Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forslag/Spørgsmål/Ændringer til Solvarme anlæg.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Russerdressur
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Atmos 25kw m. 1200 liter tank+EH stoker
Areal: 180m2 fra år 1852
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 7441

Forslag/Spørgsmål/Ændringer til Solvarme anlæg.

Indlægaf Russerdressur » 18 maj 2014 23:37

Kære Solvarme-venner.

Jeg har længe haft "beskidte" tanker...... Om solvarme... Bare rolig. Jeg har læst og søgt, med lys og lygte, i mange måneder.

Det kunne være super rart hvis et, eller flere erfarende hoveder vil kigge mit forslag igen. (have venligt i mente, at det helst skal være så billiget som muligt)
Jeg har et gammelt EH-stokerfyr på en Lamborghini kedel, som kun kan pausefyr (u økonomisk om sommeren) . Det udover en lille Roca p-30 fastbrændsels, men vil gerne være fri for at fyrer hele tiden. Vores hus er gammelt, med radiatorer og kun "gulvvarme" i køkken+bad (sat på som en stor radiator) Huset er uden sokkel, som vil gerne have lidt varme på om sommeren.

Jeg er kommet billigt til 2 stk 4m2 Al-con s-350 pladefangere. Selve solfanger-setup'et, vil være som følge; Solfanger på taget(Surprice icon_cheesygrin.gif ) Syd/45gr's hældning. Veksler (avp-u265r eller avp-u241r, har disse to) sættes på retur, inden begge kedeler. Videre op til pumpe og til sidste tilbage i fangere. Skal tryk-ekspansion sidde før eller efter, pumpen? Og hvilket tryk skal man kører med? Kan en KP79 Termokontakt (går op til 100gr), der er placeret i toppen af fangerne, starte og stoppe pumpen.? Og kan pumpen være en almindelig cirkulations pumpe, eks. alpha2 ?

Det næste har jeg forsøgt at tegne hvordan det ser ud nu.. Jeg bruger kuglehanerne til at vælge hvilket fyr jeg vil bruge..

Fyr 01.jpg

På dette billede viser jeg hvordan jeg have tænkt man at sætte solvarme til. (jeg har fået en 1200 akkumulerings tank gratis og har plads lige over fyrrummet.) Husk vi snakker sommer-drift, derfor tanken, om vinteren vil jeg tømme den som den ikke fryser. Jeg vil gerne kunne fyrer i fastbrændselet, hvis der skal lidt ekstra varme til, men ren sommer kører uden om kedellerne.

Fyr 02.jpg

Vandet kommer ind 30 cm nede i akku-tanken, skal det ind længere ned, eller er det godt nok. ? Er det helt håbløst...?

Brugsvand-info: Har en 150 liters, inde i huset. Uden el..... Regner med at gøre som min nabo, der at sat en 60 liters EL-metro efter den centralvarme,VVB..

Sprøg endelig ind, har helt sikkert glemt en masse data...

Mvh

Søren Pedersen
Mvh. Søren Pedersen

-At tænke før man taler, svare til at tørrer sig før man skider...!

Tilbage til "Solvarme"