Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmtvandspriortering

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Varmtvandspriortering

Indlæg af Zarge » 10 nov 2012 11:43

Hvis føleren sidder helt i toppen, og styringen står til 52 -10... Så starter opvarmningen vel også først når de sidste par liter i beholderen er 42 grader, og resterne af den er vandværks temp (den tømmes/ genfyldes jo fra bunden af...) så skal den jo praktisk tale også virke som gennemstrømsvarmer... Det kan jeg godt forstå den har svært ved... ;-)


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Varmtvandspriortering

Indlæg af TaagMan » 10 nov 2012 11:55

JohnP » 10 Nov 2012, 11:23 skrev: Taag Man : Jeg vil prøve, at flytte føleren lidt - den sidder pt. helt i toppen.
På mandag vil jeg montere et par aut. udluftere på 1.sal. Jeg synes, at min pumpe opfører sig underligt, for når den står på autoadabt går den hekt ned i tempo, som om den ikke registrerer, at der skal bruges varme. For at få varme til huset og vvb skal den stå på et af de faste programmer. Måske er det stadig luft som driller.
Hej.

Når du har sådan en tank, så skal du helt klart have føleren helt ned i bunden, ellers får du det ikke til at fungere for dig. Jeg ville nok sætte den 20-30 cm fra bunden, og så give den en diff på 10. Den skal måske endnu længere ned. Den skal i princippet så langt ned som muligt, uden at den bliver hysterisk over at man bruger lidt varmt vand til at vaske fingrer osv.... så det er lidt det du skal justere efter. Det er i hvert fald helt galt når du har den proppet helt op i toppen.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

JohnP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 15 jan 2012 14:26
Mit fyr: 16 kw scotte version 6.79
Areal: 188m2 + 78 m2 garage
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8930
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Randers NØ

Varmtvandspriortering

Indlæg af JohnP » 10 nov 2012 12:40

Hej

Det lyder jo meget logisk det i skriver, så jeg vil få føleren flyttet ned senere i dag - jeg havde ikke lige tænkt på, at det kunne være et problem.

mvh. John

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Varmtvandspriortering

Indlæg af pille bruger » 10 nov 2012 13:49

JohnP » 10 Nov 2012, 11:23 skrev:hej

Pille bruger : Jeg har også undret mig over, at der står 20kw ydelse i autoberegning når det nu er en 16 kw jwg har, men jeg tidligere spurgt til dette her, da svarede du at det var ligemeget, da det er samme brænder.

Med hensyn til de 100% vvb ydelse - skal jeg ændre dette eller er det noget som sker automatisk ?


mvh. John
Ja, 16 og 20 er samme brænder.
Det er kun nogle indstillinger i styringen er til forskel.
Og ja, den ændre effekt automatisk.
Kan vvb. ikke optage varmen hurtigt nok kan den gå ud på overtemperatur.
Sker det kan man sænke effekten, og undgå at den går i overtemperatur.
Så det er kun hvis du har problemet med at den går ud at du skal sænke vvb. max effekten.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

herden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 nov 2012 15:44
Mit fyr: konverteret passat atmos A25
Areal: 116
Brændsel: GB træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 4/5
Geografisk sted: 9500

Varmtvandspriortering

Indlæg af herden » 15 nov 2012 16:25

jeg har selv lige sat en helt ny 100 liters pannex kombi beholder op uden at der er el tilsluttet. undrer mig også over at fyret kører 12 kw og kører 100 % på vvb priotering. og at den skal bruge relativt meget tid på at komme op på fuld temperatur i beholderen efter der har været et forbrug. men jeg har monteret min føler som taagman beskriver det. og vi er 4 personer som sagtens kan gå i bad lige efter hinanden uden problemer. har så efterfølgende monteret vandspare på bruser i bad bare for en sikkerheds skyld og så spare jeg jo penge også ;-) kører også med alpha 2 pumpe på på laveste trin. forresten så prøvede jeg i første omgang at monterer vvb med 3 vejs ventil men det resulterede i at pga den lange tid vvb er om at få beholder op på maks temp 60 % så kunne jeg konstaterer at huset kom til at mangle varme så lavede det om til vvb med 2 vejs ventil. og det fungerer kanont.


scottefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 25 sep 2012 22:28
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kw
Areal: 90
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 10

Varmtvandspriortering

Indlæg af scottefyr » 16 nov 2012 22:56

Jeg har også lidt problemer med min vvb prioritering. Jeg har ellers skruet den ned på 50% men den går i overtemp hver gang. det er sgu liiiidt belastende. Hvorfor helvede er det ikke lavet sådan at den tar en slapper når kedel temp fks. når 70 grader istedet for bare at holde på til vandet i vvb er 60 grader???

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Varmtvandspriortering

Indlæg af TaagMan » 16 nov 2012 23:01

scottefyr skrev:Jeg har også lidt problemer med min vvb prioritering. Jeg har ellers skruet den ned på 50% men den går i overtemp hver gang. det er sgu liiiidt belastende. Hvorfor helvede er det ikke lavet sådan at den tar en slapper når kedel temp fks. når 70 grader istedet for bare at holde på til vandet i vvb er 60 grader???
Det er for at kunne lade VVB hurtigere, at det er lavet sådan. At den går i overtemp kan du løse ved at sætte kedeltemperatur differens over til 15 grader i stedet for standard 10, så burde dit problem være løst.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

scottefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 25 sep 2012 22:28
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kw
Areal: 90
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 10

Varmtvandspriortering

Indlæg af scottefyr » 16 nov 2012 23:23

Jeg prøver det så :) Jeg forstår godt at det er for at det hele skal gå hurtigere men jeg har også været ude for at den når op over 90 -100 grader... og så er der sgu ik noget varme før jeg er hjemme fra arbejde hehe...

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Varmtvandspriortering

Indlæg af TaagMan » 16 nov 2012 23:27

Det kan også være din PI regulering er for langsom til at få skruet ned for ydelsen. Hvad er dine PI tal?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

scottefyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 25 sep 2012 22:28
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kw
Areal: 90
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 10

Varmtvandspriortering

Indlæg af scottefyr » 17 nov 2012 00:55

Jeg kan ikke lige huske I men P er vist på 2 efter jeg læste et andet sted på forum at det ku hjælpe. Jeg skal lige ha afprøvet det du skrev før... blev forstyrret. Og nu er det nok lige sent nok at gå ud og stå og pille... ved pillefyret. :)


Besvar