Side 1 af 2

2-vejs VVB ventil

: 10 apr 2013 15:08
af baggadap
Hej alle

Jeg har ikke Scotte endnu, men det varer ikke længe :-)
En ting jeg overvejer er, om det kan svare sig for mig at bygge den gamle 2-vejs ventil på min VVB. 3-vejs er ikke muligt, da beholderen er langt fra fyret, og sidder 2. sidst på en "streng". Som det er nu, bliver VVB opvarmet til kedeltemp = 64 grader i hanerne.

Vil jeg kunne spare noget ved at få ventil og føler monteret, så temperaturen holdes på 55 grader?

Det er selvfølgelig lidt bøvlet at skulle trække de lange kabler, men omvendt er det også lidt træls med det sindssygt varme vand i hanen!

Mvh Mathias

2-vejs VVB ventil

: 10 apr 2013 15:20
af TaagMan
Ja, det vil være helt oplagt at sætte sådan en bandit på. Specielt hvis du ikke har en termostat monteret i dag, for så løber vandet bare direkte igennem VVB'en og tilbage til fyret igen... det er en meget skidt løsning rent effektivitetsmæssigt... det betyder også at du ikke i lavdrift perioderne vil kunne køre med timer, da varmen så vil blive trukket ud af VVB'en når fyret er slukket ned og pumpen stadig kører... så du kan bestemt spare noget ved at montere en 2 vejs ventil :)

2-vejs VVB ventil

: 10 apr 2013 18:19
af Stationsforstanderen
jeg mener nu at nogen siger vandet i en varmtvandsbeholder skal op på 65 grader for at undgå colibakterier i vandet, det kunne måske give dårlig mave med en lavere temperatur hvis det er tilfældet.
Men jeg er ikke sikker.

2-vejs VVB ventil

: 10 apr 2013 18:40
af xkfc
Jeg vil mene at 55°C er nok til colibakterierne, har du mere end 60°C i VVB skal du regne med at den kalker hurtigt til, jo højere temperatur, jo kraftigere udfældes kalken, og over 60°C går det stærkt.

Det er den konklusion jeg er kommet frem til ved at læse en hulens masse hjemmesider, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken. Der er absolut ingen der er enige.

2-vejs VVB ventil

: 10 apr 2013 18:58
af TaagMan
Vippepunktet for bakteriedød vs. bakterieformering er ved 54 grader, så hvis du er over af og til er det okay. Jeg ville nok køre 50-58... dvs. sætte den til 58 grader og en diff på 8... så skulle der ikke være noget at bekymre sig om.

2-vejs VVB ventil

: 10 apr 2013 20:12
af baggadap
Takker for svar allesammen!
Det er en Metro kombi vandvarmer, som har termostat til når den kører på el, men når jeg slår over på "fyr" på dens omskifter, ser termostaten ikke ud til at gøre andet end at tænde og slukke for lampen.
Jeg kan sagtens se at man kan trække varme ud af beholderen når fyret er slukket. Men sjovt nok har vi haft en del driftstop hvor huset var iskoldt om morgenen og kedeltemperaturen var nede på 20 grader, men hvor der stadig var masser af varmt vand!

Mvh Mathias

2-vejs VVB ventil

: 10 apr 2013 20:24
af TaagMan
Spiralen er i bunden af tanken, så den kan kun suge varmen ud af den nederste del af tanken... du ved, lagdeling. :)

2-vejs VVB ventil

: 11 apr 2013 10:17
af baggadap
Ahh nu jeg forstå :-)

2-vejs VVB ventil

: 13 maj 2013 12:03
af baggadap
Jeg tager lige denne tråd op igen, da jeg mangler lidt info om Scotte/Woody motorventilen:
- Hvordan virker den, skifter den når den får strøm, og har så et konstant el-forbrug?
- Kan man få den til at lukke manuelt, hvis jeg gerne vil slukke fyret og køre med el-opvarmning af vandet?

2-vejs VVB ventil

: 13 maj 2013 14:14
af xkfc
baggadap skrev:Jeg tager lige denne tråd op igen, da jeg mangler lidt info om Scotte/Woody motorventilen:
- Hvordan virker den, skifter den når den får strøm, og har så et konstant el-forbrug?
- Kan man få den til at lukke manuelt, hvis jeg gerne vil slukke fyret og køre med el-opvarmning af vandet?
Den har brug for konstant spænding, for at kunne køre tilbage. Når den åbner kommer der så spænding på udgangen. Så hvis du vil (men det vil du sikkert ikke) køre med el-patron, så er ventilen lukket når fyret er slukket :great: Ingen problem.

Så der skal bruges 4 leder kabel til motor ventilen, fase, nul, jord og fra udgangen.