Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr, biomax, woody scotte, varmepumpe?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Simonthk
Stoker III
Stoker III

Indlægaf Simonthk » 19 aug 2014 14:13

Hej

Spørgsmål 1:
Når et pillefyr kan yde 10kw og en varmepumpe det samme. Hvor er problemstillingen så hvad angår at en varmepumpe ikke kan varme et uisoleret hus uden gulvvarme sammenlignet med samme kw som et pillefyr der kan?
Er det fordi den kan varme hurtigt en masse vand til de ca 50 grader, med en god virkningsgrad. Men et pillefyr kan gøre det i højere temperaturer med samme virkningsgrad.
Det undrer mig lidt hvordan det hænger sammen når KW er det samme.

Spørgsmål 2:
Et 16 kw pillefyr koster næsten intet i forhold til 10kw. Jeg ligger måske lige der hvor et 10kw er nok og helt sikkert fordi jeg altid kan supplere med brændeovn. Men hvis jeg vælger et 16 kw vil det så være dårligere til at køre når radiatorerne ikke skal varmes meget og derfor tænder/slukker oftere, ergo bruge mere strøm på tændinger i forhold til et 10kw der kører på lav effekt?
Så et 16 kw kan være mindre energieffektivt i det varme forår og efterår?

Spørgsmål 3:
Biomax fra VVS eksperten ser ud til klart at være det billigste, også fordi deres shunt byggesæt koster 2.000 og nogle andre fyr koster 3.500 med fyr, pilleholder, shunt, lidt skorsten bagtil og ekspansionsbeholder koster det (når tilskud er trukket fra) kun 20.000 kr og det er simpelthen alt inklusiv.
Men Scotte og Woody virker eksempelvis som nogle mere avancerede fyr? Ser også ud til de kan styres over nettet og med smartphone osv, det tror jeg ikke biomax kan. Det er nu ellers smart, hvis man med at par smartphone klik, kan sænke indetemperaturen i huset eller starte det op. Hvad med natsænkning? Er der nogle der ved om de forskellige fyr kan dette?
Sammenlagt koster det vel ca 5.000 mere at skaffe alt inklusiv Woody eller Scotte i forhold til Biomax.
Hvad ville i gøre/vælge? andre alternativer? Jeg tror 10kw er nok til mig, og jeg kan altid supplere med brændeovn om nødvendigt. Plus jeg skal efterioslere.

På forhånd tak

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 4500 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 37 gange

Indlægaf pille bruger » 19 aug 2014 14:37

Simonthk skrev:Hej

Spørgsmål 1:
Når et pillefyr kan yde 10kw og en varmepumpe det samme. Hvor er problemstillingen så hvad angår at en varmepumpe ikke kan varme et uisoleret hus uden gulvvarme sammenlignet med samme kw som et pillefyr der kan?
Er det fordi den kan varme hurtigt en masse vand til de ca 50 grader, med en god virkningsgrad. Men et pillefyr kan gøre det i højere temperaturer med samme virkningsgrad.
Det undrer mig lidt hvordan det hænger sammen når KW er det samme.

Spørgsmål 2:
Et 16 kw pillefyr koster næsten intet i forhold til 10kw. Jeg ligger måske lige der hvor et 10kw er nok og helt sikkert fordi jeg altid kan supplere med brændeovn. Men hvis jeg vælger et 16 kw vil det så være dårligere til at køre når radiatorerne ikke skal varmes meget og derfor tænder/slukker oftere, ergo bruge mere strøm på tændinger i forhold til et 10kw der kører på lav effekt?
Så et 16 kw kan være mindre energieffektivt i det varme forår og efterår?

Spørgsmål 3:
Biomax fra VVS eksperten ser ud til klart at være det billigste, også fordi deres shunt byggesæt koster 2.000 og nogle andre fyr koster 3.500 med fyr, pilleholder, shunt, lidt skorsten bagtil og ekspansionsbeholder koster det (når tilskud er trukket fra) kun 20.000 kr og det er simpelthen alt inklusiv.
Men Scotte og Woody virker eksempelvis som nogle mere avancerede fyr? Ser også ud til de kan styres over nettet og med smartphone osv, det tror jeg ikke biomax kan. Det er nu ellers smart, hvis man med at par smartphone klik, kan sænke indetemperaturen i huset eller starte det op. Hvad med natsænkning? Er der nogle der ved om de forskellige fyr kan dette?
Sammenlagt koster det vel ca 5.000 mere at skaffe alt inklusiv Woody eller Scotte i forhold til Biomax.
Hvad ville i gøre/vælge? andre alternativer? Jeg tror 10kw er nok til mig, og jeg kan altid supplere med brændeovn om nødvendigt. Plus jeg skal efterioslere.

På forhånd tak

1) 10 Kw er 10 Kw.
Et pillefyr er bare højere oppe i temperatur.
Har man radiatorer i huset, og de er dimensioneret til den høje temperatur, giver de ikke varme nok fra sig,
hvis man bruger en lavtemperatur varme kilde, som en varmepumpe er.
Derfor er gulvvarmen fin til begge løsninger.

2) Forskellen i pris på en 10 Kw og en 16 Kw er næsten ens fordi der ikke er den store forske i materiale forbrug på de to brændere.
Forskellen kommer når man køre lav drift.
Der kan en lille køre mere økonomisk end den store.

3) Jeg kan svare dig på næsten alt om Scotten.
Ja, natsænkning og ny urstyring er med i næste opdatering, som er lige på trapperne.
Ja, Scotten kan styres over nettet, opdateres over nettet, og hjælp til indstilling kan gives overnettet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
RTB + Ilt styring + solfanger.

nemocharley

Indlægaf nemocharley » 19 aug 2014 15:36

en 10kw scotte kan såvidt jeg har forstået godt tunes til at yde lidt mere end de 10kw. Ifald der er noget at hente på energiforbedringsfronten, så ville jeg da nøjes med en 10kw.

Simonthk
Stoker III
Stoker III

Indlægaf Simonthk » 19 aug 2014 16:28

pille bruger skrev:
1) 10 Kw er 10 Kw.
Et pillefyr er bare højere oppe i temperatur.
Har man radiatorer i huset, og de er dimensioneret til den høje temperatur, giver de ikke varme nok fra sig,
hvis man bruger en lavtemperatur varme kilde, som en varmepumpe er.
Derfor er gulvvarmen fin til begge løsninger.

2) Forskellen i pris på en 10 Kw og en 16 Kw er næsten ens fordi der ikke er den store forske i materiale forbrug på de to brændere.
Forskellen kommer når man køre lav drift.
Der kan en lille køre mere økonomisk end den store.

3) Jeg kan svare dig på næsten alt om Scotten.
Ja, natsænkning og ny urstyring er med i næste opdatering, som er lige på trapperne.
Ja, Scotten kan styres over nettet, opdateres over nettet, og hjælp til indstilling kan gives overnettet.

Hej
Tak for de gode svar.
Jeg kunne godt tænke mig at vide om sådan scotte skal have styring v7 eller v10. Er det bare en soiftwareopdatering eller er der også noget hardwaremæssigt. De billige har v7, men jeg ved ikke lige om v10 er dyrere og hvad det er.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter

Indlægaf pille bruger » 19 aug 2014 16:31

Styringerne er stort set ens.
V7 har trykknapper, V10 har toutch skærm.
De kan det samme :great:
Best regards

Simonthk
Stoker III
Stoker III

Indlægaf Simonthk » 19 aug 2014 17:07

pille bruger skrev:Styringerne er stort set ens.
V7 har trykknapper, V10 har toutch skærm.
De kan det samme :great:

Ok mange tak
Kan godt være jeg vil have sådan en scotte i stedet for biomax.
Kan du svare mig på om scotten bs1016 er selvrensende? Så det eneste man skal er at fylde piller op og tømme askeskuffe. Og så syntes jeg at jeg har læst at man én gang om året kan tage bænderen ud og rense, skal man det?
Nu ringede jeg så til en leverandør og han siger at fyret ikke er selvrensende. Så det skal tilses helst et par gange ugen. Det skal biomax vist ikke. Han sagde så også at biomax var noget billigt bras, men det skal han jo sige... men han har jo nok delvist ret. Det er bare svært at sige hvor billigt bras det kan være :) der er 3 måneders fuld returret på biomax. Ja selvfølgelig det kan være noget tyndt blik, men ingen af dem er af støbejern alligevel, tror jeg da ikke.
Har også set på et pelburn http://pelburn.dk/pb-1601/ og det skulle også være et rigtig fint fyr. Delene ser ud til at være i god kvalitet og så det selvrensende.

nemocharley

Indlægaf nemocharley » 19 aug 2014 17:13

der er en del pillefyr at se på til under 25k - men ingen af dem kan matche scottens styringsmuligheder (noget som lyder til at være vigtigt for dig).

andre pillefyr i den klasse - ekoheat, atmos, pellux 100, minibio.

Biomax noget skrammel.... jeg ville tage en snak med nogle biomax ejere - der er jo kommet en ny blå kompakt version. Den gamle røde er brugerne udmærket tilfredse med er mit indtryk.

Mere selvstændige pillefyr

MGM, RTB og Bioheat - 30-45k

Og så er der de helt dyre - Biotech, Pellematic osv

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter

Indlægaf pille bruger » 19 aug 2014 17:15

Hvis du vil have noget der bare køre uden indgriben, skal du f.eks. kigge efter http://www.readytoburn.dk/
Scotte har rensemekanik i bagerste kammer, og det skal renses ca. hver 3. måned.
Det er vel til at overkomme icon_cheesygrin.gif
De fleste der får nyt pillefyr kigger til det flere gange den første tid.
Så bliver det dagligdag igen.
Er Scotten på nettet, kan den sende besked på mail hvis der er noget galt.
Så kan det da ikke være nemmere.

Grunden til at det ikke er støbejernskedler er at de er for ringe til at optage varmen.
Virkningsgraden bliver markant mindre.
Best regards

Simonthk
Stoker III
Stoker III

Indlægaf Simonthk » 19 aug 2014 17:25

pille bruger skrev:Hvis du vil have noget der bare køre uden indgriben, skal du f.eks. kigge efter http://www.readytoburn.dk/
Scotte har rensemekanik i bagerste kammer, og det skal renses ca. hver 3. måned.
Det er vel til at overkomme icon_cheesygrin.gif
De fleste der får nyt pillefyr kigger til det flere gange den første tid.
Så bliver det dagligdag igen.
Er Scotten på nettet, kan den sende besked på mail hvis der er noget galt.
Så kan det da ikke være nemmere.

Grunden til at det ikke er støbejernskedler er at de er for ringe til at optage varmen.
Virkningsgraden bliver markant mindre.

Mange tak.
Kan du eventuelt give mig nogle forslag til hvilket fyr? Altså hvilke fyr er det der kan det du skriver. Jeg kan sagtens tømme askeskuffe en gang om måneden om nødvendigt, men vil helst ikke skulle rengøre alt for meget på fyret. Det scotte jeg har set bs1016 kan jo umiddelbart ikke rense sig selv.
På forhånd tak

Simonthk
Stoker III
Stoker III

Indlægaf Simonthk » 19 aug 2014 17:29

nemocharley skrev:der er en del pillefyr at se på til under 25k - men ingen af dem kan matche scottens styringsmuligheder (noget som lyder til at være vigtigt for dig).

andre pillefyr i den klasse - ekoheat, atmos, pellux 100, minibio.

Biomax noget skrammel.... jeg ville tage en snak med nogle biomax ejere - der er jo kommet en ny blå kompakt version. Den gamle røde er brugerne udmærket tilfredse med er mit indtryk.

Mere selvstændige pillefyr

MGM, RTB og Bioheat - 30-45k

Og så er der de helt dyre - Biotech, Pellematic osv

Jeg kan godt gå på kompromis med styringsmulighederne :) hvis ikke det giver det store tab. Men kunne da forestille mig at biomax har en masse styring også, bare ikke lige over nettet og smartphones. Til gengæld er det jo langt mere vigtigt for mig at det renser sig selv som biomax solo gør sammenlignet med scotte bs1016 hvis jeg forstår rigtigt.

For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)

Tilbage til "Find det rette anlæg"