Problemer efter nyt gear.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
michaeln
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21 okt 2012 19:17

Problemer efter nyt gear.

Indlæg af michaeln »

Hej, jeg har et pillefyr med scotte brænder og Opop (H418) kedel på 16 KW fra 2006, der er en anden chip(WDY4.99R) i styringen end den oprindelige. jeg synes/tror dog pilleforbruget er højt. Vi har udnyttet vores 1 sal med ca 70m2 og i grundplan er der 112m2. Jeg kan ikke umiddelbart se på pilleforbruget at det er steget. Forbruget pr år er ca. 6 tons. For en måned siden skiftede jeg gearmotoren da den var kaput, jeg fik en ny kraftigere motor og udvejede pillerne i 6 min , det var dobbelt så højt(ca 1800g), men der kommer vildt mange piller, så mange at fyret har svært ved at tænde op og pillerne udnyttes ikke. Jeg har justeret pillerne op lidt ad gangen så det nu er 2550 g, nu kører det lidt bedre, men pillerne er stadigvæk ikke udnyttet( en del aske/uafbrændte piller).

Nogen der har et bud på hvad der er galt efter udskiftning af gearet?

Er pilleforbruget pr. år højt?

Michael

xkfc

Problemer efter nyt gear.

Indlæg af xkfc »

Det er forholdet mellem piller og luft det drejer sig om, den får simpelthen for lidt luft og for mange piller.

Det er et skråplan at indtaste "fake" værdier ind for at ramme en bedre forbrænding. Du er nød til at afveje og indtaste det korrekte tal, og så justere luften ved 10-50-100% Ckeck evt. at blæsertallene passer til den monterede brænder.

Årsagen til et for højt pilleforbrug ligger ofte i for meget luft, der så nedkøler kedlen.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Problemer efter nyt gear.

Indlæg af pille bruger »

Her er et link til manual http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... 0woody.pdf
Her er et link til Problem knuser: http://www.bioflame.dk/index.htm
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Problemer efter nyt gear.

Indlæg af triumph »

er der ikke noget med at de store modeller (+ 30 kw) har et andet gear, der giver flere piller ?
Måske har du fået et gear til en af de store modeller, tilsyneladende giver det dobbelt så meget som normalt
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Problemer efter nyt gear.

Indlæg af newpas »

Ved at I siger at indtaste fejl afvejning er fake. Har hjulpet en kollega med at afveje og justere efter alle forskrifter. Resultat: masser af uforbrændte piller. Så kom sælger/montør og reducerede den indtastede værdi med en tredjedel. Resultat: Ingen uforbrændte og lavere forbrug. Lære????

xkfc

Problemer efter nyt gear.

Indlæg af xkfc »

Autoberegning gør jo flere ting, bl.a beregning af piller til opstart. Det er absolut bedst at den passer.
Det sparer ikke piller at snyde autoberegningen, det kan se sådan ud i stokerkontrol, men stokerkontrol bygger blot på beregning, og hvis faktorerne ikke passer, ja så passer resultatet jo heller ikke.

Tallet i autoberegneren skal passe, og forbrændingen skal justeres efter forskrifterne. Så kan man ikke gøre mere. Skal der spares piller må man isolere huset, eller skrue ned for temperaturen.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Problemer efter nyt gear.

Indlæg af newpas »

xkfc. Læs lige indlæg igen. Jeg skriver jo at der er foretaget det modsatte af, hvad du skriver og dette virker. Derimod virker den "korrekte" fremgangsmåde ikke, således som jeg har skrevet. Lære/forklaring??
xkfc

Problemer efter nyt gear.

Indlæg af xkfc »

Ligegyldigt om det virker, det er forkert. :wink:

Hvis det virker at snyde, så vil det også virke at gøre det rigtigt. Men det er derfor det er vigtigt at finde ud af om blæsertal er rigtige, en del styringer er desværre leveret med forkerte tal, det gør at der ikke kan korrigeres nok på den rigtige måde.

Det er jo 33% du har indtastet for meget i autoberegning, så det er noget mere luft der skal til.

Så uanset om det kan bruges som det er nu, er min anbefaling at gøre det rigtigt. Men beslutningen er naturligvis din :great:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Problemer efter nyt gear.

Indlæg af triumph »

Mig bekendt kan man ikke regulere på blæseren i vertion 4.99 ? ( Man kan gå ind i korrektioner og ændre der. men ikke på samme måde som i de nye styringer)
Hvis det er sådan at det nye gear giver mere end det gamle, så ville jeg bare lade være med at bruge autoberegning. Men bruge manuelle mætninger istedet
xkfc

Problemer efter nyt gear.

Indlæg af xkfc »

triumph skrev:Mig bekendt kan man ikke regulere på blæseren i vertion 4.99 ? ( Man kan gå ind i korrektioner og ændre der. men ikke på samme måde som i de nye styringer)
Hvis det er sådan at det nye gear giver mere end det gamle, så ville jeg bare lade være med at bruge autoberegning. Men bruge manuelle mætninger istedet
Nu er det en Woody 4.99 der skrives om, ikke at forveksle med Scotte 4.xx

Men selv i Scotte 6.xx er det jo også i korrektioner at luften finjusteres!

Hvordan mener du at man gør det i nye styringer? og er det V10 du mener?

Autoberegning burde fint kunne bruges, dog kan jeg ikke huske grænserne.

Besvar