Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Titano kalorina 2204

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Vessel
Stoker I
Stoker I

Titano kalorina 2204

Indlægaf Vessel » 05 jul 2013 21:35

Jeg har kig på et hus hvor ovenstående pillefyr er monteret. Efter lidt googling ser det ud til at fyret er på 46kw. Jeg synes det virker voldsomt stort til et hus på 235 m2 der opvarmes via gulvarme. Tilsyneladense er gulvvarmen støbt ovenpå det eksistrende gulv dog med kun 50mm isolering. Der er sikker noget isolering under det oprindelige gulv også. Tidligere ejere kan man ikke spørge til råds, da huset ejes af kreditforening efter at huset røg på tvangsauktion for et halvt år siden.
Huset er fra 1797, men i 84 blev der muret ny skalmur og formodes 100mm i vægene. Der formodes at der ligger 100mm i etageadskillelsen (listeloft op mod bræddeloft)

Planen er at lægge 100-200mm ud ovenpå bræddeloften (uisoleret lofteum)

Er det her fyr overdimensioneret til huset, eller skal jeg bare regne med at der skal en del paller piller igennem for at opvarme hytten?

nemocharley

Titano kalorina 2204

Indlægaf nemocharley » 05 jul 2013 21:50

Er det en af dem her? TATANO RG caldaie a biomassa cippato pellet legna onnivore trucioli segatura

Det lyder noget usikkert, med hvad det reelle energi behov er - der er ingen isolering på loftet overhovedet er det sådan det skal forståes?

Er det drømmehuset - i skal bare have det? Hvis så, så kan man jo vende den om og sige, at med et eksisterende fyrrum kan man for ca 40k få et nyt og mere passende pillefyr ind og stå. Altså hvis de 46kw er alt for meget (og det lyder af meget - et ok isoleret hus af den størrelse ville måske kunne klare sig med 30kw mindre).

Vessel
Stoker I
Stoker I

Titano kalorina 2204

Indlægaf Vessel » 05 jul 2013 22:04

Hej Nemo

Det ligner dette: Kalorina/E Pellet La KALORINA PELLET è una caldaia per riscaldamento e produzione di acqua calda sanitaria tramite serpentina in rame estraibile (disponibile nei modelli con produzione idrosanitaria) oppure tramite boiler esterno (optional). E’ disponibile con una potenzialità da 18.000 a 100.000 Kcal/h (da 20 a 116 Kw).
Dog står der ikke "/e" på fyret - ved ikke hvad det har og sige....

Både kæresten og jeg er rigtig 'hooked' på huset, men jeg er lidt bekymret for varmeinstallationen.

Dækket mellem stueetagen og loftet er på ca 150-200 og i åbningen til loftet ved loftstigen, så jeg at der var ca 100mm isolering. Men om det gælder hele huset er jo uvist.

Kan man på nogen måde drosle sådan et fyr ned i kw? Eller er der kun een mulighed: byt til nyt?

nemocharley

Titano kalorina 2204

Indlægaf nemocharley » 05 jul 2013 22:20

det sidste kan jeg ikke svare på - udfordringen bliver nok at finde en som er fortrolig nok med fyret (måske det allerede er neddroslet?). Jeg tror ikke, det er ret udbredt i DK.

Med den her type huse, gamle og med begrænset adgang til relevante informationer (og har i afsøgt alle muligheder for dette?) - er det eneste man oftest kan gøre - at flytte ind og lære huset at kende. Dog vil jeg foreslå, at I får en fagmand ud og vurdere husets energiforbrug/behov - et kvalificeret bud bør være muligt (dette kunne være en del af handlen - ligeledes hvis det vurderes, at fyret er alt for stort, kunne man justere prisen efter omkostningerne til en ny varmekilde).

Brugeravatar
Oldgaard
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Titano kalorina 2204

Indlægaf Oldgaard » 05 jul 2013 22:22

Vessel skrev:Er det her fyr overdimensioneret til huset, eller skal jeg bare regne med at der skal en del paller piller igennem for at opvarme hytten?

Ja og Ja ;)

hvis i køber huset, så få hurtigst muligt skiftet den italiener ud, udgiften til udskiftningen vil hurtigt blive tjent hjem ;)
den eneste fordel jeg kan se ved fyret, er at man er 100% sikker på at fyrrummet er frostfrit :lol: efter jeg skiftede min italiener (2002) ud med en scotte, faldt temperaturen fra +22 til ca 5 grader om vinteren = en meget bedre isoleret kedel og meget mindre varmetab
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig
www.oldgaard.tk
Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)

Tilbage til "Find det rette anlæg"