Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til Gejs stoker

Spørgsmål vedr. Gejs samt det tilbehør der laves til Gejs Stokerfyr
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af timkenneth » 26 dec 2013 08:51

Blob skrev:Nå men så har jeg fået en askesnegl, som jeg skal have monteret.
Jeg har lige forhørt mig hos Gejs, hvad en ny låge koster. Så det håber jeg at få svar på, efter jul.

Jeg er tilhænger af tingene skal være så automatiske som muligt:)
det lyder spændende, tager du ikke nogle billeder af forløbet så vi andre kan blive inspireret 8)
mit største problem er ikke asken, det er påfyldningen. trods 520 l silo skal der fyldes op tit og det er jo tungt at gøre manuelt med flis. bruger selv en stor balje og så en stor skovl
hvad gør du eller i andre med mindre flisfyr?


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af timkenneth » 26 dec 2013 08:59

Julehund skrev:
det er std. indstilling fra tm.... (ikke gejs) det forklare 'spjældet' foran blæseren, i stedet for at lave en blower-graf.... :wink:
hmm. så må gejs ikke være for kvikke ift den gode TM styring. grunden til at lave om på en blowergraf er jo netop hvis man ønsker mere eller mindre blæs i et bestemt ydelsesområde, her er TM3006 helt outstanding synes jeg. det kan du ikke gøre med et "spjæld" med mindre man stræber efter stokern skal køre noget nær de samme drifts % hele tiden.

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af Julehund » 26 dec 2013 16:14

timkenneth skrev:
hmm. så må gejs ikke være for kvikke ift den gode TM styring. grunden til at lave om på en blowergraf er jo netop hvis man ønsker mere eller mindre blæs i et bestemt ydelsesområde, her er TM3006 helt outstanding synes jeg. det kan du ikke gøre med et "spjæld" med mindre man stræber efter stokern skal køre noget nær de samme drifts % hele tiden.
helt enig!!! jeg har haft en snak med dem, da de gik fra plc til tm, og der mente de at std. indstilling på tm var vejen frem.... så kunne man jo bare snyde den med et spjæld foran blæseren! :wink:

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af Blob » 26 dec 2013 20:07

timkenneth skrev:
det lyder spændende, tager du ikke nogle billeder af forløbet så vi andre kan blive inspireret 8)
mit største problem er ikke asken, det er påfyldningen. trods 520 l silo skal der fyldes op tit og det er jo tungt at gøre manuelt med flis. bruger selv en stor balje og så en stor skovl
hvad gør du eller i andre med mindre flisfyr?
Jo det skal jeg nok.
Ja jeg er også træt af at mit magasin ikke er stører. Mit er kun 400L

Jeg bruger den blå tønde som er på billederne i det indlæg jeg har lavet med min cyklon.
Så det er også 100% manuelt... Ikke just optimalt.
Jeg har flere ideer til hvordan jeg kan transportere det.
Jeg har et kædetransport anlæg til at stå, som jeg overvejer at bruge.
Og så har jeg lavet en cyklon for at se om man kan transportere flis via vacum.

Dernæst har jeg en silo til at stå,samt en lille "kegle" der kan rumme ca. 3-400liter

Så jeg har ikke helt fundet ud af hvad jeg vælger at prøve. Jeg bor midt i et villakvarter, så det stille også nogle begrænsninger i forhold til hvad man kan tillade sig...

hedemann1
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 jan 2014 22:43

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af hedemann1 » 06 jan 2014 21:33

Hej gejs folk. vi har et gejs fyr sådan et 400 liters (for lille :) )og fyre med pille flis og det køre bare der ud af men har gået og tingt over om det bare er os der døjer med det laver kondens i magesinet og eventuelt hva gør vi fejle. vi startede fyret op sidste vinter 22/12 -12 med flis og der blev der ikke så meget kondens. forslag på hvad vi gør forkert ?
mvh Henrik


Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp til Gejs stoker

Indlæg af Blob » 06 jan 2014 22:04

Hej Henrik
Jeg har også set kondens i mit magasin.
Jeg er så begyndt at holde lågen åben når jeg arbejder med fyret. Det mindsker mængden, men ændrer ikke på at der dannes kondens. Jeg tænker at årsagen må være fordi flisen bliver varmet lidt pga varme der stråler tilbage fra røret\sneglen.
Hvor fra i landet kommer du?


Besvar