Side 1 af 2

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

: 11 jul 2013 21:53
af Jobak
Halløj i forum
Niecen står for at skulle ha skiftet hendes Seat Altea 1.9TDI ud. Den har mildest talt været et dyrt bekendskab.
Turboen er self blevet skiftet + svinghjul + kobling + koblingshus osv osv osv.
Budgettet er vel omkring 100k. Lige nu har hun fundet en Golf Plus fra 2008 der har kørt 35.000 (lidt mystisk syntes jeg af en diesel)
Den koster 114.900,-. Det er jo samme motor igen ??
Jeg har så vist hende nogle Ford C-MAX 1,6 TDCi Trend Van, der kan hun bl.a. få en 2010 der har kørt 31.000 til 103.500,-.
Er der "problemer" med denne motor og andre mekaniske dele?
Hun leder primært efter en med lave km tal, der hun selv rykker en del om året. Og også en helst en MPV lignende bil. Ikke alm. stationcar.
Kom med nogle indspark.
På forhånd tak.. :great:

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

: 11 jul 2013 22:39
af Lau
Corolla sportsvan - den er så fed at køre i.
2.2 diesel, med 136 eller 180 hk og begge kan køre rimeligt økonomisk.

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

: 12 jul 2013 00:08
af TaagMan
1.6 TDCi'en er den motor PSA koncernen bygger og som sættes i alt fra Peugeot til BMW'er og Forder... den har en konstruktionsfejl i bundkaret så al olien ikke kan løbe ud ved olieskift... resultatet er at systemet kokser til og blæser turbo'en fordi dens olietilførsel kokser til.... så skidt anbefaling.

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

: 12 jul 2013 00:43
af thy
TaagMan skrev:1.6 TDCi'en er den motor PSA koncernen bygger og som sættes i alt fra Peugeot til BMW'er og Forder... den har en konstruktionsfejl i bundkaret så al olien ikke kan løbe ud ved olieskift... resultatet er at systemet kokser til og blæser turbo'en fordi dens olietilførsel kokser til.... så skidt anbefaling.

netop derfor en billig driftsikker motor... hvis man skifter olie for hver 20000 i stedet for de 30000 der blev lagt ud med,og tro mig de bliver tømt helt nu der er ops på ikke at lade rest olie blive i bundkaret...

og der skiftes ikke flere turboer på den model end andre modeller,der var nogle modeller hvor olie røret til turbo sad rigeligt tæt på udstødning,dog ikke på forderne...

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

: 12 jul 2013 09:43
af lamborg
Fruen har en c-max 2,0 TDCi fra 07 med 136 hk ... For satan den kan flytte røven.. På gule plader kan du få den til omkring 55-65000 . Den er dyr i fartbøder men går snildt 18 på en l med 6 trins gearkasse. Men hold dig fra 1,6 for den KAN have et turboproblem som Martin hentyder til men hvor stor er det reelle problem for den ligger både i citron og pegøjt så vi snkker rigtigt mange biler ..

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

: 12 jul 2013 10:23
af Ugelvig
Nu aner jeg ikke hvor stor bil hun har behov for?

Men jeg har en forkærlighed for fransk...

http://www.professional.peugeot.dk/208-van/ Sprit ny, til ca. 125k alt efter variant og udstyr... Den kan uden problemer finansieres til billige penge med en fabrikant finansiering, hvis det er nødvendigt. Her har du fuld garanti på alt! Deres 1.4 e-HDi ESG motor med automatisk transmission, går altså over 29 km/l på en liter olie - Det betyder noget i daglig forbrug og meget på grøn ejerafgift...

Kan hun vente lidt, har jeg hørt at 2008'eren også kommer som "papegøje" version...

Her i husstanden kører vi ca. 70.000 km om året i to biler, så vi regner meget på økonomi heri... Indtil nu, har vi haft den bedste økonomi i vores Pug's. Vi har prøvet Toyota x2, VW x2, Seat. Jeg må erkende, at selvom der kan være knaster ved Pug, så bliver det samlede kørselsregnskab bedst med dem. Derfor er vi også i gang med Pug nr. 3 nu... Vi overvejer faktisk at anskaffe Pug nr. 4 og 5... :)

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

: 14 jul 2013 14:48
af Aaen
thy skrev:

netop derfor en billig driftsikker motor... hvis man skifter olie for hver 20000 i stedet for de 30000 der blev lagt ud med,og tro mig de bliver tømt helt nu der er ops på ikke at lade rest olie blive i bundkaret...

og der skiftes ikke flere turboer på den model end andre modeller,der var nogle modeller hvor olie røret til turbo sad rigeligt tæt på udstødning,dog ikke på forderne...
Arbejder som mekaniker hos peugeot, og kan kun sige at vi kun har skiftet 1 turbo den sidste 5 år. Vel at mærke på en de valgte at køre 40000 km mellem hver service. Intervallet er på alle 1,6 hdi 20000 km. 1,6 motoren har efter min bedste overbevisning, ikke problemer som der er nævnt i DR´s programmer. jeg ville selv ikke have betænkligheder med at købe en bel med sådan en motor. har faktisk 5 kollegaer der har købt forskellige modeller med denne motor. og peugeot har jo 200.000 km garanti på motor/gearkasse :)

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

: 14 jul 2013 16:34
af Hjemme teori
Aaen skrev:
Arbejder som mekaniker hos peugeot, og kan kun sige at vi kun har skiftet 1 turbo den sidste 5 år. Vel at mærke på en de valgte at køre 40000 km mellem hver service. Intervallet er på alle 1,6 hdi 20000 km. 1,6 motoren har efter min bedste overbevisning, ikke problemer som der er nævnt i DR´s programmer. jeg ville selv ikke have betænkligheder med at købe en bel med sådan en motor. har faktisk 5 kollegaer der har købt forskellige modeller med denne motor. og peugeot har jo 200.000 km garanti på motor/gearkasse :)
Der bliver spurgt på en bil som skal køre meget, så ville jeg ikke være betænkelig ved at vælge en med en 1,6 HDi. Så ville jeg bare lave normale service intervaller som Peugeot og de andre lagde ud med, det kan bremser mm. vel stadig (det dur i hvert fald på benzin modellerne).
Men så ville jeg fås skiftet olie og filter ind imellem, ved 15k, evt. gøre det selv og så bare købe det ekstra filter når den er til det normale 30k service.
(en mere end 4 år gammel bil, ville jeg alligevel selv lave alt service på)

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

: 14 jul 2013 17:40
af pendec
lamborg skrev:... For satan den kan flytte røven..
yepper :twisted: den er helt ok,selvom 136Hk ikke er så meget.
lamborg skrev:går snildt 18 på en l med 6 trins gearkasse.
Jeg har kørt i den siden 2004, og afhængig af årgang, så er de nyere ikke så fine til at holde mere end 16, hvor de tidlige 2004 modeller vist havde fejl på elektronikken, så den kunne godt køre 20km/ltr det var rigtig godt men havde altså børnesygdomme som hvis garanti var udløbet, nok kunne være dyre at få rettet.

Gulpladebil - hvad ville I vælge og hvorfor?

: 14 jul 2013 17:54
af Lintz
Aaen skrev:
Arbejder som mekaniker hos peugeot, og kan kun sige at vi kun har skiftet 1 turbo den sidste 5 år. Vel at mærke på en de valgte at køre 40000 km mellem hver service. Intervallet er på alle 1,6 hdi 20000 km. 1,6 motoren har efter min bedste overbevisning, ikke problemer som der er nævnt i DR´s programmer. jeg ville selv ikke have betænkligheder med at købe en bel med sådan en motor. har faktisk 5 kollegaer der har købt forskellige modeller med denne motor. og peugeot har jo 200.000 km garanti på motor/gearkasse :)

Har selv kørt 150,000 i en 8 år gammel 1,6 hdi UDEN nogen problemer motormæssigt overhovedet - Selv om jeg ikke fører regnskab med det kører den snildt langt over 20 pr km(30 km når man kører under 70 km/t) og godt 12 med tungtlastet campingvogn (læs - Godt 1500 kg) med 88 km i gennemsnit på motorvej.
Har også kørt 150,000 i en 2,0 hdi psa motor i Ford - Også dejlig motor men meget mere tørstig.
Kører nu firmamæssigt en 1,6 hdi 115 hk fra Ford - Den skuffer slemt - Både hvad angår brændstoføkonomi samt trækkraft - Tror såmænd ikke det er Ford´s skyld, men tror at den stakkels motor er kvalt i milijøets navn.