Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af mekanikeren » 04 feb 2013 20:43

Hej
Ja, det ser ud til at være gennemført, det i Hobro. Har besøget tilgode, men har savlet lidt over hjemmesiden.
Baronessen har det skam rigtigt fint, den tygger piller som var det en drøm. Jeg er ret sikker på at den er tjent hjem før beregnet tid.
En gang imellem justerer jeg lidt på den, fordi det kan ikke passe at man ikke skal skrue lidt på den. Men det ender altid med at indstillingerne kommer tilbage til udgangspunktet ;-)

Lige en tanke - har du rodet lidt med varmegenvending i huset? Altså noget genvex eller lign.
Jeg tror i hvert fald ikke det er usundt at tænke i de baner, nu når du har kraftværket på taget til at klare forsyningen.
Mvh Mekanikeren


nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 20:46

kent a skrev:Min mor har MSZ Face fra vvs grossisten.

Den bliver brugt til primær opvarmning og det fungere fint og støver ikke alverden,
Den opvarmer 35-40m2 hus fra 1900 i dårlig stand, bruger 16kg piller i døgnet.

I starten var der problemer med ujævn varme, men så tog jeg rumtep føler ud af bagsiden af ovnen og satte den op som i den tilstødende rum som der ved kunne der komme en mere jævn varme i stuen.
okay - det er en ovn uden gris til centralvarmen, er det korrekt forstået?

nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 20:52

mekanikeren skrev:Hej
Ja, det ser ud til at være gennemført, det i Hobro. Har besøget tilgode, men har savlet lidt over hjemmesiden.
Baronessen har det skam rigtigt fint, den tygger piller som var det en drøm. Jeg er ret sikker på at den er tjent hjem før beregnet tid.
En gang imellem justerer jeg lidt på den, fordi det kan ikke passe at man ikke skal skrue lidt på den. Men det ender altid med at indstillingerne kommer tilbage til udgangspunktet ;-)

Lige en tanke - har du rodet lidt med varmegenvending i huset? Altså noget genvex eller lign.
Jeg tror i hvert fald ikke det er usundt at tænke i de baner, nu når du har kraftværket på taget til at klare forsyningen.
jeg har tænkt lidt på det, men er det ikke frygteligt dyrt? Må være ærlig og sige, at jeg ikke har undersøgt det ret meget (det er fordi jeg på autistisk vis belaster mine omgivelser med min nye interesse for pillefyr). Jeg ved ikke engang, hvor meget der er at hente i det..nu hvor vores hus ikke er så godt egnet til varmepumpe, som jeg havde troet og håbet på - men det er måske noget helt andet, i en hel anden boldgade?

mick n
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 206
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:44
Mit fyr: scotte blackstar mini
Areal: 120+80 kælder
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Geografisk sted: 3100 hornbæk

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af mick n » 04 feb 2013 21:02

en kammarat har en pilleovn som primær varme kilde han [ikke med gris] han bruger ca 3 tons per år den kører nu på 4 år uden problemer , han har kun brugt 8 mm piller
jeg har haft ekoheat DET VIRKER IKKE kører nu med black star mini og det spiller 100 %

nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 21:08

mick n skrev:en kammarat har en pilleovn som primær varme kilde han [ikke med gris] han bruger ca 3 tons per år den kører nu på 4 år uden problemer , han har kun brugt 8 mm piller
pillemængden er jo lig den jeg skal bruge, kan du huske hvilket mærke det var? Og jeg sidder og læser lidt om de hersens ovne lige nu, der står ret entydigt at træpillerne skal være af god kvalitet....


mekanikeren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12 apr 2012 23:16
Mit fyr: Värmebaronen Viking Bio
Areal: 154
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Geografisk sted: Haverslev

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af mekanikeren » 04 feb 2013 21:09

Jeg skal være ærlig og sige, at jeg aner ikke en dyt om det varmegenvending, men det er jo det der sidder i alle 0-energi huse, så mon ikke det kan et eller andet fancy? Nu har du jo strømmen, så det skal du jo ikke bekymre dig om.
Mvh Mekanikeren

nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 21:14

nej det har du jo ret i. jeg tror lige jeg undersøger det lidt nærmere.

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af WoodyHugo » 04 feb 2013 21:32

Hej nemo
,synes du skulle beholde dit oliefyr lidt endnu, der bliver jo stadig lavet nye og spændende stokere/pillefyr ikke ?

nemocharley

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af nemocharley » 04 feb 2013 21:42

WoodyHugo skrev:Hej
,synes du skulle beholde dit oliefyr lidt endnu, der bliver jo stadig lavet nye og spændende stokere/pillefyr ikke ?
jeg har lige skiftet en pakning på det, brænderen er begyndt at hyle sært i slut og startfase.... jeg har ikke lyst til at bruge flere penge på fyret. Det er egentlig derfor jeg ser på hvilket pillefyr, der kan gå lige ind i det beskedne forhold. Eller en pilleovn, som kan sikre os varme næste vinter. Jeg tør ikke vente en sæson mere - desværre.

Den overordnede tanke var;

1) med pillefyret er det en ny varmekilde - de næste 20-25 år.
2) med pilleovnen er det en primær varmekilde, som skal have en backup - i form af oliefyret og sidenhen en luft/vand varmepumpe.

Men du har da ret i, at der jo kommer nye og spændende fyr på markedet (jeg holder øje efter bedste evne). Indtil videre har Biotech Toplight mange fordele, den gamle Biowin 100 det samme (men den er altså en tand for dyr) - jeg ser på selvstændighed (kvalitet, driftsikkerhed, selvrensende etc), mine fysiske forhold (rummet er meget lille og skorstenen står dårligt til de fleste fyr), pillemagasin og lidt andre ting.

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Pilleovn m. gris og oliefyr som backup?

Indlæg af kent a » 04 feb 2013 21:48

nemocharley skrev:
okay - det er en ovn uden gris til centralvarmen, er det korrekt forstået?
Jep men den kan du også få med gris i.
http://www.vvs-grossisten.dk/index/mcz- ... ovn-p45715

Har tænkt en del på det her ved mig..
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292


Besvar