Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Manglende ydelse fra Attack 45 KW kedel ?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Hjemme teori
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Sotte 30kW Blackstar L V.10.0921
Areal: 693m2
Brændsel: Træpiller, brænde
Årligt forbrug: 14t pill.,12m3 brænd
Geografisk sted: 3140 Ålsgårde
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 8 gange

Indlægaf Hjemme teori » 03 okt 2013 20:50

John Skov Jensen skrev:Da det er umuligt at vurdere om en kedel yder det den skal, samtidig med at huset kalder på varme, bør du prøve følgende
Lade kedlen brænde ud, brug alt det varme vand i akku, luk for vandet til huset, vej dit brænde, fyr op tag tid på hvor lang tid det tager at fylde akku. Så har du en reel mulighed for at kontrollere og regne ud om kedlen yder det den skal.

Det er helt rigtigt John!, men med Kamstrup måler på huset og en tømning af tanken på den forventede tid, bliver det vist stadig kun lidt man evt. skyder ved siden af.

Det lader helt klart til at dit fyr ikke brænder korrekt, det skal ikke tage 1 time før laddomaten tænder, så er undeforbrændingen ikke kommet ordentligt i gang. PÅ profi'en! er der ikke iltstyring på den, kan det være den der driller og drøvler fyret til ikke at fyre igennem?

Jeg har sat regneark ind med tank og en nyttevirkning på kedlen på 75%, så kan du selv lege med tallene.
attack 45KW med 3000l Akku.xls
(27.5 KiB) Downloadet 63 gange
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Indlægaf Breuner » 03 okt 2013 22:35

gulvmand skrev:Hvis det trøster dig lidt, så har jeg også en kedel der ik yder det den skal,, udfra det regne ark du linker til.

Haha.. Nej det er desværre ikke meget trøst.. icon_cheesygrin.gif

jopa skrev:Her tager det ca 4 timer så har jeg 1000L 8ogr varm akku. (2-3 pakker briketter) Efter 4 timer kun pausefyring indtil næste optænding.

Er du sikker på at din underforbrænding kører på fuld skrald ?

Lyder meget fornuftigt, og hvis min kedel har 2,5 gange større ydelse, så burde den vel osse opvarme 2,5 gange så meget vand på den samme tid, og det gør det absolut ikke.

Jeg er osse i tvivl om det underforbrænding kører helt efter planen.. Jeg kan ihvertfald hører at det buldre lystigt derinde, men jeg er jo helt ny indenfor faget :roll:

pejle skrev:Jeg bruger også ca. 40 kg briketter til at op varme 2000 liter vand fra 35/40 - 80/85 grader, samtidig med at huset trækker varme i vinter halvåret. (6kw hvis jeg kan regne med sidens omregning på hvor lang tid det tager at tømme tankene)

Det tager ca. 3 timer 15 min at varme de 2000 liter vand op hjemmesiden siger 3 timer og 5 min - så siden passer meget godt på mit setup.

FYI: p.t. fyrer vi 2 poser i døgnet.

Hvis du bruger 40 kg, så er 60 kg til 3000 liter måske ikke helt i skoven, selvom mit hus godt nok ikke kalder på ret meget varme endnu.
I snit fyrer jeg osse med omkring 2 poser om dagen, jeg tænder bare kun op hver 3 dag, derfor de 60-70 kg's forbrug.

John Skov Jensen skrev:Da det er umuligt at vurdere om en kedel yder det den skal, samtidig med at huset kalder på varme, bør du prøve følgende
Lade kedlen brænde ud, brug alt det varme vand i akku, luk for vandet til huset, vej dit brænde, fyr op tag tid på hvor lang tid det tager at fylde akku. Så har du en reel mulighed for at kontrollere og regne ud om kedlen yder det den skal.

Jeg lader altid kedlen brænde ud, da der går flere dage imellem jeg skal tænde op, for tiden 3 dage. Jeg kunne sagtens lukke af for vandet, og kører på pillefyret eller oliefyret imens, men jeg kan jo aflæse på kampstrupmåleren præcist had der går ind i huset. Måleren sidder som det aller sidste inden rørene forlader fyrrummet. De sidste 2 gange har jeg kun fyret med briketter, derfor ved jeg at jeg brugte 6 poser= 60 kg den første gang, og 7 poser= 70 kg den anden gang. Grunden til jeg brugte lidt mere anden gang var nok at jeg fyldte lidt mere varme på tankene end jeg gjorde første gang.

mejeristen skrev:
Arh du har nok et lidt større tab i de rør end du regner med jeg har 13m fra tank til cirk. pumpe og et termometer som er ret nøjagtigt lige som det der sidder i toppen af tanken rørene er 1" med 70mm rørskåle fra isover der er et temp fald fra tanken til pumpen på ca 5-7 grd!!!

Det lyder da som et HELT vanvittigt varmetab Hvis man f.eks kigger her : http://www.rockwool.dk/produkter/u/8708/ Så skriver de at der et varmetab på 78 W/m ved 28 mm uisoleret sort rør, og at det kun er ca 1/10 tab hvis det er isoleret. Så 7-8 watt x 13 meter burde da slet ikke afkøle vandet 5-7 grader ? Jeg har selv 30 mm Isover rørskåle, så jeg var da af den opfattelse at der nærmest ingen varmetab var ude i fyrrummet :roll:

Hjemme teori skrev:
Det er helt rigtigt John!, men med Kamstrup måler på huset og en tømning af tanken på den forventede tid, bliver det vist stadig kun lidt man evt. skyder ved siden af.

Det lader helt klart til at dit fyr ikke brænder korrekt, det skal ikke tage 1 time før laddomaten tænder, så er undeforbrændingen ikke kommet ordentligt i gang. PÅ profi'en! er der ikke iltstyring på den, kan det være den der driller og drøvler fyret til ikke at fyre igennem?

Jeg har sat regneark ind med tank og en nyttevirkning på kedlen på 75%, så kan du selv lege med tallene.
attack 45KW med 3000l Akku.xls

Det er rigtigt at formlen på hjemmesiden skriver at det vil ta 70 timer at tømme tanken, og det tager faktisk temmelig præcist 3 døgn at tømme tanken, så det passer meget godt, det er kun "ladetiden" som er helt i skoven i forhold til skemaet.

Profi'en har ikke iltstyring, så det er ikke det som driller. Men måske er det rigtigt at underforbrændingen ikke fungere ordentlig, men er der evt. nogen måde at tjekke det :?:

Det er et vældigt fint regneark, men Attack'en er dog opgivet til en virkningsgrad på 87 %, dette er sikkert lidt svært at opnå, men 80 % burde vel være muligt ? Og indtaster man det i skemaet, så burde jeg kun bruge omkring 35 kg til at opvarme de 3000 liter, og det er måske alligevel liiige lidt for lidt :roll:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
jopa
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: Orlan 18 kw
Areal: 150
Brændsel: Briketter fra Tyskland
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: 7 til 10 paller
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf jopa » 03 okt 2013 22:59

Nu er det ikke en Attack jeg har men åbner jeg nederste luge ligner det nærmest efterbrænderen på en F 19 specielt når jeg bruger briketter.
Mvh John
Brændeovn Oliefyr og Varmepumpe som backup

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Indlægaf Breuner » 03 okt 2013 23:14

jopa skrev:Nu er det ikke en Attack jeg har men åbner jeg nederste luge ligner det nærmest efterbrænderen på en F 19 specielt når jeg bruger briketter.

Hvis jeg åbner den nederste låge hurtigt op, så kan jeg lige fange et hurtigt glimt af 10-20 cm lange orange flammer som brænder nedenud, sekundet efter jeg åbner lågen så er flammerne væk. Men det gir vel osse go mening da der så ikke længere er undertryk i den nederste kammer :?:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
jopa
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: Orlan 18 kw
Areal: 150
Brændsel: Briketter fra Tyskland
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: 7 til 10 paller
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf jopa » 03 okt 2013 23:46

Min brænder lystigt videre for fuld knald med åben nederste låge, men igen min er ikke en Attack. Systemet er dog og burde vel være det samme.
Ved utæthed i øverste kammer eller tilstoppede røgrør kunne jeg forestille mig dårlig underforbrænding.
Mvh John
Brændeovn Oliefyr og Varmepumpe som backup

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf Tom_AT » 04 okt 2013 00:16

Hvad dælen er en F19? :-)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 55 gange

Indlægaf John Skov Jensen » 04 okt 2013 05:57

jopa skrev:Min brænder lystigt videre for fuld knald med åben nederste låge, men igen min er ikke en Attack. Systemet er dog og burde vel være det samme.
Ved utæthed i øverste kammer eller tilstoppede røgrør kunne jeg forestille mig dårlig underforbrænding.

Nej, det er ikke det samme. Orlan kedler bruger en blæser der laver overtryk i kedlen og derved presser luft og røggasser gennem kedlen. Hvis du åbner den nederste låge brænder kedlen upåvirket videre.
En attack har røggas suger, der laver et undertryk i kedlen og derved suges luft og røggasser gennem kedlen. Hvis du åbner den nederste låge forsvinder undertrykket og røggas flammen dør hurtigt ud

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør

Indlægaf John Skov Jensen » 04 okt 2013 06:04

Jeg lader altid kedlen brænde ud, da der går flere dage imellem jeg skal tænde op, for tiden 3 dage. Jeg kunne sagtens lukke af for vandet, og kører på pillefyret eller oliefyret imens, men jeg kan jo aflæse på kampstrupmåleren præcist had der går ind i huset. Måleren sidder som det aller sidste inden rørene forlader fyrrummet. De sidste 2 gange har jeg kun fyret med briketter, derfor ved jeg at jeg brugte 6 poser= 60 kg den første gang, og 7 poser= 70 kg den anden gang. Grunden til jeg brugte lidt mere anden gang var nok at jeg fyldte lidt mere varme på tankene end jeg gjorde første gang.

Ok, beklager, jeg havde ikke lige fået læst mig frem til at du faktisk havde en kamstrup koblet på anlægget. Lige nu var det måske bedre at prøve at flytte den over på kedelsiden hvis det ikke er for besværligt. Alternativt har jeg en ekstra kamstrup liggende, du kan låne. Så kunne du se om kedlen på noget tidspunkt i forbrændigsfasen yder det den skal.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør

Indlægaf John Skov Jensen » 04 okt 2013 06:06

Tom_AT skrev:Hvad dælen er en F19? :-)

Den må være god, 3 numre større end en f16.

Brugeravatar
svæver
Stoker VI
Stoker VI
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Indlægaf svæver » 04 okt 2013 10:50

Breuner skrev:Hej alle kloge hoveder fra Stokerpro icon_cheesygrin.gif

Jeg har lige et teknisk spørgsmål

Jeg har for nyligt fået lavet nyt fyrrum, og har i den forbindelse bl.a. fået installeret en Attack DP Profi 18-45 KW, sammen med 3000 liters akkutanke.

Inden jeg købt fyret havde jeg undersøgt lidt omkring opvarmning- og afkølingstid, bl.a. på denne side:

http://www.biovarme.dk/da/Beregninger/Beregninger-til-akkumuleringstank

Men det stemmer desværre bare overhovedet ikke overens med virkeligheden, når jeg indtaster husets og fyrets data, så får jeg følgende svar:

45 KW.jpg

Nu har jeg en Atmos dc32 kedel, og om vinteren fyrer jeg 2 gange i døgnet- hver gang fylder jeg kun fyret een gang med affaldstræ, der er koblet 1500 l akku op.

Nu har jeg været inde på biovarmes side, og skemaet der passer rigtigt godt til mit system.

Det kunne tyde på at din kedel opfører sig som en gammel salamander- eller med andre ord din underforbrænding kommer aldrig igang.

/jørgen

Men i virkeligheden tager det overhovedet ikke i nærheden af 3 timer for at varme vandet op, men istedet imellem 10-12 timer. Og det er egentligt underordnet om jeg fyrer med affaldstræ eller med "friske" træbrikketer, eneste forskel dér er næsten kun hvor ofte jeg skal fyrer. Ud fra det, ser det jo teoretisk ud til at fyret kun yder omkring 15 KW:

15 KW.jpg

Er det mig som gør noget forkert, fyret som måske er installer/indstillet forkert, eller er det den teoretiske udregning på hjemmesiden som er helt i skoven, siden jeg bruger 3-4 gange så lang tid på at varme vandet op, i forhold til de teoretiske udregninger ?

Jeg kan tilføje at:

Jeg bruger ca. 6-7 pakker briketter (60-70 kg) til at hæve de 3000 liter ca 40-45 grader.

Ladomaten (med 25-60-180 pumpe) kører på fuld drøn undervejs.

Der sidder 72 graders ventil i ladomaten, og de første 6-8 timer hvor kedlen kører, er der en fremløbstemperatur på 77 grader, først derefter kommer fremløbstemp'en op i 80'erne, og til sidst op på 90 grader.

Luftspjældet/klappen er stillet til at være helt lukket ved 90 grader, hvilket er 5 grader højere end smeden anbefalede mig.

Både det primære og sekundære luftspjæld er indstillet efter standart (Spjæld A= 15 mm & B = 4 mm)

Der går over en time efter optænding, inden den overhovedet begynder at lukke varme ind i akku. tanken.

Akku. tankene er isoleret med 50-60 cm flamingo granulat, så der forsvinder varmen ikke væk.

Fyret går aldrig i pausefyring (altså pga. fremløbstemp. over 90 grader), det kører fuld drøn fra start til slut, så det kan vel ikke være noget med at det ikke kan komme af med varmen hurtigt nok, det må næsten være fordi fyret ikke laver nok varme, er det ikke rigtig forstået ?

Jeg håber der er noget galt, da jeg er træt af at bruge en hel dag på at varme vand op, i stedet for lige at ordne det efter aftensmaden her i vintermånederne, som jeg jo havde regnet med.. :(

Håber i har nogle gode ideer / indputs :great:

Mvh.
Breuner
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Tilbage til "Fastbrændsel"