Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Manglende ydelse fra Attack 45 KW kedel ?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
jopa
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: Orlan 18 kw
Areal: 150
Brændsel: Briketter fra Tyskland
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: 7 til 10 paller
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf jopa » 04 okt 2013 10:54

John Skov Jensen skrev:Den må være god, 3 numre større end en f16.

Øhmmmm det var 6 tallet der havde vendt sig på mit tastatur :great:
Mvh John
Brændeovn Oliefyr og Varmepumpe som backup

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Indlægaf Breuner » 04 okt 2013 11:48

John Skov Jensen skrev:
Ok, beklager, jeg havde ikke lige fået læst mig frem til at du faktisk havde en kamstrup koblet på anlægget. Lige nu var det måske bedre at prøve at flytte den over på kedelsiden hvis det ikke er for besværligt. Alternativt har jeg en ekstra kamstrup liggende, du kan låne. Så kunne du se om kedlen på noget tidspunkt i forbrændigsfasen yder det den skal.

Mange tak for tilbudet, men det er vist lidt for uoverskueligt, har betalt smedene MANGE penge for at installere skidtet, så kan jeg ikke lige overskue at skulle ha det bygget om flere gange :roll:

svæver skrev:
Nu har jeg en Atmos dc32 kedel, og om vinteren fyrer jeg 2 gange i døgnet- hver gang fylder jeg kun fyret een gang med affaldstræ, der er koblet 1500 l akku op.

Nu har jeg været inde på biovarmes side, og skemaet der passer rigtigt godt til mit system.

Det kunne tyde på at din kedel opfører sig som en gammel salamander- eller med andre ord din underforbrænding kommer aldrig igang.

/jørgen

Takker for info, det bekræfter i mine øjne osse bare at der er noget med mit setup :(

Jeg skal lige skynde mig at ændre mine akku. tanks oplysninger. Jeg læste lige i min egen signatur herinde, at jeg havde 3500 liters akkutank, og efter lidt fin-tænken så er jeg kommet frem til at det vist egentlig er korrekt, så det hjæper jo lidt på opvarmningstiden :oops: Men det er stadig slet ikke nok til at det er okey nu.

Jeg opdagede noget, da jeg skulle fyre op for 2-3 gange siden, nemligt at der var blevet hvidt over den nederste låge, jeg tænkte ikke nærmere over det, da det sikkert bare var en del af "tilkøringen" af sådan et nyt fyr. Men måske er det fordi den evt. kan suge falsk luft den vej :?: Men hvis det var tilfældet, så ville den vil ikke blive varmere dér, den måtte vel nærmere blive afkølet dér pga. den kolde luft som kom ind :?: Jeg har lige lagt et par billeder ind at fænomenet, så håber jeg i kan fortælle om det er normalt, eller.. :?:
Vedhæftede filer
Låge.jpg
Åbning.jpg
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Hjemme teori
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Sotte 30kW Blackstar L V.10.0921
Areal: 693m2
Brændsel: Træpiller, brænde
Årligt forbrug: 14t pill.,12m3 brænd
Geografisk sted: 3140 Ålsgårde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 8 gange

Indlægaf Hjemme teori » 04 okt 2013 12:16

Det ligner varme og det kan opstå pga. af falsk luft. Men det tyder på at din sekundære luft ikke åbner (ved ikke hvordan den virker) men så får den falsk luft ind ved lågen og så starter underforbrændingen her i stedet for hvor den skal. Så der lader til at der er helt utilstrækkeligt med sekundær luft.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Indlægaf Zarge » 04 okt 2013 13:18

Synes umiddelbart den ser meget lys/hvis ud... Er asken også det? (tyder på fir meget luft) kan ikke lige mindes at være faldet over din røg temperatur??

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Modtaget likes: 2 gange

Indlægaf Skovløber » 04 okt 2013 17:08

pejle skrev:Jeg bruger også ca. 40 kg briketter til at op varme 2000 liter vand fra 35/40 - 80/85 grader, samtidig med at huset trækker varme i vinter halvåret. (6kw hvis jeg kan regne med sidens omregning på hvor lang tid det tager at tømme tankene)

Det tager ca. 3 timer 15 min at varme de 2000 liter vand op hjemmesiden siger 3 timer og 5 min - så siden passer meget godt på mit setup.

FYI: p.t. fyrer vi 2 poser i døgnet.

Så lang tid tager det også for mig og mine 2000 l, samtidig med hus forbrug. Ved ikke lige helt hvor mange kilo brænde.. :great:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
http://mynster.asuscomm.com/standard/default.php
User : stokerpro Pass : stokerpro
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Kontakt:

Indlægaf vigasproblemer » 04 okt 2013 20:16

Først vil jeg lige sige at du skal have transport beslaget fjernet fra stene i bunden, den store braco inden for den nederste låge skal fjernes sammen med beslaget. (det står faktisk i instruktions bogen)
Så kunne jeg godt tænke at få at vide hvor du har læst at et profi 45 kw skal have primær åbnet 15mm, den skal være lukket, skubbet helt ind, der er svejset et stykke rundjern på flangen så den ikke er lukket når den er skubbet helt ind.
Med 15 mm åben giver den samme gasmængde son en 75 kw får på to dyser, så det er da ikke mærkeligt at den er ved at brænde kedlen væk i bunden, og venter du for længe ryger lejerne også i din ventilator, jeg vil tro at dine vinger er ved at være rettet ud.
Så ind med primær, din sekundær passer næsten, du skal huske på at briketter giver mere gas en alm træ.
Venligst H.P.Dall

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV

Indlægaf Breuner » 04 okt 2013 22:05

Hjemme teori skrev:Det ligner varme og det kan opstå pga. af falsk luft. Men det tyder på at din sekundære luft ikke åbner (ved ikke hvordan den virker) men så får den falsk luft ind ved lågen og så starter underforbrændingen her i stedet for hvor den skal. Så der lader til at der er helt utilstrækkeligt med sekundær luft.

Jeg har lige tjekket mit sekundære luftspjæld, det skulle være stillet til 4 mm, men var kun stillet ca. 3 mm ud, om det betyder noget væsentligt ved jeg ikke, men det finder jeg ud af når jeg tænder op næste gang, imorgen eller overmorgen.

Zarge skrev:Synes umiddelbart den ser meget lys/hvis ud... Er asken også det? (tyder på fir meget luft) kan ikke lige mindes at være faldet over din røg temperatur??

Om det er for lyst aner jeg ikke, jeg er som sagt helt ny indenfor faget. Har haft fjernvarme indtil sidste år icon_cheesygrin.gif Men farven afspejles faktisk meget godt på billedet, måske er det en lille bitte smule mere brunligt, men ikke meget.

Anderledes ser det øverste kammer dog ud, der er siderne helt blanksorte, nærmest dækket i et lag af noget tjæreagtigt som krakkelere og skaller af, det ved jeg ikke om det er helt normalt :?: Jeg kan evt. ta et billede imorgen i dagslys :great:

Den røggastemperatur du ikke kan mindes at have læst, skyldes måske at den ikke har været nævnt icon_cheesygrin.gif Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad den er, men jeg mener den plejer ligge på lige godt 200 grader, måske omkring 210 grader eller sårn, men det skal jeg nok lige tjekke næste gang jeg tænder op :great:

Skovløber skrev:
Så lang tid tager det også for mig og mine 2000 l, samtidig med hus forbrug. Ved ikke lige helt hvor mange kilo brænde.. :great:

Tak for info, det bekræfter igen, at det må være et eller andet galt med min kedel/opsætning :great:

vigasproblemer skrev:Først vil jeg lige sige at du skal have transport beslaget fjernet fra stene i bunden, den store braco inden for den nederste låge skal fjernes sammen med beslaget. (det står faktisk i instruktions bogen)
Så kunne jeg godt tænke at få at vide hvor du har læst at et profi 45 kw skal have primær åbnet 15mm, den skal være lukket, skubbet helt ind, der er svejset et stykke rundjern på flangen så den ikke er lukket når den er skubbet helt ind.
Med 15 mm åben giver den samme gasmængde son en 75 kw får på to dyser, så det er da ikke mærkeligt at den er ved at brænde kedlen væk i bunden, og venter du for længe ryger lejerne også i din ventilator, jeg vil tro at dine vinger er ved at være rettet ud.
Så ind med primær, din sekundær passer næsten, du skal huske på at briketter giver mere gas en alm træ.
Venligst H.P.Dall

Det omtalte beslag med den store braco bolt sad faktisk løst da jeg fik kedlen, så jeg bandede lidt over de elendige dovne sløsede polakker der havde samlet fyret, og spændte det selv ordentligt sammen bagefter.. :oops:

Med hensyn til de 15 mm, så fløj jeg lige fluks og tjekkede det klistermærke bag på kedlen, hvor der står 15 mm til en 45 kw, men det var som absolut max, optimal A mål = 0 mm.. :oops: Men jeg tjekkede spjældet, og det var faktisk skubbet helt ind, så det er alligevel ikke der fejlen var :( Som jeg lige nævnte tidligere, så tjekkede jeg osse det sekundære luftspjæld som skulle stå 4 mm, det stod så kun ca. 3 mm ude, så det har lige fået den sidste mm nu, men om det betyder det vilde ved jeg ikke endnu. Det finder jeg ud af når akku tanken er tom igen imorgen eller overmorgen :great:

Du siger at den sekundære luft næsten passer, vil det sige at du mener den skal ha mere eller mindre luft ?
Nyt fyrrum med:
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Kontakt:

Indlægaf vigasproblemer » 05 okt 2013 20:27

Start med 1 mm du ender nok på ca 2,5 mm.
for meget sekundær luft sænker ydelsen.
Hvad de skriver angående indstillinger, svare til en høj skorsten med et træk på 23 pa.
så derfor skal kedlen indstildes til dit setup.

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV

Indlægaf Breuner » 06 okt 2013 12:03

vigasproblemer skrev:Start med 1 mm du ender nok på ca 2,5 mm.
for meget sekundær luft sænker ydelsen.
Hvad de skriver angående indstillinger, svare til en høj skorsten med et træk på 23 pa.
så derfor skal kedlen indstildes til dit setup.

Jeg har lige været ude og stille luften tilbage til 2 mm nu, og så tændt op i kedlen igen. Men jeg må indrømme at jeg slet ikke forstår det :shock:

Jeg har kun erfaring med at fyre i brændeovn, og der er det da almindeligvis sådan, at jo mere luft den får i spjældet, jo mere varme laver den.. Men hvis en gasogen yder mere jo mindre sekundær luft, så forstår jeg ikke hvorfor man så ikke bare lukker helt for det sekundære spjæld ? Jeg skal vist ud og ha fundet en bog med "Gasogen For Dummyes" så jeg kan blive lidt klogere på mit fyr :lol: Eller osse skal jeg bare ha min smed herud og gi mig en grundig instruktion i hvordan skidtet virker :great:

Men jeg har nu faktisk en temmelig høj skorsten, ca 7,5-8 meter, det højeste punkt i en radius af flere hunrede meter. Og med en indvendig diameter på ø 30 cm, har det været nødvendigt at montere 2 trækstabilisatorer i skorstenen, begge indstillet på ca 20 pa, for at få et stabilt træk.

Min røggastemp. ligger på 250-260 grader, det ved jeg ikke om det er okey :?: Men syntes da ihvertfald at det er meget go varme som bare fiser op igennem skorstenen.. :roll:
Nyt fyrrum med:
På taget:

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV

Indlægaf Breuner » 06 okt 2013 12:18

P.S. Så fyrer jeg med træbriketter lige nu, måske er det derfor røggastemperaturen er lidt høj ?
Nyt fyrrum med:
På taget:

Tilbage til "Fastbrændsel"