Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

dynamo på traktor...???

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

dynamo på traktor...???

Indlæg af leo-pol » 31 dec 2013 03:26

går og piller lidt ved min gamle major som jeg fik her i foråret...
har lavet bremser og alt muligt og er nu igang med at rode lidt med lednings nettet der resuteret i at jeg klippede det ud og startede forfra med friske ledninger og det er sku også blevet fint nu....
har så målt og målt og kunne sku ikke rigtigt få dynamon til at give noget fra sig da jeg undrede mig over ledningsdiragrammet jeg har fundet på nettet... hov den skal jo polsvende.... hm....og læser mig lidt til på nettet at det er åbenbart meget normalt når det er dynamo...
så der blev man lige det klogere da jeg har skiftet til generator på alle de andre gamle maskiner jeg har for at undgå at rode med dynamo og ingen strøm..
det var ellers meningen at jeg ville smide en generator på men har ikke lige kunne finde en der var (næsten gratis)
så den må lige tøffe med dynamon på til jeg hitter en..

nå men kort og langt polvendte jeg den så plus går til stel og vupti den lader sku.... :great: :great:
men hvor meget lader sådanne en normalt.....???
jeg er jo vandt til at smide et voldtmeter på og er vi lige over 14V er vi glade....
men det er jo ikke lige det jeg måler her på dynamoen...
starter jeg den siger den 12,3V CA.... efter et min er den vel oppe på 12½V og og efter 2min var den på 13V....
nu har jeg ikke set hvad den ender på da den står inde i laden og det stormer for meget til at åbne porten så jeg kan trække vejret men tænder jeg forlygterne høvler den ned på omkring 12.3V....
nogle der ved om den burdte at give mer eller er det bare som det skal være....
dynamoen er på 18 amper mener jeg...... :great: :great: (vildt)
mvh leo-pol


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

dynamo på traktor...???

Indlæg af Flammen » 31 dec 2013 06:42

godt lidt tidligt på morgenen, så jeg er ikke helt frisk endnu.
men hvad mener du lige med polvendt? formoder at det er tilslutningen mellem dynamoen og laderelæet oder was...

du må ikke hænge mig op på det, men mener at ydelsen på en dynamo er omdr. afhængelig
en DC amperetang kan afsløre om den leverer strømmen, og voltmeteret afsløre kun at laderelæet regulerer korrekt

ps. hvilket laderelæ er det, lucas eller .....

pps. kan en dynamo virke som elmotor? det kunne så forklare at den skal polvendes for at få ladefunktion

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

dynamo på traktor...???

Indlæg af bent » 31 dec 2013 07:19

uha jeg kan komme med en rigtig lang forklaring , en dynamo starter op på den restmagnetisme der er i polerne også kaldes remanens ,og afhængig af om det skal være minus eller plus til stel. På sådan et Lucas anlæg som er et B anlæg afmontere man ledningerne på dynamoen og ligger en lus imellem DF og d+ og tilslutter et batteri så køre den som en motor (husk at løsne kileremmen) og hvis den skal køre med plus til stel tilslutter man kortvarrig plus til stel og minus på DF og D+ håber det giver mening lidt svært at skrive ned. en dynamo laves typisk som 11amp og 22amp. I laderelæet til din major som er det vi kalder et trekernet relæ er der en spændings spole en strømspole og et tilbagestrømsrelæ. en dynamo kan godt give mere strøm en den er beregnet til så derfor har man indbygget en strømbegrænsning ellers ville dynamoen brænde af. du kan ikke sammenligne generator og en dynamo, dynamoen skal have lidt flere omdrejninger ladelampen lyser jo næsten altid i tomgang. du skal have et amperrmeter på samtidig med at du måler spændingen ellers kan du ikke se hvad der sker håber det er forklaring nok med venlig hilsen autoelektrikkeren. :)

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

dynamo på traktor...???

Indlæg af Flammen » 31 dec 2013 07:31

super forklaring :great:
har lavet en copy/paste til et *.txt dokument. støder til tider på ældre bådmotorer med dynamo

undskyld @leo-pol, det var ikke for at hi-Jack din tråd

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

dynamo på traktor...???

Indlæg af triumph » 31 dec 2013 08:26

bent skrev:uha jeg kan komme med en rigtig lang forklaring , en dynamo starter op på den restmagnetisme der er i polerne også kaldes remanens ,og afhængig af om det skal være minus eller plus til stel. På sådan et Lucas anlæg som er et B anlæg afmontere man ledningerne på dynamoen og ligger en lus imellem DF og d+ og tilslutter et batteri så køre den som en motor (husk at løsne kileremmen) og hvis den skal køre med plus til stel tilslutter man kortvarrig plus til stel og minus på DF og D+ håber det giver mening lidt svært at skrive ned. en dynamo laves typisk som 11amp og 22amp. I laderelæet til din major som er det vi kalder et trekernet relæ er der en spændings spole en strømspole og et tilbagestrømsrelæ. en dynamo kan godt give mere strøm en den er beregnet til så derfor har man indbygget en strømbegrænsning ellers ville dynamoen brænde af. du kan ikke sammenligne generator og en dynamo, dynamoen skal have lidt flere omdrejninger ladelampen lyser jo næsten altid i tomgang. du skal have et amperrmeter på samtidig med at du måler spændingen ellers kan du ikke se hvad der sker håber det er forklaring nok med venlig hilsen autoelektrikkeren. :)
Alt det du skriver, har jeg ingen forstand på. Men jeg ved at på ældre engeske køretøjere, er det normalt at + er på stel (sådan er det bla. på triumphén)


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

dynamo på traktor...???

Indlæg af leo-pol » 31 dec 2013 09:22

Sikke nogle lange forklaringer og det kan min jerne slet ikke rumme inden middag men jeg hade godt på fornemmeren at der kom noget jeg ikke forstår en disse af ;@)
Tak for dem... Pu-ha... ;@)
Jeg tror at jeg skal på værkstedet og rode efter et gammelt amperemeter og smide på..
Men det er et Lucas relæ der sidder og det jeg mener når jeg skriver at jeg har pol vendt er at jeg har byttet kablerne på batteriet om så + går til stel da sagen er den at en eller anden har lavet el på uhyret så alle ledninger var blå og intet andet en startkontakten virkede som så var lyskontakten man startede den på selv om at startkontakten virkede fint og skulle bare sættes rigtigt til.... ;@)
Mvh leo

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

dynamo på traktor...???

Indlæg af Flammen » 31 dec 2013 10:47

jamen, kører starteren så ikke den forkerte vej. det må da give rigeligt med baggear :-)

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

dynamo på traktor...???

Indlæg af Aaen » 31 dec 2013 10:51

Det gør den netop ikke, vist nok, har jeg hørt. Jeg har selv levet med tanken om at sætte en generator på mi mf 165, for at få den til at lade i tomgang....

Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

dynamo på traktor...???

Indlæg af godsejeren » 31 dec 2013 11:03

Aaen skrev:Det gør den netop ikke, vist nok, har jeg hørt. Jeg har selv levet med tanken om at sætte en generator på mi mf 165, for at få den til at lade i tomgang....
Ingen generator på den Aaen så er den ikke original mere icon_cheesygrin.gif
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

dynamo på traktor...???

Indlæg af Aaen » 31 dec 2013 11:39

Heller ikke hvis det er fra en nyere MF?


Besvar