Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

STOP brænde afgiften

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

STOP brænde afgiften

Indlægaf Jobak » 26 sep 2013 20:40

Stop brænde afgiften

OLIE SLIPPER BILLIGST
Det betyder den planlagte afgift på rumvarme:

Hvis du har brænde som eneste varmekilde, stiger din regning 5.000-10.000 kr. pr. år (20-40 rummeter).

Hvis du har fjernvarme baseret på biomasse (vedvarende og fossilfri), stiger din varmeregning 3500 kr. pr. år (Dansk Fjernvarmes skøn).

Hvis du har oliefyr, stiger din varmeregning 1900 kr. pr. år (Skatteministeriets skøn).

Støt kampen imod afgiften

P4 Bornholm artikel

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Modtaget likes: 10 gange
Kontakt:

STOP brænde afgiften

Indlægaf lamborg » 26 sep 2013 20:45

Uha uha det er store penge vi snakker om... Men selvom jeg stiger 7000 om året (hvis jeg ikke lige hentede mine 14t i tyskland . ) så er jeg nu ikke særligt midsundelig på oliefolket da de jo i forvejen er brandbeskattet :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Mit fyr: Twinheat M20, 1998
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 5-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]

STOP brænde afgiften

Indlægaf majland » 26 sep 2013 21:06

lamborg skrev:Uha uha det er store penge vi snakker om... Men selvom jeg stiger 7000 om året (hvis jeg ikke lige hentede mine 14t i tyskland . ) så er jeg nu ikke særligt midsundelig på oliefolket da de jo i forvejen er brandbeskattet :-)

Det gør du så ikke længere per 1/1 - der må du kun købe for 1000kr træpiller ad gangen i udlandet. Så det kan godt være at du fortsat kan spare en pæn sjat på momsforskellen men forsyningssikkerhedsafgiften undgår du ikke hvis nuværende lovforslag bliver til lov...
1998 Twinheat M20
2010 10m2 Solvarme http://majland.org/blog/?tag=solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://majland.org/blog/?tag=solceller

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Modtaget likes: 10 gange
Kontakt:

STOP brænde afgiften

Indlægaf lamborg » 26 sep 2013 22:15

Ja lad os nu se . Lovforslaget ser for mig ud til at være ganske umuligt at håndhæve... Eller skal tolderene nu til at udstyres med træpillehunde :-) Nej jeg tror desværre de finder på en anden og mere snedig måde at det skal afregnes på . Måske på eendomsskatte billetten som en opvarmings kvm pris eller hvad ved jeg. Det der er lagt op til nu ser ud til at være alt for nemt at synde udenom og kræver derfor alt for stort et kontrol app .
Ps : betaler ikke moms når jeg handler i tyskland via CVR nr . Men det er igrunden dumt . Hellere betale 7% i tysk moms og så trække 25% fra her hjemme. Det er nok derfor at man ikke afregner moms for at ingen kan lave det nummer :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

STOP brænde afgiften

Indlægaf Ulrik » 27 sep 2013 04:09

majland skrev:
Det gør du så ikke længere per 1/1 - der må du kun købe for 1000kr træpiller ad gangen i udlandet. Så det kan godt være at du fortsat kan spare en pæn sjat på momsforskellen men forsyningssikkerhedsafgiften undgår du ikke hvis nuværende lovforslag bliver til lov...

Er det en lov der kan dokumenteres?
Jeg har svært ved at tro at de kan sætte den begrænsning mellem EU lande.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 40 gange

STOP brænde afgiften

Indlægaf pendec » 27 sep 2013 07:49

Ulrik skrev:Er det en lov der kan dokumenteres?

vi har begrænsning på øl og spriritus og cigaretter, så hvorfor ikke?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

STOP brænde afgiften

Indlægaf Ugelvig » 27 sep 2013 07:53

pendec skrev:vi har begrænsning på øl og spriritus og cigaretter, så hvorfor ikke?

Koks!?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI

STOP brænde afgiften

Indlægaf majland » 27 sep 2013 08:48

Ulrik skrev:Er det en lov der kan dokumenteres?

Indtil videre er det kun et lovforslag: Høring - udkast til forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om afgift af naturgas og bygas, lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og lov om kuldioxidafgift af visse energi

"Indførelsen af forsyningssikkerhedsafgift på VE-brændsel vil føre til ekstra grænsehandel. Stigningen i grænsehandlen begrænses dog af, at de, der køber for mere end 1.000 kr. hos ikke-registrerede sælgere, herunder i udlandet, og f.eks. får VE-brændslet leveret ved vogn-mand, skal betale forsyningssikkerhedsafgift."
1998 Twinheat M20

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

STOP brænde afgiften

Indlægaf Ugelvig » 27 sep 2013 08:58

Jeg tillader lige at citere mig selv... ;)

Ugelvig skrev:Jeg tager det altså også meget roligt...

Træpille pris i dag: 2.100,- pr. tons = 0,42 kr. pr. kWh
Olie pris i dag: 11.300,- pr 1.000 l = 0,96 kr. pr. kWh

Tillæg i (ekstra) afgift i 2020:
Træpiller: 0,11 kr. pr. kWh
Olie: 0,08 kr. pr. kWh

Så mon ikke prisen stadig er gunstig for træpiller? Så har jeg slet ikke snakket generelle prisstigninger på energi. Dette er kun 2013 prisen + fuld (VE)afgift i 2020...

Afgiften rammer alle energikilder... Igen ligger biobrændsel lavest i samlet afgiftstryk... Folk vil have decentral energiproduktion. Så husk at tak din nabo for hans solceller eller husstandsvindmølle. Afgiten er afledt heraf...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI

STOP brænde afgiften

Indlægaf majland » 27 sep 2013 09:39

Ugelvig skrev:Afgiften rammer alle energikilder...

Der er lige den lille krølle på sagen at afgiften på biomasse er ny !

De fossile brændsler har længe været underlagt afgifter og der er forsyningssikkersafgiften "bare" en stigning af de afgiftssatser vi kender i dag.

Men en biomasseafgift rammer ikke kun os med små fyr på landet uden alternativer. Det fordyrer også varmen markant for fjernvarmekunder hos værker der fyrer med en stor del biomasse - og det er jo der det for alvor batter i statskassen. Omstillingen fra kul til biomasse på de store værker har givet et kæmpe hul i statskassen...

Det er kun bestyrket af at ifølge Skat er det kun 1/3 af det træ privat brænder af vil blive ramt af afgiften:
To tredjedele af danskernes brænde sniger sig uden om regeringens særskat | Ingeniøren

Men de fleste træpiller lander så nok i den rest med afgifter da det ikke er så nemt selv at lave træpiller ... Folk der brænder biomasse i større stykker har derimod nemmere ved at skaffe brændsel af alternative veje (hvoraf mange endda er helt legale. sankebrænde ser også ud til at blive fritaget...

Afgiften på el til elvarme er så SAT NED med 51,75øre per kWh i år. Der er da en temmeligt tydeligt politisk limpind til hvor de gerne vil have os hen. Afgiften på el er jo nem at skrue op og med så det giver de millioner man ønsker ....

Da jeg for et par år siden regnede på rentabilitet af træpiller kontra jordvarme var prisen stort set den samme - men der er mere arbejde ved træpillerne. Det billede er rykket noget siden, og fremover vil forskellen kun bliver større til el-varmepumpens fordel. Vi har siden vi fik nyt tag i snit indfyret 25000kWh/årligt. Regned med en virkningsgrad på fyret på 84% (officiel prøvningsattest - virkeligheden er nok lavere) så har vi brug for 21000kWh til opvarmning. Reklamerne for jordvarme lover en COP omkring 4 og så er vi nede på 5250kWh el. Med den nedsatte kWh pris er det omkring ~8500kr eller markant under prisen for træpillerne.

Vores billede mudres så bare af at vi også har solceller der dækker vores almindelige strømforbrug så vi selv med elvarme næsten ikke kommer over de 4000kWh der giver adgang til den lave sats. Derfor vil prisen ved opvarmning blive stort set den samme som med træpillerne og med prisstigningen på træpillerne vil el blive billigere i drift. Ingen tvivl om at byggede jeg et nyt hus på landet idag ville det blive med jordvarme (og solvarme og solceller)

Nu er det også bare langt fra alle gamle huse hvor det kan skabes god økonomi i opvarmning med lav fremløbstemperatur fra et jordvarmeanlæg. Dernæst er vi mange der har et biomasse anlæg der ikke er afskrevet/nedlidt endnu.

Hvis jeg kunne få fjernvarme og slippe for eget fyr betalte jeg gerne 50% mere end mine brændselsudgifter. Det ville det samlet set ikke bliver dyrere at varme huset af, og jeg ville slippe for meget arbejde. Jeg ved ikke hvad et gasfyr koster i afskrivning/service men det er heller ikke muligt herude.

Men når der laves sammenlignerne af prisen på opvarmningsformer så er det som regel kun de rene energipriser der sammenlignes. Ikke afskrivning på olie/gas/biomasse fyr eller de lovpligtige eftersyn og skorstensfejer.
1998 Twinheat M20

Tilbage til "Fastbrændsel"