Miniflis i stedet for træpiller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Miniflis i stedet for træpiller

Indlæg af Tommy Busk »

Hejsa

Er der nogen der har erfaring med at køre alternativer som miniflis i deres scotte fyr. der er jo meget snak om at snekke/tragt osv ikke kan tage det men jeg har hørt at det virker hvis man bruger 60% miniflis og 40 % træpiller. Jeg påtænker at lave det selv ud af energipil hvis det kan lade sig gøre..lad mig høre om jeres erfaring.


Her er lidt info om miniflis, men han er dog for dyr syntes jeg: http://www.biofyr.dk/miniflis.php

peterfarsinsen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30 jan 2012 21:22
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: ~6 ton
Geografisk sted: Sejlflod, Nordjylland

Miniflis i stedet for træpiller

Indlæg af peterfarsinsen »

Jeg overvejede det også, men blev det frarådet grundet en række forhold: du skal fylde siloen konstant, det er svært at opbevare, det er fuld af svampesporer.

Når man tænker på, hvor lidt det koster at fyre med træpiller kontro prisen på miniflis, hvor mange timers arbejde der er i at stille an, påfylde og rode med det, så tror jeg ikke det kan betale sig.

Hvis man vil fyre med flis, tror jeg desuden Scotte/Woody er det forkerte valg.
Woody 10Kw, BS20, etc., etc.
http://peterfarsinsen.stokerlog.dk
Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Miniflis i stedet for træpiller

Indlæg af Tommy Busk »

[ Hvis man vil fyre med flis, tror jeg desuden Scotte/Woody er det forkerte valg.[/quote]

ja men det er jo den vi har :lol:

Jeg tror også kun det kan betale sig hvis man selv kan producere miiflis og jeg skulle hilse at sige at sådan er slishugger som kan lave miniflis koster mere end vores fyr :( Meen mon ikke en alm hobby flishugger kan kværne energipil ned til noget der kan bruges! Jeg har fået følgende af vide om energipil:

det vokser hurtigt og skulle være forholds vedligeholdessesfrit, når man hugger det ned så vokser det bare op igen og det hurtigt. Det man hugger ned smider man på jorden i tre måneder for fortøring. derefter hakker man det til miniflis og så smider man det i en lade på gulvet i ½ år for endelig tøring og vupti så smider man det i sit pillefyr opblandet med 40% piller og en justering af luften mm.

Men ja det er et stort arbejde, men hvad gør man ikke for næsten gratis varme. Savner bare erfaring før jeg ligefrem begynder at plante hele min mark til med energipil :P
xkfc

Miniflis i stedet for træpiller

Indlæg af xkfc »

Jeg tror ligesom peterfarsinsen at der er alt for meget bøvl.

For at en pillebrænder kører perfekt skal der perfekt docering til. Tørt flis vejer tæt på intet så der skal fyldes tit, og er det så blandet med træpiller, aner man jo ikke hvor meget energi der doceres.

Til alverdens skrammel er en stoker med iltstyring det helt rigtige :great: , træpille brændere er gode til træpiller :great:

Jeg har haft stoker i mange år, jeg har forsøgt med rigtig mange forskellige brændsels typer, men er efter få dage endt med rens, både af fyret og mig selv, når det hele er snakset godt ind. Tilbage på piller igen :great: men efter et års tid er alt glemt :oops: nye forsøg, :oops: forfra igen :oops: Det kan godt være vi bliver ældre, men vi bliver åbenbart ikke klogere :(

MVH. Kenneth
Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Miniflis i stedet for træpiller

Indlæg af Tommy Busk »

xkfc skrev:Jeg tror ligesom peterfarsinsen at der er alt for meget bøvl.

For at en pillebrænder kører perfekt skal der perfekt docering til. Tørt flis vejer tæt på intet så der skal fyldes tit, og er det så blandet med træpiller, aner man jo ikke hvor meget energi der doceres.

Til alverdens skrammel er en stoker med iltstyring det helt rigtige :great: , træpille brændere er gode til træpiller :great:

Jeg har haft stoker i mange år, jeg har forsøgt med rigtig mange forskellige brændsels typer, men er efter få dage endt med rens, både af fyret og mig selv, når det hele er snakset godt ind. Tilbage på piller igen :great: men efter et års tid er alt glemt :oops: nye forsøg, :oops: forfra igen :oops: Det kan godt være vi bliver ældre, men vi bliver åbenbart ikke klogere :(

MVH. Kenneth

Ha ha ha god pointe der er til at forstå.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Miniflis i stedet for træpiller

Indlæg af thoken »

xkfc skrev:Tilbage på piller igen :great: men efter et års tid er alt glemt :oops: nye forsøg, :oops: forfra igen :oops: Det kan godt være vi bliver ældre, men vi bliver åbenbart ikke klogere :(

MVH. Kenneth

Hej.

Ja, jeg har sgu også prøvet lidt af hvert i min pillebrænder :great:
Og er kommet til samme konklusion som Kenneth
Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
peterfarsinsen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 167
Tilmeldt: 30 jan 2012 21:22
Mit fyr: Woody 10kw
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: ~6 ton
Geografisk sted: Sejlflod, Nordjylland

Miniflis i stedet for træpiller

Indlæg af peterfarsinsen »

Tommy Busk skrev: det vokser hurtigt og skulle være forholds vedligeholdessesfrit, når man hugger det ned så vokser det bare op igen og det hurtigt. Det man hugger ned smider man på jorden i tre måneder for fortøring. derefter hakker man det til miniflis og så smider man det i en lade på gulvet i ½ år for endelig tøring og vupti så smider man det i sit pillefyr opblandet med 40% piller og en justering af luften mm.
Jeg har en frygtelig masse træer, så jeg kunne faktisk slippe med endnu mindre arbejde. Med at lave flisen i hvert fald.

Når du "vupti" smider pil på jorden, så kommer der jord på. Når du så fliser det og smider det på gulvet i laden, så kommer der svampesporer, mug, råd og dyr i det. Alt det får du i siloen og siden snegl, herd og kedel. Det bliver noget hejs.
Woody 10Kw, BS20, etc., etc.
http://peterfarsinsen.stokerlog.dk
Tommy Busk
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 06 jan 2013 12:52
Mit fyr: Scotte 10 kw.
Areal: 110 m2
Brændsel: 8mm træpiller mrk. södra
Fremviser gerne i postnummer: 4250

Miniflis i stedet for træpiller

Indlæg af Tommy Busk »

[Når du "vupti" smider pil på jorden, så kommer der jord på. Når du så fliser det og smider det på gulvet i laden, så kommer der svampesporer, mug, råd og dyr i det. Alt det får du i siloen og siden snegl, herd og kedel. Det bliver noget hejs.[/quote]


Jeg kan sagtens følge dig men det var udmeldingen fra en der er erfaren med emnergipil, de nævnte ikke noget med store tørremaskiner osv.. kun denne simple version så på en eller anden måde må det virke, men sikkert med visse forhold som jeg ikke er bekendt med.

"Vupti" er altid et godt ord for ting som ender med at være mega besværelige icon_cheesygrin.gif
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Miniflis i stedet for træpiller

Indlæg af Flammen »

bliver det altid tørret inden findeleing?
mener nu at have set en mark med energipil blive høstet med noget det lignede en majssnitter. jeg har måske taget fejl.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Miniflis i stedet for træpiller

Indlæg af EKP »

Flammen skrev:bliver det altid tørret inden findeleing?
mener nu at have set en mark med energipil blive høstet med noget det lignede en majssnitter. jeg har måske taget fejl.
Det er korrekt og jeg tror bestemt det er den mest almindelige metode. Det er også meget sjældent jeg har set pil der ligger stablet op til fortørring som man ofte ser det med almindeligt træ. Man pil kan da helt sikkert fortørres også - jeg tror bare man fravælger det fordi pilen netop kan høstes og flises i én og samme arbejdsgang.

Besvar