Første års produktion

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Første års produktion

Indlæg af kovas »

Hej Alle.

På grund af inverter udskiftning, kan jeg først nu se et helt års prod. den var 4782kwh.
Da vi købte blev vi lovet en årsprod. på ca 4400kwh. det giver en over prod. på 8.68%. Er det godt? har I andre den samme overprod. Jeg er spændt på at følge det måned for måned fra nu hvor meget årsprod svinger.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

Første års produktion

Indlæg af poul efterlønner »

Prøv denne tråd:
1 års fødselsdag
af Dinsol » 03 mar 2013 11:26
eller denne:
Første års produktion
af ras65ser » 24 apr 2013 18:39
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Første års produktion

Indlæg af kovas »

poul efterlønner skrev:Prøv denne tråd:
1 års fødselsdag
af Dinsol » 03 mar 2013 11:26
eller denne:
Første års produktion
af ras65ser » 24 apr 2013 18:39
Jamen tak jeg skal aldrig gøre det igen.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Første års produktion

Indlæg af hensan »

kovas skrev:Hej Alle.

På grund af inverter udskiftning, kan jeg først nu se et helt års prod. den var 4782kwh.
Da vi købte blev vi lovet en årsprod. på ca 4400kwh. det giver en over prod. på 8.68%. Er det godt? har I andre den samme overprod. Jeg er spændt på at følge det måned for måned fra nu hvor meget årsprod svinger.
Jeg havde selv en "overproduktion" på ca 5 pct på det første år på mit anlæg i forhold til beregningen.

Jeg har prøvet at holde lidt øje med produktionen men det er ikke så simpelt.
Capture.JPG
Hvis det havde været forbrug af træpiller kunne du have brugt graddage til at korrigere for forventet forbrug således at du tog højde for om den ene måned var mere kold end en normal måned. Jeg prøvede at se om noget tilsvarende kunne lade sig gøre med solcellerne hvor jeg brugte DMIs opgørelse at soltimer som rettesnor. Som du kunne kan se på mine grafer ser dette ikke ud til at være særligt anvendeligt. Både Maj + June har jeg haft færre soltimer end et normalt år men på trods af dette har anlægget begge mdr produceret mere end forventet.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Første års produktion

Indlæg af BWJ »

Der er væsentlige parametre som har indflydelse på ydelsen, andet sol og anlægsstørrelse.
Indstråling i KwH/m2
Solhøjde ift. panelflade.
Omgivelsestemp.
Paneltemperatur.
Temp. koefficient.
ledningstab.
Invertertab.
Før ovennævnte parametre er kendt, kan man ikke efterregne eller lave rimelig nøjagtig prognose.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
rmi-vejr
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 322
Tilmeldt: 15 okt 2009 10:17
Mit fyr: Kondenserende oliefyr
Areal: 160
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: 1450 liter
Geografisk sted: Hallendrup mellem Århus og Randers
Kontakt:

Første års produktion

Indlæg af rmi-vejr »

hensan skrev:
Jeg havde selv en "overproduktion" på ca 5 pct på det første år på mit anlæg i forhold til beregningen.

Jeg har prøvet at holde lidt øje med produktionen men det er ikke så simpelt.
Capture.JPG
Hvis det havde været forbrug af træpiller kunne du have brugt graddage til at korrigere for forventet forbrug således at du tog højde for om den ene måned var mere kold end en normal måned. Jeg prøvede at se om noget tilsvarende kunne lade sig gøre med solcellerne hvor jeg brugte DMIs opgørelse at soltimer som rettesnor. Som du kunne kan se på mine grafer ser dette ikke ud til at være særligt anvendeligt. Både Maj + June har jeg haft færre soltimer end et normalt år men på trods af dette har anlægget begge mdr produceret mere end forventet.
Så skal du have din egen vejrstation, den kan vise dig hvor mange solskins timer du har haft icon_cheesygrin.gif
Min hjemmeside http://www.rmi-vejr.dk
Min private mail rmi@rmi-vejr.dk
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Første års produktion

Indlæg af hensan »

-->>Så skal du have din egen vejrstation, den kan vise dig hvor mange solskins timer du har haft<<

For solskins timer har jeg ingen problem - DMI har en officiel målestation mindre end 1 km fra hvor jeg bor. Hvis jeg skulle gøre noget var det en indstrålings måler (w/m2). Jeg er dog ikke villig til at bruge de ca 3-4 gange mere en Davis-klasse vejr station koster i forhold til min hobby model.

Formålet med at logge solskins timer i forhold til produktionen var for at se om jeg let kunne finde en tilnærmelsesvis sammenhæng. Som BWJ også skriver er der mange andre forhold der har indflydelse men størstedelen af de faktorer så som inverter effektivitet /kabeltab er forholdsvis faste for mit anlæg og giver som sådant (mere eller mindre) en fast korrektion.

Det jeg i realiteten skulle kunne logge var panel temp samt indstråling. Her var det jeg så forsøgte at se i hvor stor udstrækning solskins timerne gav mig en acceptabel indikation men hvor viser sig ikke at være tilstrækkeligt.
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Første års produktion

Indlæg af Rasmus Jensen »

Så har anlægget haft 1. års fødselsdag. Og på det år har det lavet 7723,2 kWh Det er mod forventet års produktin på 7370kWh Så det er noget der ca. 4,8 % over mål. Det kunne godt ha været lidt højer, hvis jeg ikke havde haft 3 gange med fejl på inverteren. Men den er skiftet nu, så det burde være i orden.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Første års produktion

Indlæg af Hangaard »

Var lige ude og aflæse mine svigerforældrenes anlæg som består af 2 stk 3KW KLNE inverter med samlet 7,02Kwp paneler på et sydvendt tag og ca 40greader hældning. nå men mit spørgsmål er om det kan passe at dette anlæg har produceret 8288Kwh på 1 år ? vi bor selv nogle få Km i luftlinie fra den har en neddroslet KLNE inverter på 6Kw og 8,19Kwp på taget ca samme retning og hældning og vi har kun produceret 6840Kwh på samme tid, altså ca. 20% mindre på et 15% større anlæg, der må sku være noget galt et sted.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Første års produktion

Indlæg af pelle »

Hangaard skrev:Var lige ude og aflæse mine svigerforældrenes anlæg som består af 2 stk 3KW KLNE inverter med samlet 7,02Kwp paneler på et sydvendt tag og ca 40greader hældning. nå men mit spørgsmål er om det kan passe at dette anlæg har produceret 8288Kwh på 1 år ? vi bor selv nogle få Km i luftlinie fra den har en neddroslet KLNE inverter på 6Kw og 8,19Kwp på taget ca samme retning og hældning og vi har kun produceret 6840Kwh på samme tid, altså ca. 20% mindre på et 15% større anlæg, der må sku være noget galt et sted.
Er det købt i troldhede?? Ja, du burde lave mere.. jeg syntes ikke det virker sandsynligt at de har lavet så meget på et år.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar