Side 1 af 2

Fritidstrailer

: 24 feb 2013 23:25
af calle
Skal ud og have mig en ny trailer. Har overvejet en Variant 713 A3 alutrailer. Er der nogen ulemper ved en alutrailer ?

Alle gode råd og links er velkomne.

Venlig hilsen

Fritidstrailer

: 24 feb 2013 23:51
af Tom_AT
Nu ved jeg ikke ret meget om trailere. Men jeg tænker det har lidt at sige hvad den skal bruges til. Fritidstrailer kan jo være mange ting.
Hvis det bare er til at køre haveaffald og skrammel på den kommunale genbrugsplads ville jeg ikke tøve med at købe en af de billige fra Harald Nyborg, Bauhaus osv. Mine forældre har en 4000,- trailer fra HN på 10. år. Den virker stadig som den skal. Og den er ikke blevet passet på :-)

Fritidstrailer

: 25 feb 2013 00:19
af Havmand
calle skrev:Skal ud og have mig en ny trailer. Har overvejet en Variant 713 A3 alutrailer. Er der nogen ulemper ved en alutrailer ?

Alle gode råd og links er velkomne.

Venlig hilsen
Helt enig med Tom-AT

Sæt dine behov op...

Skal du hente brænde på den?
Er du igang med byggeri? (skal den kunne laste hele træplader)
Har du plads til at have den holdende (hvis det ender med en større)
Hvad har du af vægt krav - Hvad må dytti trække - OG ikke mindst - HVAD må du trække jfr. kortet?
Hvad har du af budget?
- vil du betale vægtafgift?

Er det kun søndagskørsel med lidt græsafklip, ville jeg klart også vælge en lille et akslet til et par tusser.

Alu er IMØ det eneste rigtige - Mere stabilt end de galvaniserede plader der bliver bukket til fjelde...

Selv har jeg en Variant 206B Alu - (boogie, 2 tons og 3,2 meter lad) og er glad for den (der var godt nok lidt gnaven i hjørnerne da den kom hjem icon_cheesygrin.gif ) - Det er dejligt at der er plads og vægt nok til større ting - Byggematerialer ect.
Endvidere er den så stor at folk ikke kommer rendende i tide og utide for at spørge om de må låne, da den kræver BE kort :great:
MEN den er sku stor at have holdende i carporten...

Om det skal være en 713 A3 eller A2 - ville jeg nok tage A2'eren, hvis det skal være en 1-akslet... Den er godt nok lidt kortere, men må laste mere - Og ved de små trailere er det psyko vigtigt at lasten ligger helt rigtigt.

Fritidstrailer

: 25 feb 2013 12:40
af calle
Den jeg har nu, er en Variant finer 500 kg totalvægt med en 750 kg. aksel. Købte den for ca. 17 år siden. Den er godt brugt (fruen siger den ser forfærdelig ud). Har et knust lygteglas og 2 defekte hjullejer. Den fragter brænde hjem, og det skal den nye også. Derudover bliver den naturligvis brugt, når jeg henter et læs grus osv. ovre på tømmerpladsen.

Længden er fin på 713 A3, da jeg også bruger den til at fragte Duc´en til løb. Den jeg har nu, er jeg nødt til at pille bagsmækken af, da den er 10 cm. for kort.

Er alutraileren lige så stærk som finertraileren ?

Venlig hilsen

Fritidstrailer

: 25 feb 2013 15:01
af Bigfoot
henter du grus med en 1-akslet trailer???? har du nogen ide om hvor meget du smider i den så???

jeg har arbejdet i en grusgrav, og der er godt nok ikke mange som aner hvad grus vejer, eller sand for den sags skyld. Jeg kan afsløre at basis rødsand, flisesand, eller fin jord, vejer ca 1600 kg pr kubikmeter. Det er ikke meget man kan have med i en trailer på en aksel, som må læsse 500 kg f.eks

Er selv enig med havmand, sådan en 2 tons trailer, så ved man hvad man har. Vi har selv en hestetrailer til den slags transport, og den klarer de rigtig fint. Skal jeg bruge en åben trailer, så har nabolaget altid en, endda en 3-akslet 3500 kg trailer. Den er dælme god at hente krydsfinerplader på. de kan ligge nede i ladet nemlig. icon_cheesygrin.gif :great:

Fritidstrailer

: 25 feb 2013 17:25
af Jobak
Enig med de andre.
Køb dog aldrig en boogie trailer uden bremser, de er for tunge og deraf må de laste meget mindre.
Havde en Brenderup boogietrailer med påløbsbremse i 17 år og den SKAL altså bruges jævnligt for at bremserne ikke sætter sig fast. Smurt eller ikke smurt er fuldstændig ligegyldigt, de sætter sig med sikkerhed.
Jeg har nu en Variant Trailer 502 E2 Finer på 5. år og den ligner stadig en ny. Jeg fik den "vejet op" til 750kg og deraf en årlig udgift til vægtafgift, dog begrænset. Den klarer MIT behov lige nu ihvertfald. men det er jo ikke sikker dit behov er magen til.
Bl.a. længden er jo ikke nok til dig.
Jeg syntes alu trailerne er noget "rasleværk" og de får meget nemt buler. Men det er jo ikke udseenet der skal trække læsset. :)
Jeg valgte Variant frem for Brenderup da deres bundplade er lidt tykkere. Skiftede den i den gamle 2 gange, dog med noget billigt Østenfiner. icon_cheesygrin.gif

Fritidstrailer

: 25 feb 2013 19:55
af Lintz
Bigfoot skrev:henter du grus med en 1-akslet trailer???? har du nogen ide om hvor meget du smider i den så???

jeg har arbejdet i en grusgrav, og der er godt nok ikke mange som aner hvad grus vejer, eller sand for den sags skyld. Jeg kan afsløre at basis rødsand, flisesand, eller fin jord, vejer ca 1600 kg pr kubikmeter. Det er ikke meget man kan have med i en trailer på en aksel, som må læsse 500 kg f.eks

Er selv enig med havmand, sådan en 2 tons trailer, så ved man hvad man har. Vi har selv en hestetrailer til den slags transport, og den klarer de rigtig fint. Skal jeg bruge en åben trailer, så har nabolaget altid en, endda en 3-akslet 3500 kg trailer. Den er dælme god at hente krydsfinerplader på. de kan ligge nede i ladet nemlig. icon_cheesygrin.gif :great:
Ang. sand og grus fik jeg engang det råd at hvis man fyldte traileren i et jævnt lag 15 cm op målt fra trailerbund passede det meget godt til hvad den måtte laste - Selvfølgelig med forbehold.
Men forstået på den måde at en 125 kg trailer har som regel et meget lille lad og en 750 kg trailer har et tilsvarende større så på de fleste trailere skulle det passe.

Fritidstrailer

: 25 feb 2013 20:12
af Havmand
Lintz skrev:
Ang. sand og grus fik jeg engang det råd at hvis man fyldte traileren i et jævnt lag 15 cm op målt fra trailerbund passede det meget godt til hvad den måtte laste - Selvfølgelig med forbehold.
Men forstået på den måde at en 125 kg trailer har som regel et meget lille lad og en 750 kg trailer har et tilsvarende større så på de fleste trailere skulle det passe.
1 : kend din trailer
2 : undersøg vægten på det du skal fragte
- om man vil sprede emnet ud, er en smagssag...
Jeg har 5,3 m2 at laste på 15 cm sand vil herfor give 1270 kg (jeg må have 20 cm. på min...

Men min finger regel ved håndlæsning er at en alm. skovl, med herrelæs af sand vejer 8 kg. så er det bare at tælle op...

Fritidstrailer

: 25 feb 2013 20:21
af Lintz
Havmand skrev:
1 : kend din trailer
2 : undersøg vægten på det du skal fragte
- om man vil sprede emnet ud, er en smagssag...
Jeg har 5,3 m2 at laste på 15 cm sand vil herfor give 1270 kg (jeg må have 20 cm. på min...

Men min finger regel ved håndlæsning er at en alm. skovl, med herrelæs af sand vejer 8 kg. så er det bare at tælle op...
Ja - Se så går du heller ikke galt i byen med de 15 cm :P (Det var også bare en tommelfinger regel - Men du har ret i at man skal kende vægten)

Inden jeg fik det råd læsse jeg engang min Brenderup bravo 450 kg med knust beton - Jeg var udmærket klar over at der var for meget men da jeg kom hjem fik jeg regnet på det. Mellem 1200 og 1500 kg - og den holdte til det (det ville mit kørekort ikke idag :oops: )
Så en Brenderup Bravo var måske noget for dig - Calle ?

Fritidstrailer

: 26 feb 2013 17:50
af calle
Det skal kun være en enakslet, da jeg håndmanøvrerer en del med den i indkørslen.

Har du kørt brænde på din Havmand, og hvad siger sidefjeldene til, at man smider en stamme op at hvile på dem, før den bliver tippet ned i traileren med et brag :shock:

Jo Bigfoot, jeg kører indimellem lidt grus hjem til fruen. Hun bruger det, når hun potter krydderurter og udplanter lavendler. Naturligvis bliver der ikke fyldt mere på traileren end tilladt. Med de priser man betaler for grus i tømmerhandelen kan man nok begrænse sig :)

Venlig hilsen