Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

EN 303-5 klasse 5

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
levi

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af levi » 04 jun 2013 09:56

Så er teknologisk i gang med at opdatere listen over godkendte anlæg - alle de anlæg med (!!) foran navnet, - er de anlæg der enten udgår eller som skal have foretaget ny test/lavet ændringer for at overholde den nye norm....

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig » 04 jun 2013 10:07

Spændende!

Men vi skal jo huske på, at et anlæg godt kan være prøvet og godkendt i et andet EU land og stadig være lovlig i DK efter 1. juli 2013. Så længe det er godkendt i forhold til klasse 5 er man "home free".
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

levi

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af levi » 04 jun 2013 10:11

Ugelvig skrev:Spændende!

Men vi skal jo huske på, at et anlæg godt kan være prøvet og godkendt i et andet EU land og stadig være lovlig i DK efter 1. juli 2013. Så længe det er godkendt i forhold til klasse 5 er man "home free".
Jeg er ikke helt sikker - men mig bekendt er TI det eneste institut der tester efter Klasse 5 normen i Europa (Da DK jo er det første land hvor normen træder i kraft og efterleves)...

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig » 04 jun 2013 11:14

Nej, det gør andre også.

Det man jo skal være opmærksom på er, at de forskellige klasser ikke er forskellige test, det er samme norm de prøves ud fra. Det er nyttevirkning og udledningen der er interessant og klassificeres. Derfor de forskellige klasser i samme norm.

Sådan har jeg i hvert fald forstået det, har ikke læst DS 303-5, kun udpluk fra den. Har dog lige skimtet afsnit 5 igennem igen, det afsnit omkring test/prøvning.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pendec

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af pendec » 08 jun 2013 23:13

Ugelvig skrev:Nej, det gør andre også.
og derfra kommer der vel også noget dokumentation ud af det, så dem som er igang med nye godkendelse på klasse 5 niveau, vil vel også reklamere med den opdateret godkendelse som nok enkelt ville være at linke til på firma'rs sider, når nu flere efterspørger dem og DTI ikke er dem som offentliggør dem, så må forretninger som sælger jo lægge dem op, så de er klar til d. 1/7?

eller er det helt ok at man bare har godkendelse på vej? det er da vel forkert at forsøge at sætte dem op, hvis skorstensfejer nu ikke kan se at den er godkendt? hvor finder denne skorstensfejer ud af det, når DTI ikke er oprindelses sted for godkendelse?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af MichaelK » 08 jun 2013 23:59

Så svært er det nu heller ikke.

Det er, mig bekendt, ikke skorstensfejeren der skal finde en godkendelsesattest.
Sælgeren af anlæget skal leverere en attest med anlæget. Indtil 1/7 hedder den
EN303-5 klasse 3. Efter 1/7 skal den hedde EN303-5 Klasse 5. Simpelt, ikke sandt.

Kan sælger ikke fremvise en attest, så lad være med at købe hos denne sælger.
Heller ikke, hvis sælgeren højt og helligt lover at eftersende den :wink:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig » 09 jun 2013 00:17

Enig Michael, det er ikke skorstensfejeren, der skal fremvise den attest. Det er ejeren af kedlen, der får den fra sælger eller importør.

Ingen attest med påstemplet DS/EN 303-5, klasse 5 - ingen påtegning fra skorstensfejer!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar