Kompressorrens

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Kokkevang
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 okt 2013 19:04
Mit fyr: BS 30 kw
Areal: 650
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4500

Kompressorrens

Indlæg af Kokkevang »

Hej kloge mennesker.

Efter en del skænderi med min blackstar 30, om hvor vidt den selv skal smide asken ned af herden eller ej har jeg besluttet at købe kompressorrens til den.

Men selve kompressoren er jeg lidt i tvivl om hvor stor skal være, og om den skal være med tank eller ikke.

Har kigget på disse her.

http://www.harald-nyborg.dk/p6725/schep ... ssor-hc16w

http://www.harald-nyborg.dk/p7450/stanl ... 1-5-hk-6-l

Kan i komme med gode råd, om hvilken jeg skal købe.

PS. Den skal kun klare rensning af fyret. Den skal ikke bruges til andet.


Mvh Anders.

From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Kompressorrens

Indlæg af From »

Kompressoren behøver ikke være ret stor - men køb en med tank.
Kokkevang
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 25
Tilmeldt: 14 okt 2013 19:04
Mit fyr: BS 30 kw
Areal: 650
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4500

Kompressorrens

Indlæg af Kokkevang »

Fandt lige en gammel tråd med det samme, og der siger folk også at det skal være en med tank:-) så er jeg da kommet et skridt nærmere.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Kompressorrens

Indlæg af HR LUCCA »

Jeg har købt sådan en her http://www.primusdanmark.dk/kompressor- ... p-201.html og så har jeg sat et tænd/sluk ur på så den starter på et bestemt tidspunkt af døgnet
Tls
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Kompressorrens

Indlæg af Tls »

Det kunne faktisk være lidt smart hvis der havde været et udgang til at starte kompressoren også. Så når styringen har regnet sig frem til at der snart skal blæses, så startes kompressoren lige op 4 min inden der blæses. Så kunne man undgå at skulle have en kompressor stående med tryk på, og som kører af og til hvis den er en smule utæt. Men det kan være det kommer engang.:-)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Kompressorrens

Indlæg af Landlyst »

Tls skrev:Det kunne faktisk være lidt smart hvis der havde været et udgang til at starte kompressoren også. Så når styringen har regnet sig frem til at der snart skal blæses, så startes kompressoren lige op 4 min inden der blæses. Så kunne man undgå at skulle have en kompressor stående med tryk på, og som kører af og til hvis den er en smule utæt. Men det kan være det kommer engang.:-)
Du kunne jo også købe et komplet kompressorrenssæt... Eller også søger man for at kompressor/koblinger/slanger er tætte.... :great:
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Kompressorrens

Indlæg af pille bruger »

Landlyst skrev:
Du kunne jo også købe et komplet kompressorrenssæt... Eller også søger man for at kompressor/koblinger/slanger er tætte.... :great:
Eller køber den lydsvage oliefri kompressor.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Kompressorrens

Indlæg af HR LUCCA »

Tls skrev:Det kunne faktisk være lidt smart hvis der havde været et udgang til at starte kompressoren også. Så når styringen har regnet sig frem til at der snart skal blæses, så startes kompressoren lige op 4 min inden der blæses. Så kunne man undgå at skulle have en kompressor stående med tryk på, og som kører af og til hvis den er en smule utæt. Men det kan være det kommer engang.:-)
Min billige kompresor kan kun starte en gang i døgnet og holder fint tryk til næste dag , selv om rens køre 2-3 gange er der stadig luft på til næste dag icon_cheesygrin.gif
Tls
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Kompressorrens

Indlæg af Tls »

Vi er fuldstændig enige at et 100% tæt system er det mest optimale. Syntes bare jeg læste mig til i andre emner at der var lidt problemer med at få det lavet så det er helt tæt. Men som Hr lucca skriver kan det jo fint lade sig gøre.

Det skal lige siges at jeg endnu ikke har kompressorrens monteret, og at jeg måske derfor gør det til et større problem end det reelt er. :-)
xkfc

Kompressorrens

Indlæg af xkfc »

Jeg har lige kasseret en HN kompressor til 500kr, den kom lige pludselig ikke over 7bar, så den kom aldrig op på de 8bar hvor pressostaten skulle stoppe den.
Når den nu alligevel var kaput, kunne man jo lige så godt skille den ad icon_cheesygrin.gif Der var en oliefri type. Sikke noget skrammel, det var blot en gummi skive der fungerede som kontraventil til at lave overtryk, og kontra ventilen der skulle holde luften i tanken, har heller aldrig været tæt, så den stod og tabte trykket, og kørte unødig meget.
Kompressoren blev omkring 10år, det er jo sådan set meget godt, men den har dælme ikke været brugt ret meget, det var kun når jeg skulle uden for matriklen, så det er få timer den har kørt indtil jeg besluttede at den skulle bruges til kompressorrens.

Nå, men jeg nægtede at købe en ny, så løsningen blev at trække en slange til den store 380V 50L oliesmurte i værkstedet. Meget bedre, den kører 1-2 gange om ugen for at skyde dagligt 3sec. Kompressoren blev indkøbt 94' har både sandblæst og trukket værktøj.

Generelt vil jeg anbefale en oliesmurt, men siden NBE modellen er så dyr, må de have fundet en god oliefri model.

MVH. Kenneth

Besvar