Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Indlægaf miller » 26 maj 2013 14:54

Har haft Peugeot HDI, Ford TDCI og nu har jeg Vw 2,0 TDI, som alle nok har kørt "forkerte" diesel kilometer, de har alle fået en dunk servicerens for hver 10000 km til 80 Kr. og har aldrig fejlet noget med EGR eller turbo. Men en god gang øretæver en gang imellem skader jo heller ikke.

Miller


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Indlægaf Ugelvig » 27 maj 2013 12:51

Hent jeres træpiller selv på Varianten, så er den skid slået!

En dieselmotor er lavet til at bestille noget (når den er varm). Egentlig det største problem i mange biler, hvor de bare "tøffer" afsted over korte afstand, hvor de aldrig bliver varm. Derfor kan det være en fordel, at de får lidt klø i ny og næ. Evt. motorvejskørsel, træk af påhæng eller høje omdrejninger i lav gear.

Jeg tror egentlig ikke nogle diesel motor med turbo er bedre end andre. De kan alle sode til, uanfægtet lav- eller højtryk turbo.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

stjernholm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29 sep 2013 01:18
Mit fyr: Multi 22, Viadrus 29KWh
Areal: 190
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Lerbjerg, Hadsten, Danmark

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Indlægaf stjernholm » 29 sep 2013 03:06

Min Skoda Oktavia 1,9 TDI (130 Hk) årg. 2007, købt brugt i 2010 med 42000km på tælleren, har da aldrig haft disse sod problemer.
Jeg har kørt 2x32 km dagligt. Et par gange om året til Frankrig med "sneglehuset" (1300 kg.) på krogen, samt lidt camping i Danmark.
Har været til syn 2 gange, begge gange uden problemer med sod. Bilen er godkendt begge gange.
Så det er helt klar småture og "morfar" kørsel der kvæler en Turbodiesel.
Jeg husker tydeligt den første tur med campingvognen... fronten på campingvognen var fuld af sorte sodklatter fra udstødningen, fordi motoren havde fået lidt "tæsk" ;)
Bruger forøvrigt lidt Bell Add engang imellem, nok mest for at holde dyserne rene.

geogeoloes
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07 nov 2013 23:27
Mit fyr: Ikke udfyldt

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Indlægaf geogeoloes » 17 nov 2013 14:23

nu er jeg ik helt udlært mekanikker ... men jeg har aldrig hørt sådan en sjov historie... det jeg har lært er man skal køre med lave omdreninger det sparer brænstof.. men mange korte ture og motoren ik bliver drifts varm soder helt vildt. og kan på lang sigt slide motoren op ...
har selv haft en gammel golf der havde kørt 950.000 km til sidst kunne den ik mere .. den har tit kørt med lave omdreninger under 1700 ..
men man skal sommer tider blæse spindelvævet ud af skorstenen, dog ik før motoren er driftsvarm...

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 318
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Bio 18 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Indlægaf bent » 17 nov 2013 14:33

geogeoloes skrev:nu er jeg ik helt udlært mekanikker ... men jeg har aldrig hørt sådan en sjov historie... det jeg har lært er man skal køre med lave omdreninger det sparer brænstof.. men mange korte ture og motoren ik bliver drifts varm soder helt vildt. og kan på lang sigt slide motoren op ...
har selv haft en gammel golf der havde kørt 950.000 km til sidst kunne den ik mere .. den har tit kørt med lave omdreninger under 1700 ..
men man skal sommer tider blæse spindelvævet ud af skorstenen, dog ik før motoren er driftsvarm...



Nu er der stor forskel på en gammel golf diesel og en nyere turbo diesel det kan du nok ikke sammenligne.


pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 1 gang

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Indlægaf pejle » 17 nov 2013 18:41

Ved ikke rigtig om det kan bruges til så meget, men har en spritny BMW 118D med automat gear. Hvis jeg kører landevejskørsel med let pedal kommer den ikke over 1800 omdr. og når den har nået 85-90km/t så går lidt så skifter den gear og går med noget der ligner 12-1300 omdr.

Jeg har nok ikke bilen længe nok til at få at vide om det giver problemer men mon ikke BMW har tænk over det.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Modtaget likes: 3 gange

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Indlægaf Tom_AT » 17 nov 2013 20:26

pejle skrev:Ved ikke rigtig om det kan bruges til så meget, men har en spritny BMW 118D med automat gear. Hvis jeg kører landevejskørsel med let pedal kommer den ikke over 1800 omdr. og når den har nået 85-90km/t så går lidt så skifter den gear og går med noget der ligner 12-1300 omdr.

Jeg har nok ikke bilen længe nok til at få at vide om det giver problemer men mon ikke BMW har tænk over det.


Til gengæld fik du lige "flashet" din nye Bimmer icon_cheesygrin.gif :P

pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 1 gang

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Indlægaf pejle » 17 nov 2013 21:18

Godt ord igen - det er blot ikke rigtig min - jeg betaler kun for brugsretten.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3749
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Modtaget likes: 3 gange

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Indlægaf Tom_AT » 17 nov 2013 21:19

Ligemeget.. Det er en lækker bil :-)
Men hvad dælen laver en dieselhakker i sådan en øse :-)

pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 1 gang

Dieselmotorer skal køre med høje omdrejninger hele tiden?

Indlægaf pejle » 17 nov 2013 21:27

Ja - der skulle have været en 3liters 6benet benzin, så var det virkelig at flashe :-)
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.



Tilbage til "Bil, MC og Motor"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster