Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny Havetraktor men hvilken?

Her snakker vi om Haven samt alt "gør det selv" til haven
Nyt haveanlæg, havedam eller andet godt
triumph
Stoker XVII
Stoker XVII
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 26 gange

Indlægaf triumph » 11 maj 2013 08:15

Jeg har en 8 år gammel husquarna rider, Der er begyndt at komme tæringer i skjoldet, dog ikke så der er hul/skal svejses, men malingen er nu også begyndt at forsvinde på oversiden. Lejerne i skjoldet holder max 3 år. remstrammer leje max 2 år.
Den kan også køre fast i en hundelort, ligesom en stiga.
Har været meget glad for husquarnaen, udover lejerne har der ikke været problemer overhovedet
Min kammerat havde en stiga frontrider, den skiftede han da den var 12 år, og der var ikke hul i skjoldet.
Jeg syntes mest det var før i tiden der var forskel på husquarna og stiga skjolde, nu ligner de næsten hinanden

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf snubbi » 11 maj 2013 08:43

hej
jeg har en 25 hk, husquana proflex rider jeg køre ca 200-300 timer om året erhervs messig.
den har kørt de sidst 7 år uden problemer.
jeg bruger 2 remme og et sæt knive (3 stk)om året ,det er mere fordi at jeg har ikke tid til driftstop pga. knække rem når sæsonen starte.
den køre bare.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 60m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf KristianVilhelm » 11 maj 2013 09:10

Forstår ikke helt folk syntes frontklippere, skulle være så meget bedre kvalitet, kan da godt se det smarte i dens der frontklipper.

Har en efterhånden 7 år gammel craftsman 18.5hp, det eneste jeg har fået skiftet er en knivaksel fordi jeg ikke fik spændt en kniv ordenligt, og en rem fordi jeg prøvede at bruge den som brakpudser igennem 2 meter højt græs.

Den har de sidste 6 år slået 7500m2, ca. en gang om ugen i sæsonen, har aldrig ofret så meget som engang ny motorolie på den. Går stærkt ud fra den holder et par år endnu. Jeg købte den for 8.000 kr da den var brugt et år.

Når jeg engang skal ud og have en ny, har jeg et godt øje til hustler. :great:

søren ø
Supporter
Supporter
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlægaf søren ø » 11 maj 2013 09:23

Har også en proflex rider fra husqarna. Den er fra 98. Skjoldet ser fint ud og den kører når den skal. Generelt skal man jo vedligeholde sine ting, og bagtøj er vigtigt at holde øje med på alle modeller med hydrostat. Har en anden gammel traktor til at slæbe tromler, gødningsspreder, vogne osv. Så jeg skåner den store mest muligt. Før havde jeg den lille model frontrider fra jonserred (samme som husquarne) og den største fordel ved skiftet er hydrostat og at klipperborden kan sættes i servieposition på ca. 1 minut så det kan gøres ordentligt rent. Samtidig kan det hurtigt tages af hvis jeg skal have noget andet udstyr foran. Ca 2 min. Har også kigge på zero turn men hvordan mon de er med sneplov eller gårdrive, eller en vogn måske. Det er det der primært holder mig væk, men måske bare uvidenhed
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 10 gange

Indlægaf Landlyst » 11 maj 2013 09:34

Altså man må jo starte med at gøre op med sig selv om hvad for en type det skal være... Altså om det skal være en rider, en traktor, en frontklipper eller en zeroturn? Der er fordele og ulemper ved alle modellerne... Men kig på din have... Har du mange hjørner som en klipper mellem akslerne ikke ka komme ind i? Så skal du vælge en frontklipper... Er det ligeud og rundt om bede, så ka de andre alle bruges... Så handler det om 2 ting... Pengene og temperamentet... Skal det være billigt så er det en rider model du skal finde... Men de er ikke så komfortable.... Skal det være komfortabelt så skal du over i f.eks. en zeroturn, den er så også noget større men oftest sider man noget bedre i dem...

Når du så har valgt hvad for en model du vil have... så begynder du at kigge på økonomien (eller er det "fars" legetøj icon_cheesygrin.gif ) Og så vælger du en som du sidder godt på... Ham der er 160cm høj og kort benet sidder ikke godt på samme klipper som ham den lang benede på 198cm....

Og så ka det jo være du ender med at være helt ude over valget af mærke... Eller i hvertfald har kogt det ned til 2-3stk...

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf Tom_AT » 11 maj 2013 09:36

KristianVilhelm skrev:Forstår ikke helt folk syntes frontklippere, skulle være så meget bedre kvalitet, kan da godt se det smarte i dens der frontklipper.

Har en efterhånden 7 år gammel craftsman 18.5hp, det eneste jeg har fået skiftet er en knivaksel fordi jeg ikke fik spændt en kniv ordenligt, og en rem fordi jeg prøvede at bruge den som brakpudser igennem 2 meter højt græs.

Den har de sidste 6 år slået 7500m2, ca. en gang om ugen i sæsonen, har aldrig ofret så meget som engang ny motorolie på den. Går stærkt ud fra den holder et par år endnu. Jeg købte den for 8.000 kr da den var brugt et år.

Når jeg engang skal ud og have en ny, har jeg et godt øje til hustler. :great:

Kvaliteten af klipperen har som sådan ikke noget at sige for dens evne til at slå græsset. Selvom jeg ikke bryder mig i Stiga, pga førnævnte problemer, klipper den jo stadig fint græs.

Min nabo er nu på sin 3. Husqvarna Rider. Ikke fordi de går i stykker eller noget, men fordi han hele tiden køber større. Han har nu en 25 hk proflex. For dælen den kan slå græs. Fed maskine.

Selv har jeg en Husqvarna LTH152 som også gør det den skal.
Men, det er på ingen måde svært at se at hvilken som helst af de 3 riders naboen har/har haft er langt bedre kvalitet en de billige traktor-modeller. Selve rammen er af langt kraftigere kvalitet. Klippebordet er mindst 50% tykkere plade. Og sådan er det hele vejen igennem.
Men det bør det jo også være når maskinen koster over dobbelt så meget.

Men selvfølgelig kan Husqvarna også ruste. Men slet ikke i samme grad som fx Stiga.
Skulle jeg vælge en Stiga, måske pga et budget og ønsket om frontklipper. Så blev det en 14-16 hk Stiga Villa. Den er relativt billig, kan fås med el-hejs af klippebord og har en mindre uklippet radius end Stiga Park.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf Tom_AT » 11 maj 2013 09:37

Landlyst skrev:Altså man må jo starte med at gøre op med sig selv om hvad for en type det skal være... Altså om det skal være en rider, en traktor, en frontklipper eller en zeroturn? Der er fordele og ulemper ved alle modellerne... Men kig på din have... Har du mange hjørner som en klipper mellem akslerne ikke ka komme ind i? Så skal du vælge en frontklipper... Er det ligeud og rundt om bede, så ka de andre alle bruges... Så handler det om 2 ting... Pengene og temperamentet... Skal det være billigt så er det en rider model du skal finde... Men de er ikke så komfortable.... Skal det være komfortabelt så skal du over i f.eks. en zeroturn, den er så også noget større men oftest sider man noget bedre i dem...

Når du så har valgt hvad for en model du vil have... så begynder du at kigge på økonomien (eller er det "fars" legetøj icon_cheesygrin.gif ) Og så vælger du en som du sidder godt på... Ham der er 160cm høj og kort benet sidder ikke godt på samme klipper som ham den lang benede på 198cm....

Og så ka det jo være du ender med at være helt ude over valget af mærke... Eller i hvertfald har kogt det ned til 2-3stk...

Hvad er det du kalder Riders?
For fx Husqvarnas frontklippere kalder de jo riders, og de er ikke ligefrem billige :)

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 40 gange

Indlægaf pendec » 11 maj 2013 09:56

Tom_AT skrev:Hold du helst fingrerne fra stiga, hvis du kan komme afsted med det. Der er en grund til at de brugte er så billige i forhold til fx husqvarna og den slags. De er lavet i ringere materiale og ruster.

har en stiga scoop fra 1999, den kører fint og det rust som kan se på den det er vist til at overkomme. den ræser afsted . Så stiga er helt fint og den har en fin alder mener jeg.

Bubbii
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf Bubbii » 11 maj 2013 11:58

Hej

Jeg har en Stiga Park President med hydrostat og 107cm klippebord fra 2002, jeg har lige haft den skilt ad i vinters, der var 2 små huller der skulle svejses, efter den var blevet sandblæst, derefter er den blevet metaliseret og malet 4 gange, 2 små huller synes jeg er hvad man kan forvente på 10 år, men jeg gør den så også ordentlig rent til vinteren og smører den ind i olie, det har vel også mange gange noget at gøre med hvordan man passer på sine ting
Jeg er ovenud tilfreds med stigaen, men hvis du kun vil klippe græs hvér 10. dag, skal du nok gå uden om en klipper med multiklip, græsset bliver simpelthen for langt, jeg klipper selv hvér 6-7 dag
Jeg klipper ca. 2500 m2
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran

Bubbii
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf Bubbii » 11 maj 2013 12:07

Hej
som en lille sidebemærkning, kan jeg nævne at jeg undersøgte hvad selve klippeskjoldet skulle koste til en model som min, den koster 2000kr, så skal alt andet bygges over på, men synes egentlig ikke det var så galt.
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran

Tilbage til "Haven"