Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

scotte-iltstyring kalibrering?

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
ebbsoren
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Assens

scotte-iltstyring kalibrering?

Indlægaf ebbsoren » 02 dec 2007 21:49

Hej,

Jeg har en dor24/scotte24, men det er ikke rigtig lykkedes mig at få iltstyringen til at køre ordentligt.

Symptomet er at den ind imellem har perioder hvor den blot måler 20,8, især i lavlast. Det gør selvfølgeligt, at den skruer op i piller. Så jeg kører kun med den i "vis"-mode..

Jeg har fået byttet chip'en hos vvs-grossisten, men det har ikke hjulpet. Har også prøvet at sætte lambda sonde i sekundær-luft hullet, men det giver ingen ændring. I højlast kan ilten sagtens komme ned på 5-6-7 stykker.

Nu er det så at jeg egentlig er i tvivl om hvordan man kalibrerer den - jeg har lambdasonden i fri luft, går ind i menupkt G, som der står i brugsanvisningen, men hvad skal man så? - den blinker lidt i displayet når jeg gør det, men er den så kalibreret?

Mvh Søren

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Mit fyr: Scotte/Dor
Areal: 172
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ca 40-45 kg.
Årligt forbrug: ca 5-6 tons
Geografisk sted: Nørhalne, 9430
Kontakt:

Re: scotte-iltstyring kalibrering?

Indlægaf petaas » 02 dec 2007 22:06

Hejsa

Har du monteret trækstabilisator ? en vigtig ting for at iltstyring har en chance er at der monteret en trækstabilisator.

Jeg har min iltsonde monteret i sekundærhul og jeg kører kun styring i VIS mode.

Når du kaliberer sonden så tager du den ud i fri luft, venter 10 min så du er sikker på den er varm og stabil, dernest går du ind i menu og trykker set i kaliberingsmenu. den skifter som regle 1-2 værdier.

Jeg kører ikke med iltstyringen da den er for ustabil. Jeg har eksperminteret med at ændre forstærkninng på iltstyring og det hjalp noget men ikke nok. Bruger den til at justere hurtigt ind efter i VIS mode
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
16 kw Scotte ver. 6,14 + Dor 16 kw

ebbsoren
Stoker I
Stoker I

Indlægaf ebbsoren » 04 dec 2007 15:02

Hej igen,

Der er trækstabilisator på, så ingen problemer der.

Helt detaljeret, så går jeg ind i den skjulte menu, ved at trykke på pil-op/ned samtidig, og holde dem inde i nogle sekunder. Så trykker jeg på SET for at bladre gennem menuen - når jeg kommer til punkt G, som er kalibrering, viser den bare nul ! - Hvis jeg så trykker SET, som du foreslår, kommer jeg naturligvis bare til punkt H....

Der er vist forskellige versioner af styringssoftware. Sandsynligvis har vi ikke den samme.

Mvh Søren

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Kontakt:

Indlægaf petaas » 04 dec 2007 17:04

Hejsa

Det du beskriver der lyder som den "hemlige" menu.

Hvis du holder SET inde i nogle sekunder kommer du så ikke ind i en menu med A til E med under punkter ?

Er det en scotte styring eller en Woody ?
Mvh Peter Andreasen

ebbsoren
Stoker I
Stoker I

Indlægaf ebbsoren » 04 dec 2007 21:51

Hej!

Hemli' nemli' - det er der man iflg. brugsvildledningen kalibrerer...

Den normale setup-menu - der er pkt. 1.2.3.4, - temp -piller-maxlast - piller-minlast - pausepiller.

Min konklusion lige nu, er, at jeg har en gammel programchip - den har et klistermærke, som hedder SCT 07.03.06 - og så er den vist under version 4. Jeg tror at alle I andre har en, der er over version 4.

Men sikkert er det, at den står på NUL, når den er i menupkt. G - hvor den ved kalibrering skal stå på omkring 68. Derfor er der noget galt, vil jeg tro.

På Nordjysk Bioenergi's hjemmeside er der pdf-filer af brugsvildledningerne, og der beskriver de hvordan menuerne er, men jeg savner netop informationen om hvad der præcist skal gøres, når man skal kalibrere...

Mvh Søren

ebbsoren
Stoker I
Stoker I

Indlægaf ebbsoren » 04 dec 2007 21:54

PS:.... Styringen hedder både Scotte og Woddy - så den må være "all-round"... Scotte står dog med større bogstaver end Woody... :-)

petaas
Stoker XI
Stoker XI
Kontakt:

Indlægaf petaas » 04 dec 2007 23:15

Hejsa

Du har den "gamle" styring, altså en før version 4,00 som de fleste henviser til.

Din styring er en en 2 trins styring ikke ?

Den "nye" 4,00 er en 100 trins modulerende styring.

Jeg har en 5 trins chip liggende.
Jeg tror jeg har en styrechip v. 4,00 liggende hvsi du er interaseret. 4,00 kan dog ikke bruges til interface, der skal du op på min en 4,06

En ny styrechip fra NBE koster ca 400 kr.
Mvh Peter Andreasen

Tilbage til "Scotte Pillefyr"