Pris på Baxi multiheat 2,5

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Fønss
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06 feb 2012 20:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5 m. ilt
Areal: 300
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8990
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Asferg

Pris på Baxi multiheat 2,5

Indlæg af Fønss »

Hej,

Jeg har et Baxi multiheat 2,5 med iltstyring som jeg kraftigt overvejer at sælge, har I et gæt på hvad sådan et kan sælges til? Til info er det med stor magasin på 600 L, årgang 2006, brandslukning, omrøre til flis, tændbuesten skiftet sidste år.

Kan se nogle som sælger deres Baxi på dba bliver spurgt om en attest ved I hvad det er for en?

Fordi jeg vil sælge det er pga. ham smeden der solgte mig det for 2-3 år siden har skudt noget over mål med størrelsen. Så jeg står med et fyr som ikke kan køre fuldtid (fejl A-1) selv ved de temp. vi har nu her andet jeg tager 3-4 turbulatore ud.
Jeg fyre ca. 160-210 kvm op (tænder ikke altid op i alle værelser) så har fået at vide at 16-18 kw burde være mere rigtigt.

På forhånd tak :)
Mvh. Sune

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pris på Baxi multiheat 2,5

Indlæg af Ugelvig »

Prøvningsattesten viser hvordan kedlen yder effekt-, sikkerheds- og emmisionsmæssigt. Uden den kan kedlen ikke lovligt sættes op et nyt sted. Den attest skal skorstensfejeren bruge, når fyret og fyrrummet skal godkendes.

Problemet med MultiHeat fyret er, at det ikke længere produceres af Baxi, hvorfor det ikke er muligt at få en attest der kan bruges efter gældende lovgivning i Danmark. Baxi tog netop deres stokerfyr ud, da de ikke levede op til reglerne.

http://www.hstarm.dk/produkter/biobraendsel/

Mit råd vil være, at få Dr. Baxi aka. @Thy til at kigge på indstillingerne, han kan om nogen trylle med Baxi. Alternativt kan fyret sælges til reservedele i Danmark eller eksport via f.eks. ebay.com
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
nemocharley

Pris på Baxi multiheat 2,5

Indlæg af nemocharley »

nu læste jeg lige at en passat c4 kan neddrosles til en c2 - kan en baxi 2.5 ikke neddrosles til 1.5?
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Pris på Baxi multiheat 2,5

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

En Baxi 2.5 kommer ikker under en ydelse på 7.5kw og en Baxi 1.5 ikke under 4.6kw
så det er et generelt problem for mange, der har købt en Baxi 2.5, at den ikke kan lave
'lidt nok' varme om sommeren. Selv 4.6 kw kan være alt for meget for nogle huse.

Jeg har løst det problem, ved at installere en Scotte BS1016 mini parallelt med min Baxi 2.5,
så den kører sommerdriften, og kan gå helt ned til 1kw i ydelse.

Og bruger så Baxi 2.5 som altædende stoker om vinteren, for at spare på brændselsregnignen.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
nemocharley

Pris på Baxi multiheat 2,5

Indlæg af nemocharley »

mon der var penge i at udvikle en eltænder til multiheaten? Der står jo nogen rundt omkring trods alt.

Fønss
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06 feb 2012 20:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5 m. ilt
Areal: 300
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8990
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Asferg

Pris på Baxi multiheat 2,5

Indlæg af Fønss »

Ugelvig: Tak for info om attesten. Jeg har før prøvet at få rådgivning af Thy men kan ikke klemmes mere og lød også på ham at det var for stort til de kvm jeg opvarmer.

Brandsen: Jeg fyre kun med træpiller så den bedste løsning for mig er vel at få taget det Baxi fyr ud og sætte et i som kan modulere mellem eks. 2-3 kw til ca 16-18 kw?

Bare surt at have "spildt" ca. 40.000 på det Baxi inkl. montering selvfølgelig, når det ikke er mere end 2,5 - 3 år siden.
Er for dårligt at en smed/vvs firme ikke kan rådgive korrekt især nu jeg var helt grøn i pille fyring da vi købte huset.
Mvh. Sune
Fønss
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06 feb 2012 20:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5 m. ilt
Areal: 300
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8990
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Asferg

Pris på Baxi multiheat 2,5

Indlæg af Fønss »

nemocharley: Hvis det var muligt med eltænder danners der sig stadig utrolig meget løbesod/glanssod på væggene i fyret samt jeg har hørt det slet ikke er godt for fyret med tænd/sluk. Jeg har gjort det manuelt med at tænde op hver anden dag hele sommerperioden i ca 3 timer så der er brugsvand.
Mvh. Sune
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Pris på Baxi multiheat 2,5

Indlæg af newpas »

Fønss kan du ikke installere en MEGET stor buffertank og så varme den op f.eks hveranden dag. Så er dine penge til installation da ikke helt spildt?
Fønss
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 33
Tilmeldt: 06 feb 2012 20:56
Mit fyr: Baxi Multiheat 2,5 m. ilt
Areal: 300
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8990
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Asferg

Pris på Baxi multiheat 2,5

Indlæg af Fønss »

newpas: Er det ikke bare lidt at bygge videre på noget som ikke er holdbart i forvejen? Det kan jo ikke passe at jeg ikke engang kan bruge fyret i oktober måned andet den går i fejl A-1 samt at konen brokker sig over gulvvarmen på badeværelset ;)
Mvh. Sune
xkfc

Pris på Baxi multiheat 2,5

Indlæg af xkfc »

Hej Sune.
40000 + træpiller på 3 år kan jo ikke siges at være billigt, men på 300m2 svarer det "kun" til at du havde brugt fyringsolie :oops: Det er jo selvfølgelig en ringe trøst.
Med 300m2 ligger du meget på grænsen af en Multiheat 1,5, og det er nok derfor at montøren anbefalede en 2,5. Det er ikke første gang at der er valgt forkert, det er af og til oppe, at en ønsker større eller mindre.
Det er jo også ekstra svært at dimensionere fyret, år du ikke altid varmer alle værelser op.

Personligt ville jeg aldrig anbefale en stoker til folk der vil brænde træpiller af, for det syntes jeg at en pillebrænder er meget bedre til.

Jeg tror at en 16kW Scotte kan klare opgaven, den kan tunes op til 20kW hvis det lige kniber en uge eller to. Der er helt sikkert også andre fabrikater der passer til huset.

Desværre tror jeg ikke at fyret har ret stor værdi som reservedele.

Hilsen Kenneth

Besvar