Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Automatgear og brændstoføkonomi

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Knaldperlen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 337
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf Knaldperlen » 15 nov 2014 09:24

Ved nærmere eftersyn tror jeg dog der er tale om to forskellige gearkasser. Kan det passe at cmax har en "dry clutch" kasse, hvorimod mondeo har en "wet clutch"?
Powershift findes nok i forskellige konfigurationer, hvilket stemmer overens med at jeg oplever mondeoen mere blød i skiftet mellem gearerne kontra cmax, hvor skiftet tydeligere kan mærkes?


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf martin_b » 15 nov 2014 09:30

Bilen er købt via CVR-nummer for 50 tusind kr. og forhandler giver ikke garanti på biler til under 100.000,- kr. Nu ved jeg så hvorfor.

Mondeo med 140 hk har ikke samme gearkasse som Focus C-max, så det er nok forklaringen på dine manglende problemer, hr. Knaldperle.

Lintz: chippes ned i effekt? Har det indflydelse på "for meget torque" jf:

“On early (2004 build) 1.6TDCI CF23 CVTs the transmission and the ECU sometimes mismatch momentarily at around 1,600 - 2,000rpm. The reason is that the box is designed to handle a maximum of 230Nm torque, but the engine develops its maximum torque of 240Nm at 1,750rpm. The torque mismatch is the main reason for failure of the CF23 CVT.”
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

svsommer
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 728
Tilmeldt: 05 aug 2008 17:30
Mit fyr: Pellx med dtc9002 Roca P30-5
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 32kg 29/10-09
Årligt forbrug: ?

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf svsommer » 15 nov 2014 09:47

har du ikke en udskrift på fejlkoder fra motorstyring og gearbox?
mvh
svsommer

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3229
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 54 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf John Skov Jensen » 15 nov 2014 09:49

martin_b skrev:Bilen er købt via CVR-nummer for 50 tusind kr. og forhandler giver ikke garanti på biler til under 100.000,- kr. Nu ved jeg så hvorfor.

Mondeo med 140 hk har ikke samme gearkasse som Focus C-max, så det er nok forklaringen på dine manglende problemer, hr. Knaldperle.

Lintz: chippes ned i effekt? Har det indflydelse på "for meget torque" jf:

“On early (2004 build) 1.6TDCI CF23 CVTs the transmission and the ECU sometimes mismatch momentarily at around 1,600 - 2,000rpm. The reason is that the box is designed to handle a maximum of 230Nm torque, but the engine develops its maximum torque of 240Nm at 1,750rpm. The torque mismatch is the main reason for failure of the CF23 CVT.”

Ja, en programering af styreboksen buede kunne gøre det, evt ved at begrænse ladetrykket lidt i det kritiske område.
Havde selv en Calibra Turbo hvor ladetrykket var begrænset i 1 gear for at hjælpe med til at begrænse hjulspind

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf martin_b » 15 nov 2014 09:52

svsommer skrev:har du ikke en udskrift på fejlkoder fra motorstyring og gearbox?


Nej, det har jeg ikke.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4505
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 152 gange
Modtaget likes: 70 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf Lintz » 15 nov 2014 09:53

martin_b skrev:
Lintz: chippes ned i effekt?


Nu til dags kan man få en motor til at arbejde eller yde det man vil have den til. Så den samme motor kan i princippet blive til en højtydende sportsmotor i den ene bil og sejtrækker i den anden. Et eksempel er Citroën vistnok C4 med elektronisk gearskift. Den er droslet ned til 270 nm hvor den normalt har 350. Hæng mig ikke lige op på tallene.

I anden tråd snakkede Tom at om en Ford 1.0 med standard omkring 100 hk kunne Tunes op til 220 hk. Så der er et vist spillerum.
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf martin_b » 15 nov 2014 10:10

Mekaniker siger nu, at han i første omgang vil prøve at skifte olie i gearkassen. Google siger, at det for nogen har været årsagen til omtalte transmission-fejl. Jeg krydser fingre.

Ellers er det en ny gearkasse. Men hvis jeg kan "sikre" mig mod fremtidige nedbrud ved at chippe den ned i effekt efter der er kommet ny gearkasse i, så synes jeg egentlig det ser lidt lysere ud.

Jeg købte som sagt bilen vel vidende, at der ikke var garanti på, pga. den lave pris, men forhandler lader til at være villig til at bære noget af byrden ved reparation.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4505
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 152 gange
Modtaget likes: 70 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf Lintz » 15 nov 2014 10:15

martin_b skrev:Mekaniker siger nu, at han i første omgang vil prøve at skifte olie i gearkassen. Google siger, at det for nogen har været årsagen til omtalte transmission-fejl. Jeg krydser fingre.

Ellers er det en ny gearkasse. Men hvis jeg kan "sikre" mig mod fremtidige nedbrud ved at chippe den ned i effekt efter der er kommet ny gearkasse i, så synes jeg egentlig det ser lidt lysere ud.

Jeg købte som sagt bilen vel vidende, at der ikke var garanti på, pga. den lave pris, men forhandler lader til at være villig til at bære noget af byrden ved reparation.


Jeg synes at du skal tage fat i importøren inden du evt. ofre penge på en neddrosling. Det er da bedst at have så mange nm samt hk som muligt.
Lidt dumt at neddrosle med 10 % hvis man kan nøjes med 5 %
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf martin_b » 15 nov 2014 10:33

Importøren... Ja, ingen, hverken Ford eller deres importører vil jo anerkende problemet på trods af massiv dokumentation af dets omfang.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1624
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 24 gange
Modtaget likes: 10 gange

Automatgear og brændstoføkonomi

Indlægaf newpas » 15 nov 2014 11:41

Er der ikke noget med at forhandler ikke kan fraskrive garanti uanset pris?



Tilbage til "Bil, MC og Motor"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst