Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nedvejning gammel c-max til hvidplade bil

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2553
Tilmeldt: 03 okt 2007 20:45
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 40 gange

nedvejning gammel c-max til hvidplade bil

Indlægaf pendec » 16 feb 2015 20:27

Jeg har erfaret at min gamle c-max kan gøres lidt billigere de næste 4-5 år, hvis jeg får den nedvejet.
Yderligere overvejes en omregistrering til hvide plader.

50% -> 95% afgiften lyder til iflg. skat at være omkring 5400,- på en Cmax 2.0, og lyder til jeg kan skære 4-6K af årlig afgift.
Nedvejning.dk nævner jeg ender på maksimum 4250,- årligt hvis jeg vælger dette. Jeg har yderligere læst at vurdering af afgift beregnes udfra ekstra sikkerheds udstyr, og Ghia varianten har vistnok lidt ekstra udstyr (mener jeg), så afgift kan måske blive mindre.

Jeg syntes så ikke jeg finder nok info omkring at gå fra gulplade -> hvide plader.
Jeg har bagsæderne på loftet ( ikke musehuls-checket :( ).
Afgiften er vel de ekstra 5% (50%->100% afgift for biler før apr.2007), så ca. 5700,-, hvis jeg vælger hvide plader.

Vælger jeg så bagsæderne monteret , så skal den omsynes igen, og nye plader
Ændringer på bil skulle være: Gulplade dele fjernes, Bagsæde montering, nye sikkerhedsseler bagi, side-vindue aktivering(lim fjernes og relæ aktiveres) , gulvmåtter?, andet?

- Skal registrerings syn være med bagsæder monteret, eller jeg udsætte den del, så den er på hvide plader, dog stadig kun med 2 sæder?
- Modregnes allerede betalt afgift, når den er betalt i Januar 2015?
- Kan det betale sig at få den på hvide plader? (montering af dele til hvide plader(ukendt) + 1380kr nye plader + 450kr registreringssyn)


salemander
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 491
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: salemander type Abiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: træ koks bio olie
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 12 kg
Årligt forbrug: 15 - 20 rm
Geografisk sted: randers
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

nedvejning gammel c-max til hvidplade bil

Indlægaf salemander » 16 feb 2015 20:41

er det ikke noget med at afgiften til hvidplader er 180 %

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2553
Tilmeldt: 03 okt 2007 20:45
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 40 gange

nedvejning gammel c-max til hvidplade bil

Indlægaf pendec » 16 feb 2015 20:50

salemander skrev:er det ikke noget med at afgiften til hvidplader er 180 %

Korrekt, det er så nok ikke 100% summen af afgiftsgrundlaget ;) , og det var også derfor de 50->95% fik mig i tvivl men så bliver det altså ca. 10200 i afgift + 1380+450? hvis den skal omregistreres på hvideplader.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3033
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 45 gange

nedvejning gammel c-max til hvidplade bil

Indlægaf Brandsen » 16 feb 2015 21:47

Halløj i forum,

Nej, sådan virker det vist ikke. Du skal finde (rest) moms-værdien af den nuværende gul plade bil,
og tilsvarende (rest) moms-værdi af en tilsvarende på hvide plader, og så betale forskellen.
( Moms-værdien indeholder så også lige registreringsafgiften )

Det er faktisk 2 beregninger nu om dage, ved ikke præcist hvornår det blev ændret.

Jeg prøvede samme stunt på min bil for ca 1 år siden, og skat mente de skulle have kr 250.000
for at skifte til hvide plader, fra papagøjeplader, på en årgang 2006 der nu har gået 240.000km

Jeg kan jo næsten købe en extra tilsvarende på papagøjeplader til den pris !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2553
Tilmeldt: 03 okt 2007 20:45
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 40 gange

nedvejning gammel c-max til hvidplade bil

Indlægaf pendec » 16 feb 2015 22:08

Brandsen skrev:Nej, sådan virker det vist ikke. Du skal finde (rest) moms-værdien af den nuværende gul plade bil,
og tilsvarende (rest) moms-værdi af en tilsvarende på hvide plader, og så betale forskellen.
( Moms-værdien indeholder så også lige registreringsafgiften )

Ok, det er så ved hvid plade strategien, jeg kan også se at nedvejning.dk også forsøger at forklare
Som hovedregel vil registreringsafgiften ved omregistrering til personbil nemlig svare til forskellen i vurderingspris på køretøjet som hhv. varebil og personbil.

Og det er måske ikke kun 95%->180% afgifts forøgelse. Dog passer vurderingsgrundlaget vist måske.. Skat's vejl. vurderings grundlag er 45.000kr for årgang 2006(ukendt km), bilbasen.dk har årgang 2007 med 180.000km for ca. 90.000, så vurdering af min på hvide plader, er vel omkring 90.000, som er dobbelt af vurderingen på 2007/gulplade modellen fra skat. og det er jo det man betaler afgiften af.
Den såkaldte SKAT.dk vurdering som nedvejning.dk har illustreret er uden km angivelse ;(

edit: Moms forskellen er vel inkl. , da bilbasen.dk jeg søgte på er person biler og fjernede u/afgift , cvr og leasing.

edit2: [tag]Brandsen[/tag] du mener jeg skal betale forskellen fra 45.000 -> 90.000 til skat? så det er altså 45.000 jeg betaler i omregistrering for min model. SÅ kan det klar bedre betale sig at købe en anden model på samme km, og på hvide plader og nyere model. ;) Så skal jeg klart holde mig til gulplade betalingen 50->95%
Du fik nok ret her :) , fandt info på SKAT's side, og den ender omkring 40.000 i afgift før alt andet, så hvide plader er droppet.
evt for andre, så se mere her


Brugeravatar
marbjergper
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 138
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

nedvejning gammel c-max til hvidplade bil

Indlægaf marbjergper » 26 feb 2015 07:33

hej,jeg var igennem turen med min xsara picasso sidste år (31/3 )brugte quickimport i glostrup fik svar på afgiften efter 1 dag .havde prøvet told og skat året før det tog 3 mdr før der kom svar fra dem.havde fået vejet den ned i 2009 (bilen er en 2006 1.6hdi) og det gav jeg 8800kr for,da jeg gik fra gule til hvide blev den betalte gulpladeagift modregnet i den nye afgift. jeg betalte 25187kr med nummerplader +syn af bilen.
bilen skulle have sæder mm i for synet og være afmeldt
vh Per Jensen



Tilbage til "Bil, MC og Motor"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst