Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvilken størrelse fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Carslen
Stoker V
Stoker V
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Modtaget likes: 1 gang

hvilken størrelse fyr

Indlægaf Carslen » 10 dec 2013 10:09

Hej
Jeg er ved at renovere vores hus fra 1897 og nu ved at været nået igennem et par værelser, hvor der er lavet nyt gulv og isolering(350mm). Der kommer Roth compact gulvvarme i hvert rum. Ydervægge er hulmurs isoleret med leca og loftet er der p.t. ca 150mm, men hele 1.salen skal på et tidspunkt renoveres. Der kommer nye energivinduer/døre i efterhånden som det bliver renoveret. Stuehuset er 120m2 og p.t. opvarmet med brændeovn, en luft/luft pumpe og elradiatorer :(
p.t. er der en 50liters VVB(el). Det er planen at skifte til en(eller 2) 60liters combi (jeg har ikke plads til en 110 pga højden).

Jeg har ikke et overslag over vores forbrug, der kan bruges. Vi har kun boet der et år, og der har vi været nærige med varmen for ikke at få en enorm ekstraregning.
Desuden har jeg en tilbygning fra 1985 på 160m2, der er middel isoleret, den er delt op i to store rum. I det ene rum vil jeg bygge et fyrrum. Denne bygning vil jeg gerne holde frostfri. Det må gerne være muligt lejlighedsvis at hæve temperaturen( ca 15-20C) så man kan opholde sig der.
Vi er p.t. to voksne, men det kan være der kommer arvinger...

Så mine spørgsmål er:
-Hvad skal jeg bruge til at holde tilbygning frostfri? kaliofere er vel det nemmeste? hvor mange?
-Hvor stor en effekt skal jeg kigge efter?
-Bør jeg vente til der er flere rum klar? p.t. er det kun ca. 25m2 der er renoveret.

Jeg har ikke taget stilling til om det skal være stoker eller pillefyr endnu. Det afhænger lidt af den evt afgift(som jo p.t. er sendt til hjørne :lol: ), samt størrelsen på fyret jeg skal bruge. 16kw burde jo være nok hvis det var rene bolig m2, men er det nok i mit tilfælde med tilbygningen?

på forhånd tak
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.

nemocharley

hvilken størrelse fyr

Indlægaf nemocharley » 10 dec 2013 10:37

vel ikke mere end 15kw ud fra det du skriver - men det er ikke helt klart for mig om de 122m2 er inkl den uudnyttede førstesal?

Pillefyr: MGM junior eller comfort, Atmos d14p, Scotte 10 el16kw, Pellux 100 - mellem 20k og 30k
Stoker: KSM el Twinheat Cpi 12 - omkring 55k

Personligt ville jeg nok vente med at skifte varmekilde til jeg havde lagt gulvvarmen og kommet lidt længere med energirenoveringen. Men i fald du vælger et fyr der kan tænde og slukke selv er det vel ikke et absolut must.

Du skriver ikke hvad dit budget er.

mht til kalorifere ved jeg ikke en skid - min gamle kollega havde en enkelt til 60m2 værksted, det var rigeligt.

Carslen
Stoker V
Stoker V

hvilken størrelse fyr

Indlægaf Carslen » 10 dec 2013 11:09

de 122m2 er nu kun 120m2 :) og det er med 1.salen inkluderet. 1.salen er i brug. Den opvarmes p.t. med elradiatorer, men skal på sigt renoveres helt, hvor der så kommer ny isolering osv.

Budgettet er ikke lagt og ikke så vigtigt lige p.t. Jeg skal også først have bygget et fyrrum, som jeg regner med at starte på her til vinter. Men det er jo meget rart at vide hvor meget energi jeg skal bruge, så jeg kan få en ide hvor stor skorstenen skal være. Det bliver en keramisk under alle omstændigheder.
Jeg har fulgt en del med herinde og har da også alle dine forslag på min liste der skal nærstuderes, men udgangspunktet er jo størrelsen, så kan lir og bekvemmelighed overvejes bagefter.

Så er der nogen der har erfaring med kaliofere og deres forbrug?
Jeg har ikke målt, men vil regne med at det ene rum i tilbygningen er ca 40m2, det andet er ca 120. I det store rum vil fyrrummet blive bygget ca 20m2
I praksis er der.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 24 gange
Modtaget likes: 10 gange

hvilken størrelse fyr

Indlægaf newpas » 10 dec 2013 16:12

Jeg tror at min combivvb fra vvseksperten er på 120L, og den er liggende i lavloftet kælder over min benekov. Ingen problem. Hvis du skal have kalorifere skal du vel også have buffertank som kan varmes når du skal bruge kalorifere. Hvorfor ikke overveje kun at finde nogle store/lange (brugte) radiatorer og så hænge dem op? Der må da være plads nok. Og du har jo tilsyneladende tid til at lede og vente på det rette tilbud.

Carslen
Stoker V
Stoker V

hvilken størrelse fyr

Indlægaf Carslen » 11 dec 2013 08:04

Ja tid har jeg da og tilbygningen er ikke 1.prioritet, mener hun. Det er nu ellers der mit værksted er :D
Radiatorer var også en mulighed, det havde jeg ikke lige tænkt over. De kan jo sættes øverst på væggen. ulempen ved dem er at der bliver meget at gøre rent, men omvendt så blæser en kaliofere det jo også godt rundt.
Jeg kunne forestille mig at det bliver en kombination, med radiatorer i det lille rum(værkstedet) og så en kalifere i det store rum(bruges p.t. til opbevaring). Jeg ved ikke om der skal buffertank på, men det lyder som en god ide.
Jeg fandt et eksempel på vvs-eksperten på en Gobi varmeventilator 20kw der rækker til 200m2. Men det kræver vel kun 20kw effekt hvis det køre hele tiden? og er en (eksempelvis) 16kw scotte så nok?

Er der ingen der har praktisk erfaring med pillefyr/stoker og kaliofere?
I praksis er der.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange

hvilken størrelse fyr

Indlægaf Landlyst » 11 dec 2013 08:13

Der er nogle tråde her inde om pillefyr/stoker med kaloriefære... Men en kaloriefære kan virkelig tvinge et fyr i knæ, så tror du skal regne med buffertank hvis ikke du vil have et meget stort fyr..

Men hvorfor ikke bare åbne for varmen tidligere ?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XV
Stoker XV
Mit fyr: Scotte 10 kw V7 styring
Areal: 146 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: Ca 4500 kg
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 15 gange

hvilken størrelse fyr

Indlægaf HR LUCCA » 26 dec 2013 00:52

Carslen skrev:Hej
Jeg er ved at renovere vores hus fra 1897 og nu ved at været nået igennem et par værelser, hvor der er lavet nyt gulv og isolering(350mm). Der kommer Roth compact gulvvarme i hvert rum. Ydervægge er hulmurs isoleret med leca og loftet er der p.t. ca 150mm, men hele 1.salen skal på et tidspunkt renoveres. Der kommer nye energivinduer/døre i efterhånden som det bliver renoveret. Stuehuset er 120m2 og p.t. opvarmet med brændeovn, en luft/luft pumpe og elradiatorer :(
p.t. er der en 50liters VVB(el). Det er planen at skifte til en(eller 2) 60liters combi (jeg har ikke plads til en 110 pga højden).

Jeg har ikke et overslag over vores forbrug, der kan bruges. Vi har kun boet der et år, og der har vi været nærige med varmen for ikke at få en enorm ekstraregning.
Desuden har jeg en tilbygning fra 1985 på 160m2, der er middel isoleret, den er delt op i to store rum. I det ene rum vil jeg bygge et fyrrum. Denne bygning vil jeg gerne holde frostfri. Det må gerne være muligt lejlighedsvis at hæve temperaturen( ca 15-20C) så man kan opholde sig der.
Vi er p.t. to voksne, men det kan være der kommer arvinger...

Så mine spørgsmål er:
-Hvad skal jeg bruge til at holde tilbygning frostfri? kaliofere er vel det nemmeste? hvor mange?
-Hvor stor en effekt skal jeg kigge efter?
-Bør jeg vente til der er flere rum klar? p.t. er det kun ca. 25m2 der er renoveret.

Jeg har ikke taget stilling til om det skal være stoker eller pillefyr endnu. Det afhænger lidt af den evt afgift(som jo p.t. er sendt til hjørne :lol: ), samt størrelsen på fyret jeg skal bruge. 16kw burde jo være nok hvis det var rene bolig m2, men er det nok i mit tilfælde med tilbygningen?

på forhånd tak

Hvis du beholder din brændeovn er en 10 kw pillefyr stor nok , helt sikkert :) , hvis du skal holde din garage frostfri kan du sætte sådan den fætter op og bruge den som almendelig radiator http://www.vvs-grossisten.dk/index/fanc ... -kw-p44768 og så tænde for blæseren i den når du vil have extra varme :wink:

Redman76
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Baxi MH 1,5
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6683
Dagligt forbrug: ca 25 kg
Årligt forbrug: 6 tons

hvilken størrelse fyr

Indlægaf Redman76 » 26 dec 2013 09:59

hvis du vil kører med kalorifere skal du have en ret stor kedel. de suger ret meget varme i forhold til radiatorer.

nemocharley

hvilken størrelse fyr

Indlægaf nemocharley » 26 dec 2013 10:10

jo men hvor meget større? 120m2 er jo sædvanligvis fint til 10kw eller endda mindre alt efter isolering. Så hvor mange ekstra kw kræver en kalorifere? (jeg kunne nøjes med 7-8kw til mit hus)

Og kan det momentvise ekstra varmebehov løses ved at have en buffertank som ekstra varmelager til når behovet opstår?

Eller er det bedre med nogle ekstra kw - 12, 15 - 20?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 24 gange

hvilken størrelse fyr

Indlægaf newpas » 26 dec 2013 10:58

Det er da ikke smart at overdimensionere til daglig drift=dårligere fyringsokonomi. Så hellere en buffertank som du kan benytte lidt før behovet opstår.

For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)

Tilbage til "Find det rette anlæg"