Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 5 gange
Kontakt:

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlægaf Ernst Drastrup » 11 jan 2013 17:16

Hej igen Breuner.
Tak for yderlig info.
22 grader indvendigt og minus 12 grader udv. er taget fra H.P. Knudsens Lærebog om opvarmning og ventilation,
som jeg blev undervist i på et par kurser, jeg deltog i sammen med andre maskinmestre.
25 kcal. er også et tal derfra. (Måske skulle her regnes med 30 kcal.). Når huset ligger "udsat", og dårligt isoleret.
Men som du også skriver, så er det ikke sikkert, at du vil opvarme så mange m2. som jeg regnede med, når der er rigtig koldt.
Så her er nogle tal, der måske skulle ændres lidt.
Mange andre ting er taget fra mange års erfaring. (Jeg kom i lære i 1946. Og har arbejdet meget med varmeanlæg gennem rigtig mange år.)

Penge på isolering er altid givet godt ud, så gå endelig igang med det i første omgang.

Rørstørrelser mellem kedel og tank må du ikke lave mindre end 5/4" rør.
Før i tiden brugte man altid 1" rør her.
Men de nyere kedler producerer så meget varme, at varmen ikke kan komme hurtigt nok væk fra kedlen gennem 1" rør.
I dit tilfælde, vil jeg endda sige 1½" rør.
Brug også gerne 1½" rør til paralelforbindelse mellem tankene, så løber du ikke ind i nogle problemer her.
Jeg har godt set, at enkelte steder, har folk haft problemer med (forbundne kar), men så har de brugt 1" rør,
og har ikke passet godt nok på med hensyn til udluftning af tanke og rør.

Jeg ser du har tegnet luftudladere på mange steder, hvor der i al fald ikke kan forekomme luft.
En luftudlader skal placeres, hvis du kommer med et vandretliggende rør, og det skal til at dykke nedad.
i sådan et hjørne, der skal du vende i et T stykke i stedet for en vinkel. Gå ind i maven på T et med det vandretteliggende, sæt en luftudlader i toppen af T et, og fortsæt nedad fra T stykket. Luften vil altid drive lidt med i vandløbsretningen, hen til det sted, hvor det skal til at gå nedad.
Hvor stor en tank.:
Det beror lidt på pengekassen, og på hvor tit du vil tænde op i kedlen.
Jo større tank, jo færre gange bruges kcal. på at opvarme kedlen.
Så det er lidt svært at rådgive.
Eller så må du igang med at regne baglæns og sige, at du vil allerhøjest kun fyre hveranden dag, når der er koldt.
Nu har du tallene, som måske skal ændres lidt.
Men det tror jeg godt du kan, med den bagrundsviden du nu har fået.
Jeg har skrevet en rigtig god bog om varme og solvarme. Der er også mange gode ting i.
Den kan købes ved at du overfører 195,00 til Banken.
Reg. nr. 8401 Konto nr. 1061 789.
Og husk at sende din rigtige adresse.
Så snart jeg har din adresse, så skibber jeg fluks en bog afsted til dig. :great:
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlægaf Breuner » 11 jan 2013 20:55

Hej igen Ernst.

Tak for tilbudet, jeg har allerede været inde og overføre penge, men du modtager dem sikkert nok først mandag :great:

Jeg kan godt se at regnestykket ikke bliver en helt masse bedre ved at huset ligger forblæst som du skriver :D

Stuplan ca. 150 kvm x 2,1 meter lofthøjde = 315 m3 x 30 KK = 9450 kilokalorier
1. Sal ca. 80 kvm x 2,2 meter lofthøjde = 176 m3 x 30 KK = 5280 Kilokalorier
I alt: 14730 kilokalorier ( 17,13 KWh )
Akku. tanke 1500 + 2000 liter x 40 grader = 140.000 Kilokalorier
Lagerkapacitet efter endt fyring : 140.000 KK / 14730 KK = 9,5 timer

Smeden som skal montere fyrene, var som tidliger nævnt, lidt inde på at det måske var nok med 1500 liters akku. tank, men i så fald vil jeg højest ha 4-5 timer før jeg igen skulle tænde op, ifølge begge regnestykker, og så tit gider jeg alligevel rende ikke fyre icon_cheesygrin.gif Jeg ved godt at ovenstående regnestykke er "worst case" i forhold til vejr, men er nu alligevel helt sikker på at jeg mindst vil have 3000-3500 liter akkutank.

Det var planen at lave alle rør til og fra fastbrændselskedlen i 5/8" rør, vi var ved at snakke om 1½", men for hver gang man vælger ét nummer større rør, så fordobles priserne jo nærmest på alle fittings osv. Alle de udluftere jeg har sat på tegningen, skyldes noget som ikke er vist på tegningen, nemlig at imellem fyrrummet og akku. rummet er en dør på den væg hvor rørene skal løbe. Så derfor skal begge rør til fyret og begge rør til varmeveksleren desværre op over døren, og ned igen inde i akku. rummet. bl.a. derfor snakkede vi også lidt omkring 1½" rør, men endte vist på 5/8" alligevel, da det var den størrelse fitting som sad på ladomaten. Men det er da helt sikket ikke den aller bedste måde at føre rør på, men grundet bygningens/rummenes opbygning er der desværre ikke andre muligheder. Har vedhæftet en hurtig skitse over fyrrum og akku. rum, så i kan se hvad jeg mener.

Jeg kan forstå på dig Ernst, at du er varm fortaler for paralelforbindelse imellem tankene. Men jeg tænker stadig på hvad forskel det gør om man kører dem serielt eller parallelt. Hvis de skal kobles parallelt skal de selvfølgelig være lige høje, og dermed kan jeg nok kun ha 2 x 1500 liters oprejst p.g.a. lofthøjden. På den måde bliver de kun ca 170 cm høje, og 115 cm brede hver. Ved seriel forbindelse kan jeg lade den ene tank være ca 40 cm højere, og dermed ca 400 liter større. Tankene bliver vel så i princippet 115 cm bred og 380 cm høj, og restvarmen dermed mere koncentrerede ? Jeg har "Googlet" en del rundt på nettet og herinde for at finde fordele/udlemper ved begge forbindelser, men uden det store held :?:

Så jeg er måske lidt nysgerrig efter om der nogen ulemper ved at kører dem i serie :?: Det er jo trods alt det nemmeste for smeden at lave :D

Det skal siges at når tankene er samlet, så skal der ikke være hverken kuglehaner, motorventiler, pumper eller andet derinde, da hele rummet bliver fyldt med flamingogranulat. Så skal der selvfølgelig ikke være noget derinde som kan slides, gå i stykker eller blive utæt m.v.

Mvh. Breuner
Vedhæftede filer
Fyrrum..jpg
Skitse af fyrrummet
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 5 gange
Kontakt:

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlægaf Ernst Drastrup » 11 jan 2013 22:15

Hej Breuner. Tak for ordren på bogen.
Det hedder ikke 5/8 rør. Men 1 1/4" i daglig tale 5/4"

Send venligst din adresse til mig, gerne til min mailadresse, som er.:
mailernst@mail.dk

Hvis jeg har den i morgen formiddag, har du bogen på mandag.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlægaf Breuner » 11 jan 2013 22:31

Åh ja, det var vist osse bare en tanketosk at jeg skrev 5/8", det skulle selvølgelig ganske rigtigt have stået 5/4" :lol:

Sender dig lige en mail med det samme, takker for den hurtige ekspedition, så kan jeg snart blive en helt masse klogere :great:

Mvh. Breuner
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 200
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 5 gange

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlægaf pelle » 13 jan 2013 19:08

Breuner skrev:Hej alle.

Vi er i gang med at lave nyt fyrrum til mit nye 45 KW ATTACK DP PROFI fastbrændselskedel.

Jeg havde købt en 2500 liters akku. tank til fyret (liggende model), men smeden vil gerne rejse tanken op for at lave bedre lagdeling, og det er jeg helt enig med ham i :great:

Problemet er bare at vi bliver nød til at skære tanken op, og korte omkring 50 cm af længden, for at den kan stå oprejst inde i rummet (inkl. isolering osv.). Men dette medføre imidlertid at tanken bliver formindsket til ca. 2000 liter, hvilket jeg ikke syntes er meget til den store kedel :?:

Planen var at lade returvandet fra huset løbe i et lodret 2" rør, hvorpå der var svejst 4-5 stk 1" rør, som så sku svejses på akku. tanken, for at vandet ville finde ind hvor det hørte hjemme i forhold til temp./vægtfylde. (En ide jeg fik fra Ernst Drastrup)

Men jeg mener jo at ha hørt og læst en del steder, at 2000 liter vil være alt for lidt til det store fyr, så jeg har derfor fundet en rund 1500 liters tank mere som jeg gerne vil koble sammen med den oprindelige tank. Og efter en del søgen på nettet hælder jeg nok mest til at serielforbinde tankene for at være sikker på at begge tanke kommer ordentligt til gavn. Har læst om en del forskellige som har haft bøvl med parallel opkobling, hvor der kun bliver ladet på den ene tank. Men hvordan skal studserne sidde på tankene når man serieforbinder dem ? Jeg er med på at den ene tank virker som bund, og den anden som top. Så selvfølgelig skal fremløbet fra fyret ind i toppen af den ene tank, og returen til fyret ud fra bunden af den anden tank, og så et rør imellem toppen af den koldeste tank, og bunden af den varmeste tank. Er det ikke korrekt ?

Men nu komme så "problemet", fremløbet til huset skal selvfølgelig ud fra toppen af den varmeste tank. Men hvor skal returen fra huset så ind henne ?? Jeg kunne forestille mig at den skulle ind i toppen af den koldeste tank, på den måde løber den jo i princippet ind midt i tanken (hvis det havde været én høj tank) og samtidig holder det osse gang i cirkulationen af de 2 tanke efter ladomaten er slukket.

Virker det ikke meget fornuftigt ?

Men hva så med Ernst Drastrup's ide med at lede vandet ind i et 2" fordelerrør inden det løber ind i tanken, så kan det vel ikke rigtig lade sig gøre mere, da det vel burde kunne løbe ind i begge tanke hvis det skulle være rigtig godt, eller ?

Håber på nogle gode indput fra alle i kloge folk derude icon_cheesygrin.gif

Mvh. Breuner

Jeg syntes jo egentligt, det du selv ligger ud med, vil virke ganske fornuftigt.. Men sæt returen fra anlægget ned ved bunden af tank 2. Altså et ordentligt dim.centralvarmeanlæg vil sende returvandet lunkent ud til kedel/akkutank. Det forudsætter ordentlig isolering af huset eller et stort varmeareal til huset.. Det er altså blot min mening. :)
Så, kan du jo sætte en radiator til solvarme i bunden af første tank og lukke af for tank 2 med diverse haner. Men, et ordentligt dim. anlæg sender returen lunken til tank. Så, vil jeg få en laddomat på kedelkredsen.. Dim. i rør til kedelkreds ville jeg udføre i min. 5/4 tommer rør.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlægaf Breuner » 13 jan 2013 20:45

Hej pelle.

Mange tak for dit indput. Jeg må indrømme at jeg har spekuleret en del omkring returvandstemperaturen, jeg er jo som nævnt tidligere helt ny indenfor varmelæg, fyr osv. Kommer fra lejlighed med fjernvarme. Og har derfor endnu ikke den store erfaring. icon_cheesygrin.gif

Men som du kan se, har jeg valgt at kører med veksler indtil huset, pga at en akku. tank i den størrelse, godkendt til tryk, vist koster mere end selve gården gjorde icon_cheesygrin.gif Men der er også sat en Automix CTR ind i kredsen til huset, så man på den måde altid har samme temperatur fremløb ind til huset, og selvfølgelig osse for at mindske varmetabet i varmerørene inde i huset. Eko Heat'en skal jo kører med en fremløbstemperatur på minimum 60 grader, men i hele sommerhalvåret er det vel rigeligt at kører f.eks. 45 grader vand ind til huset, så derfor skal jeg ha Automix'en.

Men derfor vil div. varmerør ude i fyrrummet måske stadig være 60 grader eller mere, hvilket vel gør at vandet vil cirkulere langsomt ude i fyrrummet, og hurtigere inde i huset. Men så er spørgsmålet selvfølgelig hvor meget varmeveksleren køler vandet på akku. tanksiden. Varmeveksleren er en Termix 32 lags model på 60-70 KW.

Jeg ved ikke hvad du kalder tank 1 og tank 2 :?: Men jeg er vel nød til at kører returvandet fra veksleren ind i den lille koldeste tank, for at holde gang i cirkulationen imellem de to tanker, er det ikke rigtig nok ? Hvis jeg leder returvandet ind i bunden af den store og varmeste tank, så stopper alt cirkulation vel imellem de to tanke, i samme øjeblik at ladomaten stopper, sådan kunne jeg i hvert fald forestille mig det. Men det kunne måske være en fordel at lave det returvands-fordelingsrør lige inden tanken, sådan som Ernst har foreslået det i andre tråde herinde (godt nok i parallel forbundne tanke). På den måde finder vandet ind hvor temperaturen passer bedst. (Har lige vedhæftet en tegning med returrøret)

Jeg reger ikke med at jeg vil ha haner inde i rummet med akku. tankene, da planen er at fylde hele rummet med flamingogranulat når vi er færdige med at trække rør. Det er langt den billigste måde at isolere tankene på tror jeg. Det er vel heller ikke nødvendigt at lukke for den ene tank, hvis man ikke ønsker at kører med solvarme, eller bør man lukke for den ene alligevel :?:

Med hensyn til ladomaten, så er den allerede på tegningen, lige til venstre for fastbrændselskedlen, går ud for at den sidder hvor den skal ? Og planen er også at trække det hele til og fra fyret i 5/4" (det er osse vist på den nye tegning)

Mvh. Breuner
Vedhæftede filer
Varmeanlæg Fastbrændsel med 2 akku. tanke - ver.2.jpg
Varmekreds Ver. 2
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 200
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 5 gange

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlægaf pelle » 15 jan 2013 20:04

Breuner skrev:Hej pelle.

Mange tak for dit indput. Jeg må indrømme at jeg har spekuleret en del omkring returvandstemperaturen, jeg er jo som nævnt tidligere helt ny indenfor varmelæg, fyr osv. Kommer fra lejlighed med fjernvarme. Og har derfor endnu ikke den store erfaring. icon_cheesygrin.gif

Men som du kan se, har jeg valgt at kører med veksler indtil huset, pga at en akku. tank i den størrelse, godkendt til tryk, vist koster mere end selve gården gjorde icon_cheesygrin.gif Men der er også sat en Automix CTR ind i kredsen til huset, så man på den måde altid har samme temperatur fremløb ind til huset, og selvfølgelig osse for at mindske varmetabet i varmerørene inde i huset. Eko Heat'en skal jo kører med en fremløbstemperatur på minimum 60 grader, men i hele sommerhalvåret er det vel rigeligt at kører f.eks. 45 grader vand ind til huset, så derfor skal jeg ha Automix'en.

Men derfor vil div. varmerør ude i fyrrummet måske stadig være 60 grader eller mere, hvilket vel gør at vandet vil cirkulere langsomt ude i fyrrummet, og hurtigere inde i huset. Men så er spørgsmålet selvfølgelig hvor meget varmeveksleren køler vandet på akku. tanksiden. Varmeveksleren er en Termix 32 lags model på 60-70 KW.

Jeg ved ikke hvad du kalder tank 1 og tank 2 :?: Men jeg er vel nød til at kører returvandet fra veksleren ind i den lille koldeste tank, for at holde gang i cirkulationen imellem de to tanker, er det ikke rigtig nok ? Hvis jeg leder returvandet ind i bunden af den store og varmeste tank, så stopper alt cirkulation vel imellem de to tanke, i samme øjeblik at ladomaten stopper, sådan kunne jeg i hvert fald forestille mig det. Men det kunne måske være en fordel at lave det returvands-fordelingsrør lige inden tanken, sådan som Ernst har foreslået det i andre tråde herinde (godt nok i parallel forbundne tanke). På den måde finder vandet ind hvor temperaturen passer bedst. (Har lige vedhæftet en tegning med returrøret)

Jeg reger ikke med at jeg vil ha haner inde i rummet med akku. tankene, da planen er at fylde hele rummet med flamingogranulat når vi er færdige med at trække rør. Det er langt den billigste måde at isolere tankene på tror jeg. Det er vel heller ikke nødvendigt at lukke for den ene tank, hvis man ikke ønsker at kører med solvarme, eller bør man lukke for den ene alligevel :?:

Med hensyn til ladomaten, så er den allerede på tegningen, lige til venstre for fastbrændselskedlen, går ud for at den sidder hvor den skal ? Og planen er også at trække det hele til og fra fyret i 5/4" (det er osse vist på den nye tegning)

Mvh. Breuner


Jo jo det er den kolde tank jeg mener, retur fra hus skal gå ind et stykke nede. Om, det er parralelt forbunden eller i serie er vel egentligt "hips und hap". Ved parralelt forbundne.. Skal fremløbene til frem fra kedel og frem til radiatorer gå ind øverst i den ene tank. retur til kedel og retur fra radiatorer skal gå ind ved bunden af den anden tank. Se.. så er der balance i tingene. Det er de forbundne kar, men der er lige meget stor flov på begge tanke.. Så, kan du placere en veksler i form af en radiator eller en kappebeholder ved bunden af den ene tank.. Ville nok vælge den varme ( der hvor fremløb går på) til dette formål.
Men,, vær påpasselig med at returen fra huset kommer ned på en temp. omkring 30 grader.. Så sker der ingen omrøring...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 5 gange
Kontakt:

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlægaf Ernst Drastrup » 15 jan 2013 22:27

Istedet for at korte din store tank lidt op, kan du så ikke banke et hul i loftet, når ikke du kan komme i gulvet.??

Laddomaten vender forkert på din fine tegning. Den skal altid vende med pumpen ind mod kedlen.
Se venligst side 47 i bogen.

Det er et flot diagram du har lavet. Jeg forstår ikke denne teknik med at lægge foto af komponenterne ind.

Jeg forstår ikke rigtig, at der er nogen der ikke kan li at paralelforbinde tankene.
Det har jeg gjort mange steder, og det virker nøjagtigt på samme måde, som det bare er én stor tank.

Når du monterer dine to tanke i "svinestien". Så bliver du vel nødsaget til at føre rørforbindelsen i bunden af tankene ud af svinestien og ind igen, for at du kan have en kuglehane i mellem tankene. Og så monter kuglehanen udenfor skillerummet, når du vil have det hele fyldt op med isolering.??
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlægaf Breuner » 16 jan 2013 23:22

Hej igen Pelle.

Ja, jeg kan godt fornemme i alle de forskellige indlæg herinde, at der vist er en jævn fordeling i folk som kører med parallel eller serieforbundne akkumuleringstanke, så begge dele må selvfølgelig fungere. Jeg har dog læst om enkelte som har haft problemer med deres parallel forbundne tanke, muligvis grundet fejl dimensionering af rørene, men jeg har endnu ikke læst eller hørt om nogen som har haft problemer med deres serieforbundne tanke.

Jeg kan bare forstå at hvis man kører med parallel forbundne tanke, så er det vigtigt at de har samme højde. Men har de så ikke samme højde, altså den ene stikkere længere ned, så kan der åbenbart opstå dødvande i det nederste vand, som så kommer til at stå ubenyttet hen. Og så skal de stilles med kuglehaner i bunden for at justere flowet igennem tankene, så det er helt ens, for at få jævn fyldning/aftapning. Skal man ha solvarme koblet på anlægget, så fungere det åbenbart bedst med parallel koblet tanke efter hvad jeg har læst mig frem til.

Men som du siger, så er det vigtigt at returen fra huset (eller i mit tilfælde veksleren ind fra huset) kommer ind det rigtige sted i tanken. Derfor hælder jeg osse rigtig meget til Ernst "Diagram nr 20" Hvor returen løber ind i et 2" fordelingsrør, og videre herfra ind i tanken, som jeg har tegnet på tegningen i mit sidste indlæg.


Hej igen Ernst.

Mange tak for bogen, den er allerede blevet studeret en del i :great:

Jeg kan godt se på side 47 i bogen at jeg havde lavet en svipser, så den er blevet rette på min tegning icon_cheesygrin.gif

Tak for komplimenten med diagrammet. Jeg må nu indrømme at det var mest for nemhedens skyld jeg har lavet det sådan. Jeg kender ikke alle de rigtige symboler m.v. til et rigtigt diagram, så jeg åbnede blot "Paint" programmet i windows, og kopierede div. billeder fra nettet, så man nemt og simpelt kunne forstå hvad jeg mente.

Jeg har vedhæftet nogle billeder, så i muligvis kan se hvorfor det ikke er muligt at banke hul i loftet, loftet gå simpelthen helt op til kip, så tanken ville komme op igennem taget. Og så lige et billede af den dør imellem fyrrum og akkumuleringsrum som rørene skal forbi.

Men jo, jeg bliver nok nød til at lave ét rør fra bunden hver tank, som løber ud af rummet, med en kuglehane i enden. Så har jeg mulighed for at tømme tankene hvis der en dag skulle blive behov for det.

Men ellers var det godt nok ikke planen at der skal kuglehane imellem tankene, er det med hensyn til at lukke den ene tank af om sommeren at du nævner dette :?:

Dette er osse en af grundene til at jeg helst ikke vil parallel forbinde tankene, jeg vil helst ikke ha kuglehaner som skal stilles på eller blive slidt og utæt inde i rummet, efter det er fyldt med granulat. Det eneste som jeg regner med skal være derinde er 2 akku. tanke, og en omgang godt pakkede rørforbindelser, samt ca. 12 m3 flamingogranulat. På det sidste billede kan man se at det vil blive noget bøvl at ha 2 tanke med samme højde i toppen, så skal de ihvertfald maks være 1500 liter begge to. Det passer lige med at der kan stå en 1500 liters tank ude til venstre (inkl. 20 cm granulat under + 40 cm over tanken), og en ca 1900 liters til venstre (igen inkl. 20 cm granulat under + 40 cm over tanken), den store tank er så ca 40 cm højere end den lille.

Mvh. Breuner
Vedhæftede filer
Gavlvæg.jpg
Gavlvæg
Ydrevæg med tanke.jpg
Ydrevæg med tanke
akku_rum_indvendigt_med_mål.jpg
Akku rum Indvendigt Med Mål
akkumuleringsrum_med_tanke.jpg
Akkumuleringsrum_med_tanke
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 5 gange
Kontakt:

Placering af studser på akku. tanke (2 seriel tanke)

Indlægaf Ernst Drastrup » 17 jan 2013 10:36

Nå, - det er sådan huset ser ud.
Så kan jeg meget bedre følge dig.
Bare et lille spørgsmål.:
Hvorfor vil du have rørene til at gå gennem væggen helt oppe under taget, skal de ikke gå nedad inde i fyrrummet.
Kan du ikke lige så godt gå gennem væggen i den højde, hvor de kommer ud af tanken.??
Jeg tænker på luftdannelser i rørene, når man går både op og ned.

Tak for info. vedr. billeder af komponenterne. Det ser helt professoinelt ud.

Måske ville det være en fordel, at svejse to 1" stutse på den højeste af tankene og føre et par 1" rør ud af rummet, så har du altid mulighed for at koble noget solvarme på, enten fra en veksler, eller endnu bedre fra en kappevarmtvandsbeholder, hvor solfangervæsken kører i kappen, og beholdereen er fyldt med centralvarmevand.
Du kan jo svejse den ene på ved toppen og den anden ved bunden, hvis ikke tanken er forsynet med sådan et par stutse.
Så kan det selvcirkulere mellem en kappevarmtvandsbeholder og tanken. Og du for solvarmen ind i tanken, det rigtige sted.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --



Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst