Side 1 af 2

Picanto Bremser

: 15 mar 2014 13:13
af triumph
Jeg havde for ca. 2 år siden ordet bremser på Picantoen, da jeg gjorde det syntes jeg at det var lidt svært at presse stempel ind på de bagerste kalibre, (Stemplet drejede når man pressede ind).
Efter ½ år hang den ene kalibre, så der kom nye kalibre og skiver på.(blev gjort på værksted, da det var snestorm, og jeg ikke gad og ligge ude i sneen :? )
Nu er den begyndt at hyle i bremserne igen. Det er nærmest umuligt at presse stempel i kalibre baglængs.
Der er intet rust på stempel. Ved at åbne og lukke udluftningsskruen, så kunne jeg pludseligt presse stempel tilbage.
Er det hoved cylenderen der fejler, eller hvad sker der ?
mvh Jesper

Picanto Bremser

: 15 mar 2014 13:16
af MichaelK
De skal sikkert skrues ind, det skal de på mange nyere biler!


Mvh.

Picanto Bremser

: 15 mar 2014 13:32
af Flammen
der skal pres på for at skrue dem ind. har man ikke lige det korrekte værktøj, så kan en skruetvinge og polygribtang bruges. læg en top fra topnøglesættet oven på stemplet, og spænd på denne med skruetvingen. der bude være plads til at skrue stemplet ind med polytangen. skruetvingen skal spændes efter hele tiden under processen. pas på ikke at beskadige manchetten.

ps. en god ting er også at smøre stempel/pakningsringen. løft forsigtigt manchetten ud fra stemplet og giv det et pust med en siliconespray

Picanto Bremser

: 15 mar 2014 13:55
af calle
Ja skruetvingen er klart at foretrække, fordi en tang let smutter og ødelægger gummimanchetten.

Man kan også give stemplet en indsprøjtning med lidt bremsevædske. Brug en tynd kanyle på injektionspumpen og stik kanylen direkte gennem gummimanchetten.

Venlig hilsen

Picanto Bremser

: 15 mar 2014 14:11
af Zarge
har lige skiftet på fruens, der brugte jeg sådan en fætter, så gik det dejligt let...
og jo de skal skrues... mener at ha hørt at pakningen kan ta skade hvis der bruges vold...
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varkt ... toj-19234/

Picanto Bremser

: 15 mar 2014 14:28
af triumph
jeg har prøvet at skrue, jeg har også prøvet at presse. Nu prøver jeg samtidigt...... :wink: :oops:
Tak for hjælpen
Jeg må forbi biltema zarge :great:

Picanto Bremser

: 15 mar 2014 14:51
af WoodyHugo
Nu er det en del år siden jeg arbejdede som mekaniker :wink: men kan det være en vægtbegrænserventil der blokere for at bremsevædsken kan løbe tilbage i vædskebeholderen , tænker at når bagenden er løftet op og bagbroen "hænger" så tror begrænserventilen at der slet ikke er vægt at der skal bremses ned .
Modsat når man har et par fliser i bagagerummet så lukker begrænser ventilen jo mere op for tilgangen af væske og dermed mere bremsekraft til bagbremserne....

hvis dette er tilfældet kan man prøve at løfte bilen på bagbroen eller svingarmen

Picanto Bremser

: 15 mar 2014 15:11
af Flammen
@WoodyHugo ALBèn begrænser kun bremsetrykket alt efter last, den begrænser ikke tilbageløbet, for så ville bremserne ikke slippe igen efter bremsning med tom vogn.

Picanto Bremser

: 15 mar 2014 15:36
af WoodyHugo
Flammen skrev:@WoodyHugo ALBèn begrænser kun bremsetrykket alt efter last, den begrænser ikke tilbageløbet, for så ville bremserne ikke slippe igen efter bremsning med tom vogn.
Ja det er jo korrekt :great: , men at man så med lethed kan presse stemplet i bund ved at åbne udluftnings skruen , tyder jo på at væsken har svært ved at finde vej tilbage til væske beholderen

Picanto Bremser

: 16 mar 2014 00:25
af Aaen
Der er stort set ikke flere biler tilbage med last ventiler i bremsesystemet. Dette ordnes jo af abs-systemet. der var en overgang hvor man brugte begge dele, men det er for længst slut. Gunden til at stemplet skal skrues tilbage bagunder er at håndbremse-armen sidder på en aksel, hvor der er en slags gevind på. Gevindet har fat i stemplet og når man drejer akslen, skubbes stemplet ud.