Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Triks
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12 sep 2011 08:39
Mit fyr: Greenheat brænder på en dor 20 kedel
Areal: 195m2
Brændsel: div træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Geografisk sted: Frederikshavn

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af Triks » 27 feb 2014 17:59

xkfc skrev:Du godeste et pille forbrug, jeg kender ikke isoleringsgraden af jeres hus, men det er da lige før det vil være billigere med oliefyr. :shock:

Noget må være rive raskende galt. Er fyret inde i huset, eller er der langt rør i jorden?

Hvis jeg skulle have nyt fyr ville jeg lige som Martin kigge mig om efter noget moderne, det er ikke altid en god ide blot at kigge på prisen og rå virkningsgrad. Moderne dingenoter kan godt give besparelser. Så VVB styring, ur styring, og vejr kompencering kan være godt at have.
Nææ pillefyret står i en decideret fyrrum mellem værksted og bolig (det er en tidligere tankstation) og rummet er isoleret.. jeg er blevet anbefalet at flyttet brænderen ca 6 cm ud fra brændkammeret for at udnytte flammen bedre men det hjælper ikke meget hvis ikke regulereingen af energi tilførslen er til at styre og og bare er en reduktion mellem 75% til 100% på blæseren og snegler og det justere den efter fremløbs temperaturen på vandet.


nemocharley

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 27 feb 2014 18:44

hvordan er boligens stand - isolering, tæthed?

Brugeravatar
Triks
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12 sep 2011 08:39
Mit fyr: Greenheat brænder på en dor 20 kedel
Areal: 195m2
Brændsel: div træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Geografisk sted: Frederikshavn

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af Triks » 27 feb 2014 18:54

nemocharley skrev:hvordan er boligens stand - isolering, tæthed?
Jamen den er som nu en bygning var i 1967 med fladt tag... dog med visse forbedringer.. der er nu lagt 250mm isolering op på loftet.. damspærre er helt tæt, 2 lags energi ruder og så er der hulmurs isoleret.. og 300mm isolering i gulvet

nemocharley

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 27 feb 2014 18:59

ok det kunne jo være meget værre, men der kan self. godt være usete utætheder hvor varmen fiser ud af. Ellers er der jo sådan noget som vind og vejr, lange bade, 26 grader i stuen? osv - det er kun dig der kender forbrugsmønsteret - og om der kan/skal forbedres på dette.

men to muligheder ligger ligesom først for

forbedring af det nuværende anlæg m. ny brænder (med nye styringsmuligheder), isolering og en trækstabilisator
eller et helt nyt fyr.

er det ikke bare at gøre op med dig selv hvad du hælder mest til, og hvor mange kroner du vil bruge?

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af J-B » 27 feb 2014 19:02

Din styring burde kunne justeres så den kan gå længere ned i %
Er evt. plader ved røgvendere på plads? og er den tæt ved brænder og låger? det kan ændre meget på forbrug.
Kan nu ikke lægge nogle billeder op, det vil hjælpe meget.


Brugeravatar
Triks
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12 sep 2011 08:39
Mit fyr: Greenheat brænder på en dor 20 kedel
Areal: 195m2
Brændsel: div træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Geografisk sted: Frederikshavn

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af Triks » 27 feb 2014 19:14

J-B skrev:Din styring burde kunne justeres så den kan gå længere ned i %
Er evt. plader ved røgvendere på plads? og er den tæt ved brænder og låger? det kan ændre meget på forbrug.
Kan nu ikke lægge nogle billeder op, det vil hjælpe meget.
jeg har nu nær studeret en del på det jeg har.. og kan med det samme sige at kedlen IKKE er særlig tæt, Green heat brænderen er optimeret til en gammel 60KW salamander olie kedel ( da jeg overtog stedet var denne keddel frostsprængt og derfor erstattet med den eneste kedel som brænderen er godkendt til nemlig dor 20 kedlen) .. jeg kan ikke sende billeder, fordi jeg først er hjemme om 5 uger.. men jeg har nu fået så meget indput at jeg er fast besluttet på at skrote det jeg har og sætte en moderne ind i stedet... og jeg hælder meget til en semi selvrensende black star med en woody brænder og en touch 10 styring
Last edited by 1 on Triks; edited 27 times in total

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af J-B » 27 feb 2014 19:25

Triks skrev:
jeg har nu nær studeret en del på det jeg har.. og kan med det samme sige at kedlen IKKE er særlig tæt, Green heat brænderen er optimeret til en gammel 60KW salamander olie kedel ( da jeg overtog stedet var denne keddel frostsprængt og derfor erstattet med den eneste kedel som brænderen er godkendt til nemlig dor 20 kedlen) .. jeg kan ikke sende billeder, fordi jeg først er hjemme om 5 uger.. men jeg har nu fået så meget indput at jeg er fast besluttet på at skrodte det jeg har og sætte en moderne ind i stedet... og jeg hælder meget til en semi selvrensende black star med en woody brænder og en touch 10 styring
Den fyr du har besluttet dig for, vil du blive rigtig glad for :great:
Jeg har været fyrboder på sådan en greenheat for ca8-10 år siden på en DFJ rundfunkkedel, forbruget var ca 6 tons til ca 285 kvm.
Hvis det er, så kommer den nye RTB fra NBE på markedet den 1-4, http://www.readytoburn.dk/
Der er åbent hus i Sæby den dag.

Brugeravatar
Triks
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 12 sep 2011 08:39
Mit fyr: Greenheat brænder på en dor 20 kedel
Areal: 195m2
Brændsel: div træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Geografisk sted: Frederikshavn

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af Triks » 27 feb 2014 19:50

J-B skrev: Den fyr du har besluttet dig for, vil du blive rigtig glad for :great:
Jeg har været fyrboder på sådan en greenheat for ca8-10 år siden på en DFJ rundfunkkedel, forbruget var ca 6 tons til ca 285 kvm.
Hvis det er, så kommer den nye RTB fra NBE på markedet den 1-4, http://www.readytoburn.dk/
Der er åbent hus i Sæby den dag.
Bummer.. det var ikke en salamander kedel det stod i fyrrummet.. det var en DFJ kedel ..
men jeg kan da se at jeg nok bare skulle ha fundet en anden brugt DFJ, hvis den "kun" bruger 6 tons til 285 M2.
Jeg er desværre ikke hjemme når de har åbent hus.. men vil da forsøre at snige mig derud når jeg kommer hjem

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af Ollii » 27 feb 2014 20:07

Få nu lige kigget på om pengene var bedre brugt i andre energi forbedringer. Jeg tror ikke du hælder 6 ton træpiller direkte ud i skorstenen.
Og hvis det er rigtig som du skriver at din rumtemperatur følger op og ned med fremløbstemperatur er termostater måske det første du skal kigge på.

Mvh. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Gamle greenheat VS nyt pillefyr

Indlæg af J-B » 27 feb 2014 20:19

Triks skrev:
Bummer.. det var ikke en salamander kedel det stod i fyrrummet.. det var en DFJ kedel ..
men jeg kan da se at jeg nok bare skulle ha fundet en anden brugt DFJ, hvis den "kun" bruger 6 tons til 285 M2.
Jeg er desværre ikke hjemme når de har åbent hus.. men vil da forsøre at snige mig derud når jeg kommer hjem
Der er meget der spiller ind, en utæt kedel for luft, men mere hvis der er rør under jorden der er dårligt isolerede, der er der meget spild.


Besvar