmebehovet om sommeren af en pillegansker, i form af en Scotte BS 10kw mini,
den kan gå helt ned på 1kw som effekt. Den sidder så i serie med storebror Baxi, og har en set temp der er 5 grader
under set temp på Baxi, og da en Scotte kan tænde selv, så gør den helt automatisk det, når den opdager Baxi ikke
gider lave varme, og omvendt, når Baxi sparker røv i pingvinvejr, så stopper Scotten jo helt automatisk, fordi Baxi
så smider varme ind, der ligger 5 grader over Scotttens set temp. Yderst simpelt set-up.

Hey, de hedder ikke turbolatorer, for de sætter ikke turbo på noget som helst, tværtimod, de forsinker røgen gennem
røgkanalerne, fordi de får røgen til at turbulere, ergo turbulatorer. Nogle kalder den retardere, netop fordi de
'forsinker' røgen. 8) 8)