Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Qone8.com

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Modtaget likes: 3 gange

Qone8.com

Indlægaf Tom_AT » 31 dec 2013 21:38

pso skrev:Hej Pendec og Brandsen
Mit svar havde en masse forudsætninger, nemlig at der var tale om en mormor som ikke bruger andet end browser og mail, precis som min kone.
Til den type brugere er valget af linux distrubtion enkelt. nemlig Ubuntu main releases også kaldet long term support versioner.
Det er naturligvis med GUI interface og alm brugere skal ALDRIG bruge en kommandolinje.
Min erfaring igennem 20 år med PC'r er at opstår der problem i windows er man dårligere stillet end i Ubuntu. I windows kan man kun få hjælp fra familie og venner og alle skal gætte sig frem til hvad der er årsag det gælder også relativ erfarne folk. I Ubuntu kan man få hjælp fra et forum som det her på dansk og det oftere muligt at finde den konkrete årsag og fikse det uden at man roder med alt muligt andet.
Linux og spil er ikke nogen optimal kombination og absolut ikke for begyndere.
Eneste problem man normalt oplever med en standard Ubuntu er at den ikke installere en god grafiks driver som standard fordi den ikke er open source.
Der skal man lige ind i en GUI bede den om at installere 3 parts driveren. Det mindst lige så simpelt i Ubuntu GUI at gøre den slags som i Windows.
Hvad angår office så koster MS office penge, jeg ejer ikke selv en af samme årsag. Har men brug for office er det klart nemmere at finde en som kan hjælpe med MS office end med open office. Men efter min mening er office programer alt for komplicere til mormødre og lignende.
Jeg er selv hjælpeløs hvis word beslutter at ændre formatering af det jeg skriver uden at jeg kan se årsagen.
De skal bruge noget meget simplere til det de vil skrive. F.eks bare bruge mailprogrammet.
Open office kan iøvrigt læse Ms office dokumenter (undtagen det sidste nye format i en kort periode efter udgivelse af ny version).

Arh... Den må du godt nok lidt længere ud på landet med, sorry :)
Det er uendeligt meget nemmere at finde support til Windows, end det at finde support til Linux. Og en af fordele er jo netop at alle kender til Windows i et eller andet omfang. Ingen i min omgangskreds overhovedet kender til Linux/Ubuntu osv.

Tag nu fx hvis en her på forum får brug for Ubuntu support. Jeg vil gætte på at du er en af de meget få her på siden der muligvis ville kunne hjælpe. Men hvem siger at den support du yder er den korrekte support?

Hvis samme problem gør sig gældende med en Windows problem, og en bruger her på siden spørger efter hjælp, er det ikke sikkert den første hjælpende hånd yder korrekt hjælp. Men så er vi til gengæld helt sikre på at der nok skal træde yderligere 5-10-20 ekstra hjælpende hænder til, og problemet bliver læst.

Linux er kun for folk der har interesse for det. Alle andre bør holde sig til Windows, hvad enten man kan li det eller ej. Og den generelle support for Windows, også den gratis, er langt bedre. Enten hos familie, venner eller bare vha google.
Kunne du forestille dig en eller andens gamle mormor skulle til at bruge Linux fordi hun gerne vil spare lidt penge på en licens? Hvem skal hjælpe hende med maskinen? Ingen fra ældresagen, kommunen, plejehjemmet osv kender Linux.

Der er i øvrigt intet surt opstød i det jeg skriver. Blot at jeg vil mene hvis man vil påstå at det er nemmere at finde support til Linux/Ubuntu end Windows, er man nok lige en anelse fanboy.

Edit:
Nu endte jeg alligevel med at lyde lidt negativ, hvilket ikke var planen :)
Jeg synes egentlig bare man skal passe på med at anbefale Ubuntu til alle og enhver, da det jo ikke er for alle og enhver :)

pso
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: Kastrup

Qone8.com

Indlægaf pso » 11 jan 2014 20:25

Mener heller ikke at jeg anbefaler ubuntu til alle og enhver, mener bare at alt for mange vælger det fra med de forkerte begrundelser.
Det kan godt være der er mange der tror de kan hjælpe med windows, men antallet af folk der kan hjælpe med windows er værdiløst, for meget få forstår reelt hvad der foregår, alle har vi nogle erfaringer og har hørt noget. Jeg ved heller ikke ret meget om Ubuntu, men jeg kan henvise og selv søge hjælp på et gratis forum, hvor folk hvirkelig ved noget. Jeg vil ti gange hellere have adgang til en der virkelig forstår hvad der foregår end end 100 som ved en smule og måske tror de ved noget.
Jeg har ingen erfaring med hvad kommunen kan og vil hjælpe ældre med, og her kan du godt have en pointe. Men jeg gætter på at den eneste support man kan få til en privat maskine fra kommunen er almindelig bruger support og her er der ingen jo ingen forskel om man bruger en browser på windows eller ubuntu.
Faktisk er et sted hvor jeg kan se en fordel med windows, de fleste banker har support for netbank i windows men ingen officiel support for Linux. Se det kan være er et godt argument for windows og det eneste jeg kan finde.

Tilbage til "Fri debat"