7 personers bil - erfaringer?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Bubbii
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

7 personers bil - erfaringer?

Indlæg af Bubbii »

Hej
Tak for jeres gode bud, jeg må vist lidt mere rundt og kigge, heldigvis skal Peugeoten først synes næste sommer så jeg har god tid til at finde den rigtige icon_cheesygrin.gif
Touran skal jeg ikke have, den har efter sigende store problemer med rust, kender en der har haft den fra ny, og den har allerede fået lavet paneler skiftet bagklappe og døre og er malet op til taget godt nok på garantien, men det gider jeg ikke.
Det kan da godt være jeg skal kigge lidt på en S-max, er der ligeså meget plads som i galaxyen?, det der tiltaler mig ved Galaxyen er sæderne og den plads der er for alle i bilen, jeg synes at mange af de biler der sælges til 7 personer simpelthen er for små på de 2 bagerste sæder, dette gælder både Mazda 5, Opel Zafira og Toyota Verso.
Nu er jeg typen, der køber en bil og kører i den til den ikke kan mere og ungerne bliver jo også ældre, grunden til at det skal være en 7 personers er at vi snart får barn nummer 3 og jeg vil da ikke udelukke at vi skal have en mere, så for ikke at skulle skifte den igen om et par år, vil jeg have en 7 personers
Seat Alhambra og VW Sharan er det stort set den samme som en Ford Galaxy? synes bilerne ligner hinanden utroligt meget både karosseri og interiør?
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Har takket: 3 gange

7 personers bil - erfaringer?

Indlæg af CRHansen »

Der er god mulighed for at finde en galaxy i tyskland i go stand og lavt km tal.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

7 personers bil - erfaringer?

Indlæg af thy »

Bubbii » 16 Oct 2012, 20:13 skrev:Hej
Tak for jeres gode bud, jeg må vist lidt mere rundt og kigge, heldigvis skal Peugeoten først synes næste sommer så jeg har god tid til at finde den rigtige icon_cheesygrin.gif
Touran skal jeg ikke have, den har efter sigende store problemer med rust, kender en der har haft den fra ny, og den har allerede fået lavet paneler skiftet bagklappe og døre og er malet op til taget godt nok på garantien, men det gider jeg ikke.
Det kan da godt være jeg skal kigge lidt på en S-max, er der ligeså meget plads som i galaxyen?, det der tiltaler mig ved Galaxyen er sæderne og den plads der er for alle i bilen, jeg synes at mange af de biler der sælges til 7 personer simpelthen er for små på de 2 bagerste sæder, dette gælder både Mazda 5, Opel Zafira og Toyota Verso.
Nu er jeg typen, der køber en bil og kører i den til den ikke kan mere og ungerne bliver jo også ældre, grunden til at det skal være en 7 personers er at vi snart får barn nummer 3 og jeg vil da ikke udelukke at vi skal have en mere, så for ikke at skulle skifte den igen om et par år, vil jeg have en 7 personers
Seat Alhambra og VW Sharan er det stort set den samme som en Ford Galaxy? synes bilerne ligner hinanden utroligt meget både karosseri og interiør?
Desvære er de kopier

Smax må være et godt bud
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

7 personers bil - erfaringer?

Indlæg af Bigfoot »

det er altså den nye model galaxy du taler om, kan jeg forstå. For den gamle er jo det som vi kender som s-max nu.
Den nye er jo en s-max med større røv og mere plads. Det er slet ikke at kimse af. Den er total lækker. Min makker kører taxa, og han ligger nærmest på knæ for sin chef, for at få lov til at få sådan en bil, men chefen vil have mercedes... forstå det hvem der kan.

Men du bor jo ikke særlig langt herfra. Tag dog en tur ud til Michaels Automobiler i Varde. Han har alle modellerne stående, indendøre, og så kan du se hvilken du føler til tilpas i, og måske få dig en prøvetur, så du kan se hvad der menes.
Pt har han 7stk S-max, 2 stk af den nye Sharan, og 18 Touran stående... så der er da lidt at vælge imellem. Alle står indendøre i udstillingen. Jeg kan dog se han ikke har en galaxy for tiden... lidt underligt egentlig. Men mon ikke der en undervejs ind. Han plejer at have nogle stående.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Bubbii
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 98
Tilmeldt: 22 feb 2011 22:30
Mit fyr: Baxi 1,5 350L m. Iltstyring
Areal: 238
Brændsel: Træpiller og for tiden m. olivenolie
Dagligt forbrug: 20-25
Årligt forbrug: Første år 8150 kg
Geografisk sted: Sønderjylland

7 personers bil - erfaringer?

Indlæg af Bubbii »

Jamen det kan da være jeg skulle tage en tur til Varde og kigge lidt på bil, som du skriver så er der jo ikke så langt
- Angående tandrem på Ford, har set at Mondeo ikke har en tandrem men kæde, er det generelt for Ford motorer?, skal sådan en kæde også skiftes ligesom en tandrem?
- Angående at hente en bil i tyskland, er der nogen af jer der har erfaringer med det? er godt klar over at der er mange faktorer der spiller ind på hvor meget man skal betale i afgift, men er der en ca. omregningskator (procent sats af bilens pris) for hvor meget man skal betale i afgift?
Mvh. Ronni

-Hvis du altid går i andres fodspor, kommer du aldrig foran

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

7 personers bil - erfaringer?

Indlæg af Bigfoot »

Bubbii » 17 Oct 2012, 09:55 skrev:Jamen det kan da være jeg skulle tage en tur til Varde og kigge lidt på bil, som du skriver så er der jo ikke så langt
- Angående tandrem på Ford, har set at Mondeo ikke har en tandrem men kæde, er det generelt for Ford motorer?, skal sådan en kæde også skiftes ligesom en tandrem?
- Angående at hente en bil i tyskland, er der nogen af jer der har erfaringer med det? er godt klar over at der er mange faktorer der spiller ind på hvor meget man skal betale i afgift, men er der en ca. omregningskator (procent sats af bilens pris) for hvor meget man skal betale i afgift?
mener der er noget vejledende på skats hjemmeside, men det er i bund og grund lidt knald eller fald. For afgiften kan ikke forudsiges på forhånd. Bilen skal til landet, skal vurderes og så derefter tager skat sit bud på afgiften.

Kæder skal IKKE skiftes, det er netop ideen i dem. Nogle fabrikanter døjer med at kædestrammer står af, eller lignende, men jeg har endnu ikke hørt noget om Fords.
Der er til gengæld en grund til at opel gik over til tandrem igen.... uha..... Det var dem en dyr omgang.

Men jeg kan se at Ford S-max modellerne i diesel, har alle tandrem, men den skal kun skiftes for hver 200.000 km eller hvert 10. år. :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

7 personers bil - erfaringer?

Indlæg af Tom_AT »

DEt med at hente bil i tyskland er noget værre halløj. Der KAN være penge at spare. Men også det modsatte. Jeg har netop gang i sådan en afgiftssag hos Skat. I starten af Juni kører jeg bilen til toldsyn, lige netop som de har fået nyt system. Efter lidt bøvl frem og tilbage går der et par uger og jeg modtager værdiansættelsen. Den er helt hen i vejret, så jeg klager over værdiansættelsen. Jeg sendte klagen afsted i midten af Juli og tog afsted til grønland. Dagen efter jeg er taget afsted kommer der så svar fra Skat, at de har modtaget min klage og jeg kan forvente svar inden for 8 uger.

Da jeg så kommer hjem 11 uger senere er der stadig intet svar fra Skat. Jeg ringer til dem og forhører mig. Jeg får så at vide at der er 25 i bunken af sager før mig og jeg kan forvente at der vil gå yderligere 1-2 uger. Så der er jeg nu. Ringer igen på mandag og hører hvordan det går.

Hvis Skat så ikke kan tage stilling til min klage ryger den videre til Motorklagenævnet. Og her kan det virkeligt tage lang tid, helt op til 18 mdr.
Der har jeg været før med en MC. Det tog 11 mdr fra min klage endte hos Motorklagenævnet til det kom en afgørelse. Men det betød så også at jeg fik afgiften på MCen ned fra ca 30000,- til 20000,-.

Så det kan bestemt betale sig at klage. Men vær forberedt på at det tager tid.
Brugeravatar
Egede
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13 sep 2012 10:25
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 265 m2
Brændsel: Boforssjö 8 mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Årligt forbrug: Forventet 8 ton
Geografisk sted: Tolne Kirkeby, 9870 Sindal

7 personers bil - erfaringer?

Indlæg af Egede »

Har selv haft den gamle Seat Alhambra som er magen til Galaxy'en (når vi er 5-6 år tilbage) - fantastisk stor og rummelig og ikke langsommere end en alm. stor st.car, men naturligvis mere tørstig.
Kan anbefale Alhambra som et billigere alternativ til Galaxy'en. Kvaliteten er den samme for de blev bygget på samme fabrik.

Har senere haft Citroën C4 Grand Picasso. 41 dage på værksted på de første 2 1/2 år siger noget om kvaliteten eller mangel på samme. Kørte slet slet ikke så godt som den ældre Alhambra.

Har nu den nye Galaxy med 2 liters duratorq og powershift. Helt fantastisk bil og køreegenskaber med knap så megen plads som den gamle model, men har aldrig haft bedre køretøj. Pt. kørt 115000 km på 20 mdr uden andet end alm. service.

Prøvekørte Touran (sikke meget plastic i kabinen), Grand Scenic (besynderlig bil), Grand Caravan (sofasæder), men faldt klart tilbage til Galaxy'en.

Du finder i al fald mange fornuftige diesel og benzin Galaxy'er og Alhambra'er som er 6 år gamle.

Men...Ja, de går ikke for langt på literen, men det er også en stor familiebil og har du f.eks. 4 børn som os er alternativet 2 mindre biler afsted hver gang og det koster jo også brændstof.

Held og lykke.

Ser frem til at se hvad I vælger.

Besvar