Side 1 af 2

Et tankeeksperiment til de kloge....

: 21 aug 2014 21:38
af Lintz
Jeg ved at der er mange af jer derude som er gode til at lave lidt udregninger, samt at kunne lide at slås med nogle interessante løsninger – Så derfor dette lille indlæg fra mig:

Fra og med juni 1998 blev det lovligt at køre med anhænger bagefter sin motorcykel i Danmark.

De vigtigste regler for lovlig kørsel med en anhænger er:

En motorcykel må tilkobles en påhængsvogn eller et påhængsredskab.
Påhængskøretøjet må maksimalt være 2,5 meter langt og 1 meter bredt.
Totalvægten må højst være halvdelen af motorcyklens egenvægt, dog maksimalt 150 kg.
Bremser på anhængeren er ikke lovpligtigt.
Reglerne for lygteføring er de samme som for små påhængsvogne til biler.
Motorcyklen og påhængskøretøjet skal synes sammen i fast kombination.
Motorcyklens motor skal overstige 125 kubikcentimeter.
Påhængskøretøjet må ikke være indrettet eller benyttes til personbefordring.
Største tilladte hastighed med anhænger er som for biler med anhænger: 70 km/t.
Anhængeren skal udstyres med en hvid kvadratisk nummerplade.

Dette er reglerne for kørsel med anhænger efter en motorcykel – fint nok – men prøv at bemærke vægten, 150 kg i totalvægt er faktisk ikke alverden hvis den skal bruges til feriebrug med telt, køleboks, gasflaske, bord og et par stole samt andre fornødenheder.

Så hvordan gør man den lettere – ja, man kan da bare lade være med at fylde så meget i den – men der er en anden ting som man kan gøre – og her er det at tanke- eksperimentet kommer ind.

Hvad med at fylde helium i hjulene?

Hvor meget løftekraft vil det genere i forhold til alm. Atmosfærisk luft ?

Dette er som sagt et tankeeksperiment, men har I nogle bud ?

Et tankeeksperiment til de kloge....

: 21 aug 2014 21:46
af thoken
Lintz skrev:Jeg ved at der er mange af jer derude som er gode til at lave lidt udregninger, samt at kunne lide at slås med nogle interessante løsninger – Så derfor dette lille indlæg fra mig:

Fra og med juni 1998 blev det lovligt at køre med anhænger bagefter sin motorcykel i Danmark.

De vigtigste regler for lovlig kørsel med en anhænger er:

En motorcykel må tilkobles en påhængsvogn eller et påhængsredskab.
Påhængskøretøjet må maksimalt være 2,5 meter langt og 1 meter bredt.
Totalvægten må højst være halvdelen af motorcyklens egenvægt, dog maksimalt 150 kg.
Bremser på anhængeren er ikke lovpligtigt.
Reglerne for lygteføring er de samme som for små påhængsvogne til biler.
Motorcyklen og påhængskøretøjet skal synes sammen i fast kombination.
Motorcyklens motor skal overstige 125 kubikcentimeter.
Påhængskøretøjet må ikke være indrettet eller benyttes til personbefordring.
Største tilladte hastighed med anhænger er som for biler med anhænger: 70 km/t.
Anhængeren skal udstyres med en hvid kvadratisk nummerplade.

Dette er reglerne for kørsel med anhænger efter en motorcykel – fint nok – men prøv at bemærke vægten, 150 kg i totalvægt er faktisk ikke alverden hvis den skal bruges til feriebrug med telt, køleboks, gasflaske, bord og et par stole samt andre fornødenheder.

Så hvordan gør man den lettere – ja, man kan da bare lade være med at fylde så meget i den – men der er en anden ting som man kan gøre – og her er det at tanke- eksperimentet kommer ind.

Hvad med at fylde helium i hjulene?

Hvor meget løftekraft vil det genere i forhold til alm. Atmosfærisk luft ?

Dette er som sagt et tankeeksperiment, men har I nogle bud ?

Hej.
He he, du sparer nok 50 gram icon_cheesygrin.gif

Undskyld, kunne ikke lade være med at drille lidt :oops:

Mvh thoken

Et tankeeksperiment til de kloge....

: 21 aug 2014 21:48
af Lintz
thoken skrev:

Hej.
He he, du sparer nok 50 gram icon_cheesygrin.gif

Undskyld, kunne ikke lade være med at drille lidt :oops:

Mvh thoken
Det kan da godt være - thoken :D - men det kunne også træffe at være lidt mere, måske 100 g.... :wink:
Lad os se om der er nogle kloge hoveder der tør binde an på det.

Et tankeeksperiment til de kloge....

: 21 aug 2014 21:49
af Brandsen
Halløj i forum,

Ja da, når din arm bliver rask, så hæger du lige krankrogen i anhængeren når de skal veje den,
så styrer du selv med dit joystik, hvor meget der må lastes i hængeren af telte, rødvin, blå cola,
og andre livsfornødenheder.

Nej.... den bliver ikke lettere af helium i dækkene ,når du først har kørt dæktrykket op på 30 psi.

Et tankeeksperiment til de kloge....

: 21 aug 2014 21:50
af pendec
Hvorfor ikke sætte en luftballon , påmonteret bag ved, over nummerpladen. Så får du løftet det meste hvis den er stor nok? Og er du heldig kan du altid bruge den til sightseeing når du ankommer til feriestedet ;)

Nå, den går nok heller ikke :twisted:

Et tankeeksperiment til de kloge....

: 21 aug 2014 21:53
af Lintz
Brandsen skrev:Halløj i forum,

Ja da, når din arm bliver rask, så hæger du lige krankrogen i anhængeren når de skal veje den,
så styrer du selv med dit joystik, hvor meget der må lastes i hængeren af telte, rødvin, blå cola,
og andre livsfornødenheder.

Nej.... den bliver ikke lettere af helium i dækkene ,når du først har kørt dæktrykket op på 30 psi.
Hvorfor ikke - >Helium er lettere end luft og det må vel give en løftende kraft i fórhold til det luft som det erstatter.

Og til "Pendec" om heliummet er i en ballon eller i hjulene bør vel være lige meget - det er en del af traileren og må derfor have en negativ indvirkning på tyngdekraften.

Et tankeeksperiment til de kloge....

: 21 aug 2014 22:00
af pendec
@Lintz
Jeg mente skam , ægte luftballon. Er den stor nok, kan den vel nok løfte trailer og motorcykel om man vil. Så kommer traileren aldrig i nærheden af jorden og følger færdselsloven, så skal de danske luftrums regler følges istedet ;)

Et tankeeksperiment til de kloge....

: 21 aug 2014 22:06
af Lintz
pendec skrev:@Lintz
Jeg mente skam , ægte luftballon. Er den stor nok, kan den vel nok løfte trailer og motorcykel om man vil. Så kommer traileren aldrig i nærheden af jorden og følger færdselsloven, så skal de danske luftrums regler følges istedet ;)
Jeg er enig med dig - men om heliummet er i en ballon som er gjort fast til trailer ved nummerplade eller i en ballon inde i traileren eller det er fyldt i dækkene er vel som sådan lige meget. det må have indvirkning på trykket mod jorden - spørgsmålet er bare - Hvor meget ?

Et tankeeksperiment til de kloge....

: 21 aug 2014 22:10
af Bjarne B.
Hvad er reglerne for højden af traileren?

Et tankeeksperiment til de kloge....

: 21 aug 2014 22:11
af Lintz
Bjarne B. skrev:Hvad er reglerne for højden af traileren?
Går stærkt ud fra at det er 4 meter max :D