Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solfangertilslutning til CTC 950 kondenserede Oliekedel

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
dannidines

Solfangertilslutning til CTC 950 kondenserede Oliekedel

Indlæg af dannidines » 30 maj 2013 21:01

Hej forum,

Lillesøster & svoger har lige købt hus og der står sån ny CTC 950 kondenserede Unit med 120L VVB. Det skulle være forberedt til solfanger p'n'p (som jeg læser det er det fanger på taget, rør og en pumpeblok) og så skulle fyret kunne styre fangeren.... Men det er der jeg syntes det bliver lidt svært at tyde... Kan styringen i sådan fyr styre solfangeren?!

De vil ikke skifte kedlen ud p.t., da olieforbruget p.a. er ca 1200-1400L, så de giver det lige en chance, da pengene kan gå til mange andre ting ved sådan huskøb, dog er de miljøbevidste = ønsket om solfanger

Nogen som har viden/erfaring med tilslutning/styring af solfanger på sån fætter?!


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Solfangertilslutning til CTC 950 kondenserede Oliekedel

Indlæg af Aaen » 30 maj 2013 21:43

Hvis det er miljøet de værdsætter mest, så ville jeg tage de penge et solvarme anlæg koster, og bruge dem på et pillefyr istedet. Det er jo i teorien co2 neutralt. Jeg vil tro at de under alle omstændigheder skal have en større akkutank/vvb, men er dog ikke sikker. sådan el anlæg koster vel på den anden side af 20000+ montage. så vil jeg mene at et andet fyr er bedre.

dannidines

Solfangertilslutning til CTC 950 kondenserede Oliekedel

Indlæg af dannidines » 30 maj 2013 21:50

Aaen skrev:Hvis det er miljøet de værdsætter mest, så ville jeg tage de penge et solvarme anlæg koster, og bruge dem på et pillefyr istedet. Det er jo i teorien co2 neutralt. Jeg vil tro at de under alle omstændigheder skal have en større akkutank/vvb, men er dog ikke sikker. sådan el anlæg koster vel på den anden side af 20000+ montage. så vil jeg mene at et andet fyr er bedre.
Anlægget er jf. Producent forberedt til solfanger med veksler monteret.

Såfremt de vil montere 1 fanger + pumpeblok = ca 3500kr+rør/fittings

Ovenstående såfremt fyrets styring kan styre solfanger pumpen, ellers kommer der 6-700 kr oveni til en simpel styring

Som brugsvandsanlæg om sommeren er det en billig løsning kontra at skifte hele fyret som jeg netop skriver de ikke vil!

Jeg har solfanger/solceller/pillefyr og nørder lidt med det hele og er ok inde i priser/forrentninger osv, så holder lige fokus på mit spørgsmål:-)

levi

Solfangertilslutning til CTC 950 kondenserede Oliekedel

Indlæg af levi » 31 maj 2013 14:07

Hello Danni :)

Ja styringen i den CTC unit er forberedt til at styre solvarmen (men så er der heller ikke forberedt mere).

CTC Unitten er ikke født med veksler eller lign. til solvarmedelen, - det er et komplet kitt. man skal købe til unitten - OG jeg vil anbefale man køber et originalt kitt. - og ikke selv prøver at makke noget sammen.

I et originalt kitt. er der solfanger, - tilslutningsrør, - dyklommer, - og veksler mm.

Et solkitt. til en CTC koster omkring 10000-12000 kr plus moms komplet.

dannidines

Solfangertilslutning til CTC 950 kondenserede Oliekedel

Indlæg af dannidines » 31 maj 2013 19:22

levi skrev:Hello Danni :)

Ja styringen i den CTC unit er forberedt til at styre solvarmen (men så er der heller ikke forberedt mere).

CTC Unitten er ikke født med veksler eller lign. til solvarmedelen, - det er et komplet kitt. man skal købe til unitten - OG jeg vil anbefale man køber et originalt kitt. - og ikke selv prøver at makke noget sammen.

I et originalt kitt. er der solfanger, - tilslutningsrør, - dyklommer, - og veksler mm.

Et solkitt. til en CTC koster omkring 10000-12000 kr plus moms komplet.
Hejsa Søren,

Tjek, se det er ikke sådan "manualen udlægger det:-)," ja enten det, eller også har JA-hatten været for stor ved gennemlæsning:-)

Min personlige holdning er som Aaen (har set din PM, har ikke nået at svare) skriver "skift fyret!" Men som jeg skriver vil de ikke det.. Jeg har sammenlagt set fyret (CTC) i 5 min = aner intet om det.. Men der virkede meget besnærede, hvis det var forberedt, at smide en enkelt planfanger op til de 120L VVB:-)

Men med 10-12 af de lange + momme = No go i min verden!!! Så hellere vente, spare op, sige "Søren vi skal ha sån mini fætter der, hva'koster'n?!" Smide sug på og BUM! Solfanger skulle så være for komforten/ideologien, såfremt det ender ud med komplet stand alone anlæg (qua forrentningen kontra udbytte fra samme kr/øre/m2 tag brugt på solceller)

Jeg har "hele pisset," og ville ikke undvære noget af det! Komforten ved solfanger, besparelsen fra piller (og NBE lir som stokercloud osv osv) og den sparede el fra solceller på gammel ordning... Men det er mit valg & mine penge som er brugt..

Jeg vil sætte mig sammen med svoger og kigge mulighederne igennem og "vejlede ud fra bedste evne"

a pro po "mine penge brugt," kan jeg bygge den nye NBE styring på min gamle pelvac cyclon, eller skal der en ny til?! Sys ikk rigtig den blå Kina fætter er så sexet:-)


Besvar