Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Krav til træk i pilleovn

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
Steffan P
Stoker I
Stoker I

Krav til træk i pilleovn

Indlægaf Steffan P » 23 sep 2012 21:45

Hej Stoker forum :-)

Ville enlig ha haft en alm brændeovn.. men det kunne jeg ikke da min placeringen af det nye skorsten gjorde at jeg ikke ville få nok træk.
Men så fik jeg at vide at hvis man valgte en pillebrændeovn, så skulle det ikke være noget problem ?

Har søgt og søgt på nettet men kan ikke rigtig finde noget omkring det.
Er det korrekt at en pilleovn ikke er så følsom over for "korrekt" træk som en alm brændeovn er ?

håber i kan kaste lidt lys over det.

Mvh
Steffan

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Krav til træk i pilleovn

Indlægaf Ugelvig » 24 sep 2012 16:21

Ja, det tror jeg bestemt, der er noget om. Der sidder jo en blæser der suger luften ud af brændkammeret, det gør der i hvert fald i vores EcoFire Minnie. Så den styrer jo selv suget, om man vil.

Har du snakket med din skorstensfejer? Må sige jeg har fået god sparing fra min i forbindelse med opføring af ny skorsten.

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Dunas
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: Woody 6.67 BS kedel m. 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7321
Årligt forbrug: ca. 4-5 tons
Geografisk sted: 7321 Gadbjerg
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 6 gange

Krav til træk i pilleovn

Indlægaf Dunas » 24 sep 2012 16:53

Har selv en Ecoteck pilleovn (stefania). Korrekt, at pilleovn ikke er følsom over for træk ligesom en alm. brændeovn. Eneste ulempe ved pilleovn er, at blæser kan høres ved høj last. Jeg har været utrolig glad for min Ecoteck, den har aldrig svigtet mig en eneste gang, den har kørt upåklagelig siden 2008. Mit råd til dig hvis du vil have en pilleovn, lad være med, at købe en eller anden ukendt mærke til billige penge. Hold dig fx. til Ecoteck, Mcz eller KMP. Det var meningen, at jeg ville købe en KMP, men valgte Ecoteck, da jeg fik den meget billig. KMP pilleovn er et Svensk produkt, som har fået rigtig god anmeldelse.

Steffan P
Stoker I
Stoker I

Krav til træk i pilleovn

Indlægaf Steffan P » 24 sep 2012 19:01

Hej

Det lyder godt.
Skal snakke med skorstensfejeren senere på ugen

Mit valg bliver også en Ecoteck hvis jeg kan få en god pris på ovnen osv.

men godt at høre at i er glade for jeres Ecoteck :-)

joenson
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 180
Geografisk sted: Hovedgård

Krav til træk i pilleovn

Indlægaf joenson » 18 okt 2012 19:51

Jeg har 2 stk pilleovne - begge MCZ - én med vandtilslutning som er tilsluttet min murede skorsten. Den anden har erstattet en brændeovn og er tilsluttet den stålskorsten som brændeovnen også var tilsluttet. Denne er placeret helt ude i kanten af taget og det har i al den tid brændeovnen var tilsluttet, irriteret mine øjne at der skulle stå sådan et grimt langt rør, som skulle have den længde for at have ordentligt træk.
Da jeg fik installeret pilleovnene, blev stålskorstenen så kortet af, så der nu står ca 1 1/2 meter skorsten. Det ser unægteligt noget pænere ud.
Om det gælder alle pilleovne, ved jeg ikke, men MCZ regulerer selv forbrændingen efter det træk der nu engang er i.f.m. blæsevejr o.s.v.
Alle pilleovne har indbygget røgsuger og kan i princippet blæse røgen ud gennem et hul i væggen ( det er naturligvis ikke tilladt )
God fornøjelse med din pilleovn.! ;-)

Molbo
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 270
Brændsel: rug byg triticale
Fremviser gerne i postnummer: 6392
Årligt forbrug: ca 8
Geografisk sted: Tinglev

Krav til træk i pilleovn

Indlægaf Molbo » 17 nov 2012 14:42

Til Dunas
jeg kan se du har en stefania pilleovn du skulle vel ikke også have en prøvningsattest??
Mvh Molbo

Tilbage til "Pilleovn - Træpilleovn"