Båd motor i stedet for stoker?
: 16 apr 2014 22:20
Sad og vidste ikke hvad jeg skulle give mig til, så begyndte at tænke i alternativer til el og varme og fandt frem til at en motor fra en bil eller båd måske ville være det mest rentable og miljøvenlige, det må næsten have været oppe før men har ikke lige kunnet finde noget
Men i hvert fald, la os få en diskution om det helt forkert eller ej.
regnestykket ser sådan ud:
En diesel motor har omkring en virknings effekt på ca. 35%, dvs 35% af energien den får ind går til fremdrift, dette må kunne sættes direkte til en generator og derved faktisk få en smule mere effektivitet grundet fjernelsen af gearkassen og forbindelser, men vi lader den blive på de 35%.
en gallon rapsolie har et energi indhold på 130.000 BTU, hvilket svarer til 38KWh/4 gallons = 9,5kwh per liter
det er så kun de ca. 35% vi får ud til generatoren = 9,5 kwh * 0,35 = 3,325kwh per liter diesel får vi i el.
med en liter pris på 6 kroner for en liter rapsolie, så koster 1 kwh = 6 kroner / 3,325 = 1,8 kroner per kwh.
Dertil kommer så varmen som sådan en motor producerer ved siden af, det kommer både ud i udstødningen og i kølevandet så det skal selvfølgelig udnyttes begge steder, og her er det lidt gætteri med hvor meget der ville kunne udnyttes, men flere båd motorer kører da med vandkølede manifolde for lige netop at komme denne temperatur til livs, godt nok af en helt anden årsag. men jeg ville skyde på 40% eftersom 30% kommer ud i kølevæsken alene.
Derfor 40% af de oprindelige 9,5 Kwh per liter = 3,8kwh per liter diesel, får vi i varme. vel og mærke mere eller mindre gratis, til sammenligning er der ca 5,1 Kwh i et kilo træ.
Er denne udregning forkert? eller er dette faktisk rentabelt?
Mvh Engberg
Men i hvert fald, la os få en diskution om det helt forkert eller ej.
regnestykket ser sådan ud:
En diesel motor har omkring en virknings effekt på ca. 35%, dvs 35% af energien den får ind går til fremdrift, dette må kunne sættes direkte til en generator og derved faktisk få en smule mere effektivitet grundet fjernelsen af gearkassen og forbindelser, men vi lader den blive på de 35%.
en gallon rapsolie har et energi indhold på 130.000 BTU, hvilket svarer til 38KWh/4 gallons = 9,5kwh per liter
det er så kun de ca. 35% vi får ud til generatoren = 9,5 kwh * 0,35 = 3,325kwh per liter diesel får vi i el.
med en liter pris på 6 kroner for en liter rapsolie, så koster 1 kwh = 6 kroner / 3,325 = 1,8 kroner per kwh.
Dertil kommer så varmen som sådan en motor producerer ved siden af, det kommer både ud i udstødningen og i kølevandet så det skal selvfølgelig udnyttes begge steder, og her er det lidt gætteri med hvor meget der ville kunne udnyttes, men flere båd motorer kører da med vandkølede manifolde for lige netop at komme denne temperatur til livs, godt nok af en helt anden årsag. men jeg ville skyde på 40% eftersom 30% kommer ud i kølevæsken alene.
Derfor 40% af de oprindelige 9,5 Kwh per liter = 3,8kwh per liter diesel, får vi i varme. vel og mærke mere eller mindre gratis, til sammenligning er der ca 5,1 Kwh i et kilo træ.
Er denne udregning forkert? eller er dette faktisk rentabelt?
Mvh Engberg