opvaskermaskine

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
xkfc

opvaskermaskine

Indlæg af xkfc »

Maskinen skal helt klart være lavet til varmt vand.
Der er ikke megen fidus ved både at have koldt og varmt vand til en opvasker, den bruger normalt kun varmt vand.

Opvaskeren vasker bedst ved 60° og skyller ved >80°, hvis service skylles inden det sættes ind, bør det være koldt vand, varmt vand får resterne til at brænde fast.

Der findes ikke mange maskiner der kan tilkobles varmt vand længere, så jeg tror at moderne langtidsvask ved lav temperatur vinder sejren.

En vaskemaskine bruger derimod både varmt og koldt vand, varmt til vask, og koldt til skyl.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

opvaskermaskine

Indlæg af hensan »

themasterdk skrev:Hej Alle

Er der nogen der har erfaring med at tilslutte varmt vand til en opvaskermanskine i stedet for koldt vand??

Hvis ja, hvor meget har i evt sparet på det
Jeg skiftede fra koldt vand til opvaske maskinen for et par år siden med følgende resultat.
Det varme vand i huset er ca 50 grader og produceres af et pillefyr.

Opvaskemaskinen er en ca 6 år gammel Siemens der efter brugsanvisning kan acceptere varmt vand op til 70 grader.

Jeg havde 2 formodninger før dette skifte:

A) Tidsforbruget for en opvask bliver mindre da vandet ikke skal varmes op.

B) El forbruget bliver mindre da vandet ikke skal varmes op af varmelegeme indbygget i opvaskemaskine.

Udgifterne for at skifte var ca 240 kr for lidt hane/slange der ikke kunne genbruges.

Både før og efter har jeg målt for at finde ud hvad det betød at forsyne maskinen med varmt vand. Målingerne er gennemsnit over 2 x 3 opvaske på vores standard vaske program.

Hvordan er det så gået ?

A) Tidsforbruget er faldet marginalt. For brugte maskinen 140 min på et program. Efter skifte bruger den nu 132 minutter - 8 minutter mindre.

B) Med koldt vand brugte maskinen i gennemsnit 1,43 kwh på en opvask. Med varmtvands forsyning bruger maskinen kun 1,04 kwh på en vask.

Nu er der ikke noget i denne verden der er gratis heller ikke opvarmning af vand ved pillefyr. Jeg har tidligere beregnet at opvarmning af brugsvand med pillefyr koster ca 40 pct af el opvarmning.

Det samlede resultat bliver derfor (elpris brugt for beregning 2,10 kr/ kwh) en kold vask til 2,99 kr hvor en varmtvands vask koster 2,51 kr - en besparelse på 48 øre per vask eller ca 16 pct.

Da vi vasker ca 250 vaske om året er det en besparelse på ca 120 kr årligt - det vil dermed tage lidt over 2 år at for de nye rør stumper er tjent ind. Havde opvaske maskinen været helt ny energispare maskine havde besparelsen nok været mindre.

Medmindre din opvaskemaskine / vandtilslutning er anbragt således at du uden videre kan fortage et skift er det nok ikke på dette område du skal ofre den store indsats ind for at reducere dit energi budget.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

opvaskermaskine

Indlæg af Flemming DJ »

Vi har samme setup som René, og jeg mener, vi sparede 500 kWt det første år med varmtvand på opvaskeren.

Der kan være noget med en elsparepumpe i besparelsen også, men da vi kun betaler max 1/4 for energien til varmt vand, er det en win-win i.f.t. el.

X..., vores maskine har kold afskylning/forvask.

Hensan, har du tænkt på, man kan vaske på et kortere/hurtigere program med samme resultat og på den måde udnytte det varme vand til en øget besparelse?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

opvaskermaskine

Indlæg af hensan »

Flemming DJ skrev:Vi har samme setup som René, og jeg mener, vi sparede 500 kWt det første år med varmtvand på opvaskeren.

Der kan være noget med en elsparepumpe i besparelsen også, men da vi kun betaler max 1/4 for energien til varmt vand, er det en win-win i.f.t. el.

X..., vores maskine har kold afskylning/forvask.

Hensan, har du tænkt på, man kan vaske på et kortere/hurtigere program med samme resultat og på den måde udnytte det varme vand til en øget besparelse?
Den bliver du lige nødt til at uddybe Flemming hvorledes du mener der kan spares ved et kortere/hurtigere program ?

Før jeg havde varmtvands tilslutning vaskede jeg fx på et 65° program. Med koldt vand blev alt vand opvarmet til måske 10° til 65° vha el-varmelegeme. Nu kommer vandet "forvarmet" og skal derfor kun opvarmes fra 50° til 65° med el og derfor bruger jeg mindre el/tid. Det er samme program jeg bruger.

Nu forslår du at jeg kunne bruge et andet program og spare mere ? Hvis jeg bruger et program fx 50 grader/halv tid vil jeg naturligvis spare mere men det er jo ikke en fair sammenligning idet jeg med de andet program vil have mindre temperatur end oprindeligt forudsat.

En "besparelse" på at vælge kort program kunne jeg jo have fået uden at tilslutte varmt vand - men om jeg kunne opnå mit vaskeresultat er tvivlsomt.

Eller læser jeg dit indlæg forkert ?
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

opvaskermaskine

Indlæg af anderswitt »

Lintz skrev:
Og hvad koster det at opvarme dit varme vand - :oops:
og det koster ikke noget jeg får træ fra arbejdet

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

opvaskermaskine

Indlæg af themasterdk »

Lige været inde og se om vores vaskermaskine kunne tåle at få koblet varmt vand til den. Der stod inde på gram's hjemme side over den, at den max kunne tåle 25 gr. Men har det så meget at sige?? Er det ikke samme pumpe, der hiver vand ind og re-recirkulere det imens den vasker?? tror da ikke der er 2 pumper.
--------- ;-) ---------------
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

opvaskermaskine

Indlæg af themasterdk »

Eller er der overhovedet en pumpe, der pumper vand ind. Tror jeg faktisk ikke, når jeg lige tænker over det ;-)
--------- ;-) ---------------
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
11
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 16 gange

opvaskermaskine

Indlæg af Knaldperlen »

Det kan godt tænkes at afkalkningsanlægget måske kunne tage skade (her passerer vandet jo inden det kommer ind i maskinen)
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

opvaskermaskine

Indlæg af themasterdk »

Det kunne tænkes. Er der nogen, der har prøvet at sætte en til, hvor der stod den ikke kunne tåle det?
--------- ;-) ---------------
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

opvaskermaskine

Indlæg af Flemming DJ »

Hensan, jeg mener, at et kortere program/lavere temperaturindstilling kan give samme resultat, da vandet netop er varmt fra starten. Forvask vil også være med varmt vand, hvilket det ikke altid er normalt.

Sorry for kort svar. Er på tidsbegrænset net.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar