Side 1 af 3

Fejloptænding

: 11 maj 2014 07:39
af Gamlehoejbenn
Fyret er gået i stå med meddelsen: "fejloptænding" OK det er så varmelegemet der er stået af, den er lettere deform. Jeg sætter så en ny i, ingen optænding. Jeg prøver så "dypkogeren" ved at sætte et stik på, og så i kontakten, den varmer perfekt, i igen med samme resultat, ingen optænding.
Er der et bud på hvad det kan være?

Fejloptænding

: 11 maj 2014 07:51
af Gamlehoejbenn
Jeg skulle have skrevet, at jeg har læst alle indlægene angående ovenståene, at kedlen er nyrenset, at der er skiftet lysføler ved samme lejlighed og at jeg har haft varmeelementet ude efter optændning 1&2, det var koldt. Altså ingen strøm til varmeelementet, åbenbart.

Fejloptænding

: 11 maj 2014 08:26
af pille bruger
Det kan være en ledning i stikket eller inde i boksen der er hoppet ud af terminalen.
Det kan også være motorprintet der er defekt.

Fejloptænding

: 11 maj 2014 09:09
af T-mek
Eller udgang i styring der er defekt.
Kontroller med multimeter eller low-tech metoden, tilslut en 230V lampe direkte i klemmer i styring.

Fejloptænding

: 11 maj 2014 09:29
af triumph
du kunne jo starte med at måle om der kommer spænding til eltænder, hvis du ikke har noget at måle med, så pil den ud af holderen, og mærk om den bliver varm. Hvis den bliver varm, så check om brænderrist ligger rigtigt. Hvis den ligger rigtigt, så se om effekt til eltænder er sat til 100%,Så må du holde øje med hvad der sker under opstart, og se om der går ild i piller, Måske er der noget galt med lysføler, så der går ild, men føleren ikke ser det. Hvis der ikke går ild i piller, så stil blæser start og midt til 5%.
Nogen gange kan man godt komme ud for at for meget blæs gør at luften ikke bliver varm nok til at antænde piller

Fejloptænding

: 11 maj 2014 09:35
af Gamlehoejbenn
Tak for indlæggene, nu kan jeg arbejde videre med det. Det er ikke lysføleren, jeg har smidt en håndfuld piller dyppet i lampeolie på herden, og så en tændstik til, så kører det.

Fejloptænding

: 11 maj 2014 13:19
af HR LUCCA
Har været ud for af klemrækken hvor man tilslutter eltænderen har været knækket mellem terminal og print , jeg kunne få liv i fyret når jeg trykkede terminalen op mod printet , men pas på hvis du prøver , der er jo 220 v over klemmerne . ellers kan du prøve og sætte eltænderen direkte på styringen , og se om den virker der .

Fejloptænding

: 11 maj 2014 18:49
af Gamlehoejbenn
Jeg erb lige kommet hjem fra familiebesøg, og skal have lavet varmt vand, jeg hælder petroliumspiller på herden og starter brænderen. Når jeg sætter en polsøger på motorprintkorten hvor eltænderen er tilsluttet er der spænding på begge tilslutninger, polsøgeren lyser lystigt, nu er fyret i drift, men der er stadig spænding på begge tilslutninger. Skal der være det?

Fejloptænding

: 11 maj 2014 19:26
af pille bruger
Gamlehoejbenn skrev:Jeg erb lige kommet hjem fra familiebesøg, og skal have lavet varmt vand, jeg hælder petroliumspiller på herden og starter brænderen. Når jeg sætter en polsøger på motorprintkorten hvor eltænderen er tilsluttet er der spænding på begge tilslutninger, polsøgeren lyser lystigt, nu er fyret i drift, men der er stadig spænding på begge tilslutninger. Skal der være det?
Nej det skal der ikke.
Så hvis der er spænding på hele tiden, og eltænderen ikke bliver varm, er eltænderen defekt.
Det er din styring også.

Fejloptænding

: 11 maj 2014 19:38
af DBS
Hvis polsøger lyser på begge tilslutningers på varmerlegme så er der fase ned til varmelegme, og der er gennemgang på varmelegme, men der er ingen nul :wink:

Så jeg vil kikke efter en dårlig forbindelse på nullen, men et måle instrument er altså bedre end en polsøger.