Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning til centralvarmeanlæg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
jkjensen
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Ecoteck HR 100
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5491
Geografisk sted: Fyn

Tilslutning til centralvarmeanlæg

Indlægaf jkjensen » 12 sep 2013 13:40

Da en venlig sjæl har gjort mig opmærksom på, at mit spørgsmål var oprettet i et forkert forum under pilleovne, har jeg "flyttet" tråden hertil. Håber at det hjælper... icon_cheesygrin.gif

Jeg har et par spørgsmål i forhold til tilslutning af Ecoteck HR100 til centralvarme. Ovnen skal erstatte mit gamle fastbrændselsfyr og er blevet opstillet ved skorstenen i vores stue. Jeg skal selv tilslutte centralvarmedelen.

Jeg regner med at føre frem- og returløb via kedelslanger og 3/4" rør til loftrummet. Her skal der sidde en trykekspansion med overtryksventil og manometer. Fra trykekspansionen går jeg videre i 18 mm pex, der skal tilsluttes det gamle to-kreds system. Er det tvingende nødvendigt, at jeg fører frem- og returløb helt hen til den anden ende af loftrummet og tilslutter til der, hvor fyret har tryksat anlægget. Eller kan jeg "bryde ind" hvor som helst i de to varmekredse og tilslutte der?
Umiddelbart burde det vel være ligemeget, hvor på kredsene der er monteret frem eller returløb :? ?

Der er tale om et meget gammelt eksisterende anlæg uden styringer, termostat til VV-beholder eller lignende. Helt simpelt som man lavede det i 1920erne...

Vil slutteligt nævne, at jeg naturligvis nedtager fastbrændselskedlen og afmonterer den gamle åbne ekspansion.

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"