Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Et tankeeksperiment til de kloge....

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4504
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 151 gange
Modtaget likes: 70 gange

Et tankeeksperiment til de kloge....

Indlægaf Lintz » 21 aug 2014 21:38

Jeg ved at der er mange af jer derude som er gode til at lave lidt udregninger, samt at kunne lide at slås med nogle interessante løsninger – Så derfor dette lille indlæg fra mig:

Fra og med juni 1998 blev det lovligt at køre med anhænger bagefter sin motorcykel i Danmark.

De vigtigste regler for lovlig kørsel med en anhænger er:

En motorcykel må tilkobles en påhængsvogn eller et påhængsredskab.
Påhængskøretøjet må maksimalt være 2,5 meter langt og 1 meter bredt.
Totalvægten må højst være halvdelen af motorcyklens egenvægt, dog maksimalt 150 kg.
Bremser på anhængeren er ikke lovpligtigt.
Reglerne for lygteføring er de samme som for små påhængsvogne til biler.
Motorcyklen og påhængskøretøjet skal synes sammen i fast kombination.
Motorcyklens motor skal overstige 125 kubikcentimeter.
Påhængskøretøjet må ikke være indrettet eller benyttes til personbefordring.
Største tilladte hastighed med anhænger er som for biler med anhænger: 70 km/t.
Anhængeren skal udstyres med en hvid kvadratisk nummerplade.

Dette er reglerne for kørsel med anhænger efter en motorcykel – fint nok – men prøv at bemærke vægten, 150 kg i totalvægt er faktisk ikke alverden hvis den skal bruges til feriebrug med telt, køleboks, gasflaske, bord og et par stole samt andre fornødenheder.

Så hvordan gør man den lettere – ja, man kan da bare lade være med at fylde så meget i den – men der er en anden ting som man kan gøre – og her er det at tanke- eksperimentet kommer ind.

Hvad med at fylde helium i hjulene?

Hvor meget løftekraft vil det genere i forhold til alm. Atmosfærisk luft ?

Dette er som sagt et tankeeksperiment, men har I nogle bud ?
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1856
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 4 gange

Et tankeeksperiment til de kloge....

Indlægaf thoken » 21 aug 2014 21:46

Lintz skrev:Jeg ved at der er mange af jer derude som er gode til at lave lidt udregninger, samt at kunne lide at slås med nogle interessante løsninger – Så derfor dette lille indlæg fra mig:

Fra og med juni 1998 blev det lovligt at køre med anhænger bagefter sin motorcykel i Danmark.

De vigtigste regler for lovlig kørsel med en anhænger er:

En motorcykel må tilkobles en påhængsvogn eller et påhængsredskab.
Påhængskøretøjet må maksimalt være 2,5 meter langt og 1 meter bredt.
Totalvægten må højst være halvdelen af motorcyklens egenvægt, dog maksimalt 150 kg.
Bremser på anhængeren er ikke lovpligtigt.
Reglerne for lygteføring er de samme som for små påhængsvogne til biler.
Motorcyklen og påhængskøretøjet skal synes sammen i fast kombination.
Motorcyklens motor skal overstige 125 kubikcentimeter.
Påhængskøretøjet må ikke være indrettet eller benyttes til personbefordring.
Største tilladte hastighed med anhænger er som for biler med anhænger: 70 km/t.
Anhængeren skal udstyres med en hvid kvadratisk nummerplade.

Dette er reglerne for kørsel med anhænger efter en motorcykel – fint nok – men prøv at bemærke vægten, 150 kg i totalvægt er faktisk ikke alverden hvis den skal bruges til feriebrug med telt, køleboks, gasflaske, bord og et par stole samt andre fornødenheder.

Så hvordan gør man den lettere – ja, man kan da bare lade være med at fylde så meget i den – men der er en anden ting som man kan gøre – og her er det at tanke- eksperimentet kommer ind.

Hvad med at fylde helium i hjulene?

Hvor meget løftekraft vil det genere i forhold til alm. Atmosfærisk luft ?

Dette er som sagt et tankeeksperiment, men har I nogle bud ?



Hej.
He he, du sparer nok 50 gram icon_cheesygrin.gif

Undskyld, kunne ikke lade være med at drille lidt :oops:

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw, keramisk eltænder fra q-pro, chip 6.78, kompressorrens, vejrkompensering, vvb-prioritering (Metro 110l), metal bestos skorsten, røg temp 80, trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.

Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4504
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 151 gange
Modtaget likes: 70 gange

Et tankeeksperiment til de kloge....

Indlægaf Lintz » 21 aug 2014 21:48

thoken skrev:

Hej.
He he, du sparer nok 50 gram icon_cheesygrin.gif

Undskyld, kunne ikke lade være med at drille lidt :oops:

Mvh thoken


Det kan da godt være - thoken :D - men det kunne også træffe at være lidt mere, måske 100 g.... :wink:
Lad os se om der er nogle kloge hoveder der tør binde an på det.
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3018
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 43 gange

Et tankeeksperiment til de kloge....

Indlægaf Brandsen » 21 aug 2014 21:49

Halløj i forum,

Ja da, når din arm bliver rask, så hæger du lige krankrogen i anhængeren når de skal veje den,
så styrer du selv med dit joystik, hvor meget der må lastes i hængeren af telte, rødvin, blå cola,
og andre livsfornødenheder.

Nej.... den bliver ikke lettere af helium i dækkene ,når du først har kørt dæktrykket op på 30 psi.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 03 okt 2007 20:45
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 40 gange

Et tankeeksperiment til de kloge....

Indlægaf pendec » 21 aug 2014 21:50

Hvorfor ikke sætte en luftballon , påmonteret bag ved, over nummerpladen. Så får du løftet det meste hvis den er stor nok? Og er du heldig kan du altid bruge den til sightseeing når du ankommer til feriestedet ;)

Nå, den går nok heller ikke :twisted:


Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4504
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 151 gange
Modtaget likes: 70 gange

Et tankeeksperiment til de kloge....

Indlægaf Lintz » 21 aug 2014 21:53

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Ja da, når din arm bliver rask, så hæger du lige krankrogen i anhængeren når de skal veje den,
så styrer du selv med dit joystik, hvor meget der må lastes i hængeren af telte, rødvin, blå cola,
og andre livsfornødenheder.

Nej.... den bliver ikke lettere af helium i dækkene ,når du først har kørt dæktrykket op på 30 psi.


Hvorfor ikke - >Helium er lettere end luft og det må vel give en løftende kraft i fórhold til det luft som det erstatter.

Og til "Pendec" om heliummet er i en ballon eller i hjulene bør vel være lige meget - det er en del af traileren og må derfor have en negativ indvirkning på tyngdekraften.
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2541
Tilmeldt: 03 okt 2007 20:45
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 40 gange

Et tankeeksperiment til de kloge....

Indlægaf pendec » 21 aug 2014 22:00

@Lintz
Jeg mente skam , ægte luftballon. Er den stor nok, kan den vel nok løfte trailer og motorcykel om man vil. Så kommer traileren aldrig i nærheden af jorden og følger færdselsloven, så skal de danske luftrums regler følges istedet ;)

Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4504
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 151 gange
Modtaget likes: 70 gange

Et tankeeksperiment til de kloge....

Indlægaf Lintz » 21 aug 2014 22:06

pendec skrev:@Lintz
Jeg mente skam , ægte luftballon. Er den stor nok, kan den vel nok løfte trailer og motorcykel om man vil. Så kommer traileren aldrig i nærheden af jorden og følger færdselsloven, så skal de danske luftrums regler følges istedet ;)


Jeg er enig med dig - men om heliummet er i en ballon som er gjort fast til trailer ved nummerplade eller i en ballon inde i traileren eller det er fyldt i dækkene er vel som sådan lige meget. det må have indvirkning på trykket mod jorden - spørgsmålet er bare - Hvor meget ?
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 720
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 9320
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 3 gange

Et tankeeksperiment til de kloge....

Indlægaf Bjarne B. » 21 aug 2014 22:10

Hvad er reglerne for højden af traileren?

Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4504
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 151 gange
Modtaget likes: 70 gange

Et tankeeksperiment til de kloge....

Indlægaf Lintz » 21 aug 2014 22:11

Bjarne B. skrev:Hvad er reglerne for højden af traileren?


Går stærkt ud fra at det er 4 meter max :D
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.



Tilbage til "Bil, MC og Motor"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster