Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
marcwinther
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Gennemstrømnings vandvarmer og akkutank

Indlægaf marcwinther » 17 dec 2013 10:39

Ang. VVB fik jeg monteret en 110-liters Metro kombi (centralvarme/el) i sommers sammen med vores nye Atmos brændekedel. På den måde kan jeg slå over på el om sommeren, hvis jeg ikke gider at fyre for bare at lave varmt vand. Det var måske også en mulighed for dig.. Fik monteret en Danfoss AVTB-ventil på returen fra VVB (med en føler på fremløb). Med denne kan jeg stille hvornår den skal lukke af for fremløb til VVB, så den f.eks. lukker af ved en fremløbstemp. på 45 grader. På denne måde bliver det allerede opvarmede vand i VVB ikke afkølet yderligere, hvis fremløbstemp. kommer nedunder den fastsatte temp. Ydermere har jeg shunt (Danfoss RAVK 25-65 grader) på fremløb fra akku-tanke, som jeg holder på mellem 55 og 60 grader (til hus og VVB).

Vi mangler aldrig varmt vand til trods for at vi er to voksne og to børn i husstanden..

Mht. pris for anlægget nævner John Skov Jensen omkring 40.000 kr., men det kræver at du laver alting selv, eller kan få hjælp til dette. I den pris er heller ikke indregnet en evt. ny VVB. Så synes ikke de 50.000 kr. lyder helt ude i hampen, som Levi skrev.

Jeg havde før min fastbrændsel-kedel, pillefyr, hvor jeg brugte ca. 5,5 ton træpiller sidste år. Så vores varmeforbrug/behov lyder rimelig ens. Da det er første år i år jeg kører med fastbrændsel, ved jeg ikke endnu hvor meget jeg kommer til at bruge, men regner med ca. 20 rm. Indtil videre i år (fra 1. juli) har jeg brugt 2,5 rm. fyrtræ og 4 rm. løvtræ..

Tilbage til "Fastbrændsel"