HPW varmepumpe fejl

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
LFB
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jan 2015 14:31

HPW varmepumpe fejl

Indlæg af LFB »

Hej forum,

Vi har overtaget et hus hvor der er installeret en HPW varmepumpe. Ved opstart af anlægget fik vi efter nogle dage pludselig en alarm (AL05) som efter brugervejledningen har med for høj returtemperatur at gøre.

Vi har efterfølgende haft VVS folk på, som fandt frem til at et filter på returen var stoppet og efter han rensede det gik fejlen væk. Efter et par måneders drift kom samme fejl igen hvorefter vi igen rensede filteret.....

Nu blot 2 dage efter vi har renset det sidst får vi igen samme fejl, og nu kaster vores 2 forskellige VVS folk håndklædet i ringen......

Er der nogen herinde som kan svare på hvad der kan være galt - er ved at være jævnt træt af denne fejl (den bipper pænt højt), så vil gerne finde frem til om det blot er en setting eller lignende.....

På forhånd tak for hjælpen

/LFB

PS er der nogen der ved om jeg kan skrue ned for volumen når den advarer om alarm? ;)

Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

HPW varmepumpe fejl

Indlæg af scotten »

hej
AL05 Fremløbstemperatur overstiger den høje grænse (højere end AR03) - Årsag: Setpunkts temperatur er for højt sat og/eller hedeflade på varmtvandsbeholder er for lille

Prøv at sænke dit sætpunkt på fremløb, til under 55 eller 65 grader afhængig af størrelse på anlæg.
Der er en brugsanvisning på vvs ekspertens hjemmeside.

http://www.vvs-grossisten.dk/index/aw-d ... pumpe-1869
det var så grossisten :oops:

Hilsen Anders
LFB
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jan 2015 14:31

HPW varmepumpe fejl

Indlæg af LFB »

Hej Scotten,

Tak for dit svar.

Jeg har været inde og kigge på dette og fremløbstemperatur var sat til 40 grader......så umiddelbart bør det vel ikke være det? Jeg har dog ændret til 35 grader nu, så skal nok vende tilbage hvis det ikke virker.

Men 35 grader lyder bare lavt i mine ører?

/LFB
Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

HPW varmepumpe fejl

Indlæg af scotten »

hej
Ved ikke hvordan dit rørsystem er strikket sammen, men der skal altid være forbrug/flow igennem rørene når kompressoren kører.
Det dur ikke med termostater der lukker ned for flow, måske skal du rense snavssamler igen.
Det har måske noget at gøre med din varmtvandsbeholder.

Hilsen Anders
LFB
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jan 2015 14:31

HPW varmepumpe fejl

Indlæg af LFB »

Cirkulationspumpen i pumpen stod af forleden, så den er netop blevet skiftet og i den forbindelse rensede han også filter.......men nu igen kom alarmen, og det kunne han ikke forstå (derfor han gav op). Det hele er et stort system, og der er fint tryk på, så det burde ikke være manglende flow

Kan man hæve tolerancen på retur?

Varmepumpen klarer kun gulvvarme - vores varme vand kører via genvej anlæg

PS alarm er ikke gået endnu, så måske det har virket....

Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

HPW varmepumpe fejl

Indlæg af scotten »

Hvis du har fået nu pumpe på, så check om den står på autoadapt,
hvis den gør, så tryk den over på konstant hastighed.

Hilsen Anders
LFB
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jan 2015 14:31

HPW varmepumpe fejl

Indlæg af LFB »

Ok tak for assist.

Indtil videre er der dog ikke gået nogen alarm, så kan godt være det hjalp med sænkning til 35 grader.....

Hvis den går igen tjekker jeg pumpe og vender tilbage hvis det ikke virker.

Igen tak for hjælpen - håber det holder

/Lars
Brugeravatar
scotten
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 133
Tilmeldt: 29 dec 2006 15:28
Mit fyr: RTB 10 kw
Areal: 144
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4270
Årligt forbrug: 5 tons
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

HPW varmepumpe fejl

Indlæg af scotten »

Tror du skal tjekke pumpe og måske snavssamler, de 40 grader er vel ok, du skal jo have varme i huset.

Hilsen Anders
levi

HPW varmepumpe fejl

Indlæg af levi »

Scotten har helt ret, pumpen skal stå på permanent tryk, og så er det også vigtigt at der er en bypass ventil på systemet, da flowet i anlægget ikke må stoppe når varmepumpen kører (flow og tryk er forøvrigt ikke det samme).

Hvor stor buffertank har du på systemet ?

Hvis snavsfilter stopper til så ofte, så ville jeg være en anelse bekymret for min installation - men inden vi bliver alt for bekymret, så bestil en gennemskyldning af dit anlæg... Et filter skal ikke stoppe bare sådan, det skal normalt max renses 1 gang om året...
LFB
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jan 2015 14:31

HPW varmepumpe fejl

Indlæg af LFB »

Det må jeg gøre. Har netop fået ny alarm (AL03) som omhandler for lav fremløbstemp!

Pumpen blev installeret for et par dage siden af teknikker som servicerer pumper (lygas) så må formode den er sat rigtigt - men tjekker lige i morgen for en sikkerheds skyld.

Hvad er en bypass ventil? Hvis det er det samme som en overløbsventil så er den installeret.....

Buffertanken er på 140 liter

Vedr filter, så var der slanger i gulvvarmen som var utætte så der er blevet rodet med det de sidste uger.......ved ikke om det kan være det?

Besvar