Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blæser til PowerMatic-stoker

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Teit
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Teit » 24 sep 2012 16:32

Hej
Jeg har fået et problem med min stoker.
Efter at have kørt i 12-13 år uden de store problemer med Power-Matic-stokeren har det været tid til at få renoveret sneglen, skiftet tandhjulene etc.
Da jeg fik det installeret var der nogle problemer med, at det brændte tilbage, så fabrikken sendte en blæser med lukkespjæld, hvilket løste problemet med tilbagebrændingen. Pludselig vil blæseren ikke længere åbne spjældet, hvilket jo umuliggøre brug af fyret. Jeg har ringet til fabrikken, men de har ikke længere en sådan blæser, og de kan heller ikke anvise mig en anden, der kan bruges i stedet.

Så hvad gøre jeg mon nu?

Jeg har tjekket på Hedestoker, og de har et par stykker med spjæld, men jeg aner jo så ikke, om de kan bruges? Er der nogen, der ved noget her?

Jeg tænker, at problemet med tilbagebrænding handler om, at der er for kraftigt træk i skorstenen - lyder det sandsynlig?
Og vil det mon i så fald løse problemet med en trækstabilisator?

Håber på, at der er nogen der kan hjælpe, da det jo i sidste instans kan ende med, at jeg ikke længere kan bruge min renoverede stoker...

Med venlig hilsen
Teit

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Mit fyr: Baxi TPK
Areal: 226
Brændsel: Tpi Suprime 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9340
Årligt forbrug: 6 paller a 900 kg
Geografisk sted: 9340 Asaa, nær Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Indlægaf Aaen » 26 okt 2012 22:32

er magasinet tæt? Tænker på om der kan suges luft gennem sneglen, for så brænder det baglæns, det gjorde mit! har i øvrigt skrottet mit ep4 fra 95, hvis du kan bruge noget er du velkommen til at hente det

Teit
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Teit » 27 okt 2012 09:32

Hej
Tak for dit svar.
Jeg mener, at jeg har tætnet al det jeg kan, og det brænder heller ikke tilbage lige nu, a jeg har monteret et spjæld der lukker/åbner med lufttrykket fra blæseren men det brænder en lille smule i pauserne. Måske er det den luft, der siver gennem blæseren på trods af spjældet? Men det bliver ikke for varmt, så det går nok..
Tak for tilbuddet om at skrælle det gamle fyr, men jeg ved ikke helt, hvad ep4 er, og siden det er fra 95 er det vel en anden model, da mit er fra 2001.
Vh Teit

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"