Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt anlæg fra bunden

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Lassep

Nyt anlæg fra bunden

Indlægaf Lassep » 09 apr 2015 19:33

Halløj i forum

Jeg investere snart i nyt fyr har et par spørgsmål derom.
1. Hos diverse forhandlere tilbyder de køb med energitilskud på 3500.- kan man ikke få mere end dette? eller får man bare mere retur? jeg skifter også vvb og cirkulationspumper.
2. jeg bor på sjælland, har i erfaringer med forhandlere her på øen?
3. Materialevalg? jeg tænker at lave så meget så muligt selv, så hvilke materialer vil i anbefale, man skal vælge af rør og fittings?

på forhånd tak :)

nemocharley

Nyt anlæg fra bunden

Indlægaf nemocharley » 09 apr 2015 19:35

1) man kan godt få mere end det - men det kommer jo an på det anlæg der skrottes.

Lassep

Nyt anlæg fra bunden

Indlægaf Lassep » 09 apr 2015 19:38

nemocharley skrev:1) man kan godt få mere end det - men det kommer jo an på det anlæg der skrottes.

jeg har et brændefyr fra 2000 som er primær og oliefyr fra 1971 som sekundær? men de kan vel ikke vide hvilket som er primær og sekundær?

nemocharley

Nyt anlæg fra bunden

Indlægaf nemocharley » 09 apr 2015 19:41

det ved jeg faktisk ikke - men for din skyld håber jeg da at de vil regne ud fra oliefyret - det kan blive et ret stort tilskud.

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 40 gange

Nyt anlæg fra bunden

Indlægaf pendec » 09 apr 2015 19:48

Lassep skrev:
jeg har et brændefyr fra 2000 som er primær og oliefyr fra 1971 som sekundær? men de kan vel ikke vide hvilket som er primær og sekundær?

Din BBR oplysninger er afgørende her, for der står hvilket er din primær opvarmnings kilde. Og du kan desværre ikke ændre den inden, så smarte er de dog ;)

Lassep

Nyt anlæg fra bunden

Indlægaf Lassep » 09 apr 2015 20:01

pendec skrev:Din BBR oplysninger er afgørende her, for der står hvilket er din primær opvarmnings kilde. Og du kan desværre ikke ændre den inden, så smarte er de dog ;)

der står heldigvis det er oliefyret. brændefyret er slet ikke nævn icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 40 gange

Nyt anlæg fra bunden

Indlægaf pendec » 09 apr 2015 20:07

Lassep skrev:
der står heldigvis det er oliefyret. brændefyret er slet ikke nævn icon_cheesygrin.gif

Tror ikke mange tænkte over betydningen tilbage i 2000 eller år før det, at man skulle have tilskud baseret på ens BBR information ;) Så du må ud og score et godt tilskud. Det er nævnt herinde flere gange at din co2 besparelse kan sælges, så måske kan du søge lidt på det, og finde trådene omkring det emne.

Lassep

Nyt anlæg fra bunden

Indlægaf Lassep » 09 apr 2015 20:14

hvis jeg bruger 32 skrm (x0,70 = 22,4m3) bøg om året, hvordan regner jeg så ud hvor mange liter olie det svare til ?

jeg har fundet frem til at bøg har 4,08 kwh/kg og olie har 9,5kwh/liter
der skulle være 425 kg bøg pr m3
22,4 m3 x 425 kg x 4,08 = 38.841 kwh?
38.841 / 9,5 = 4088 liter

Kan dette virkelig passe?

triumph
Stoker XVII
Stoker XVII
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 26 gange

Nyt anlæg fra bunden

Indlægaf triumph » 10 apr 2015 06:07

Man regner ikke på CO2 besparelsen, men på KWh besparelsen. Så man får ikke mere i tilskud ved at skotte et oliefyr end et brændefyr, snarer tværtimod.

xkfc

Nyt anlæg fra bunden

Indlægaf xkfc » 10 apr 2015 07:19

triumph skrev:Man regner ikke på CO2 besparelsen, men på KWh besparelsen. Så man får ikke mere i tilskud ved at skotte et oliefyr end et brændefyr, snarer tværtimod.

Det forstår jeg ikke rigtigt :oops:
Man har vel det samme energibehov uanset hvilket metode man bruger til at varme op! Så er der jo bare forskel på hvad prisen er pr. kW.
Eneste måde man kan minimere energibehovet er vel at skrue ned for temperaturen, isolere, eller få et fyr med bedre virkningsgrad!

Kenneth

Tilbage til "Scotte Pillefyr"