Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
dannidines

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Indlæg af dannidines » 21 sep 2012 15:19

hej på forum,

jeg stiller ? i fare for et svar (med sikkerhed..) allerede er at finde..

jeg står i den situation, at vi SKAL have solceller, bum! dog er den lille hage, at renovering i kælder fordrer jeg skal trække kabel fra fyrrummet, hvor inverteren skal installeres, til trappegangen i kælderen, hvor elmåleren sidder, inden anlægget erhverves. jeg har tænkt mig at trække kablet i sådan installatør flex rør ting, således det kan skiftes/udvides med tiden - men vil gerne lille det rigtige kabel i med det samme.

variabler som måske spiller ind:

1.kablet bliver 7-9 m langt (afstand inverter - måler)
2.det bliver enten en Delta Solvia G4 3 kw eller Goodwe 3 kw inverter
3. på de to ovennævnte, skal der da installeres HPFI typeB relæ?!


jeg har en formodning om nogen 4/6mm2 kabel, men ved det faktisk ikke.. el er IKKE min ting, og det bliver en elektrikker som skal installere/tilslutte, men eftersom anlægget ikke er købt så har jeg ikke sådan en lige nu (den i familien har ikke forstand på solceller)

håber der er svar at finde her


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Indlæg af Hjemme teori » 21 sep 2012 15:40

Snakker du ikke om strømmen fra inverteren?
så skal det vel bare svare til en normal 400v og det er 2,5kvadrat?
og hvis vi snakker om 400v veksel spænding er længden på kablet underordnet (næsten).
Og så er det vist altså ikke lovligt selv at lave det!
Mvh. Sophus

dannidines

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Indlæg af dannidines » 21 sep 2012 15:50

Hjemme teori » 21 Sep 2012, 15:40 skrev:Snakker du ikke om strømmen fra inverteren?
så skal det vel bare svare til en normal 400v og det er 2,5kvadrat?
og hvis vi snakker om 400v veksel spænding er længden på kablet underordnet (næsten).
Og så er det vist altså ikke lovligt selv at lave det!
[url=viewtopic.php?p=166179#p166179]Hjemme teori

hej hjemmeteori,

ja strøm fra inverter til elmåleren..

ikke lovligt, også selvom man ikke tilslutter noget?! ok... så gør jeg ikke det.. men må jeg ligge installationsrøret op?! (det flex ting der) el er sin sagt ikke min ting og vil bestemt ikke bryde loven..

grunden til jeg ville trække kablet (ikke tilslutte nogen steder) var fordi jeg sætter loft op og derfor så jeg en fordel i at trække det inden.. men det gør jeg så ikke alligevel kan jeg læse;-)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Indlæg af Zarge » 21 sep 2012 16:04

selvfølgelig er det en fordel at få det trukket inden! Og det er der heller ikke noget i vejen for... Det er installatøren der skal dimensionere kablet, men hvis bare det rør du trækker er "stort nok" så kan elektrikeren jo trække hvad han har lyst til ... ;-)
Hvis det er muligt, så brug "stiv rør" istedet for flex... Hvis ikke, så sørg for at der ikke er for skarpe sving, og at flexrøret er gjort ordenligt fast, så det ikke kan "fjedre" når man skal trække noget igennem det... Træk også lige en snor i med det samme, så den kan bindes i kablet... drinking25.gif

dannidines

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Indlæg af dannidines » 21 sep 2012 16:10

Zarge » 21 Sep 2012, 16:04 skrev:selvfølgelig er det en fordel at få det trukket inden! Og det er der heller ikke noget i vejen for... Det er installatøren der skal dimensionere kablet, men hvis bare det rør du trækker er "stort nok" så kan elektrikeren jo trække hvad han har lyst til ... ;-)
Hvis det er muligt, så brug "stiv rør" istedet for flex... Hvis ikke, så sørg for at der ikke er for skarpe sving, og at flexrøret er gjort ordenligt fast, så det ikke kan "fjedre" når man skal trække noget igennem det... Træk også lige en snor i med det samme, så den kan bindes i kablet... drinking25.gif
hej Zarge,

ok.. fast rør, tjek... har sådan noget godt stort rødt flexrør, men kigger på det faste der..

jeg trækker installationsrør og smider nogle snore igennem, så bør ingen love eller krav være overtrådt.. tak for hjælpen:-)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Indlæg af John Skov Jensen » 21 sep 2012 16:11

dannidines » 21 Sep 2012, 15:50 skrev: [url=viewtopic.php?p=166179#p166179]Hjemme teori

hej hjemmeteori,

ja strøm fra inverter til elmåleren..

ikke lovligt, også selvom man ikke tilslutter noget?! ok... så gør jeg ikke det.. men må jeg ligge installationsrøret op?! (det flex ting der) el er sin sagt ikke min ting og vil bestemt ikke bryde loven..

grunden til jeg ville trække kablet (ikke tilslutte nogen steder) var fordi jeg sætter loft op og derfor så jeg en fordel i at trække det inden.. men det gør jeg så ikke alligevel kan jeg læse;-)
Snak med din elektrikker, han kan sagtens finde på at sige at du bare skal lægge det kabel op og lave loftet færdigt. Ikke alle håndværkere er krakilske paragrafryttere, men oftes fornuftige mennesker.
Det kan oven i købet være at han har en stump kabel liggende så du ikke skal ud og købe en rulle med 50m. Hvis han har noget 4 kvadrat kabel er du sikker på at tabet bliver minimalt. Sådan en 3kw inverter er oftes med kun en fase (jeg kender ikke dem du nævner i detaljer), og dermed giver de kraftige strømme der derfor kræver kraftigt kabel. Jeg har selv en Kostal 3,6 kw inverter og den giver en max strøm på lige knap 16A. Så derfor er det vigtigt at få så kraftigt et kabel som muligt for at minimere tabet.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Indlæg af Zarge » 21 sep 2012 16:39

5*2,5 er fint... har ikke regnet på det, men tvivler på at tabet bliver noget problem...
Hvis du har rødt rillerør er det perfekt (det er noget 50mm eller sådan noget du mener ikke?) Troede det var almindelig 16/20mm flexrør...

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Indlæg af Rasmus Jensen » 21 sep 2012 22:59

Du kan selv lave nogle beregninger her.
http://www.elproman.se/eng/produkter/ka ... .html#more

Ved 240V og 3000W 9 meter 2,5mm2 er tabet 1,62V
Ved 240V og 3000W 9 meter 6 mm2 er tabet 0,675V

Men hvor stor skal anlægget være? er der 1 eller 2 inverter?

PS. Hvis du har aftalt det med installatøren - så må du gerne selv trække kablet (efter hans anvisninger), bare han godkender det bagefter :great:
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

dannidines

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Indlæg af dannidines » 21 sep 2012 23:04

hejsa,

@Zarge: Yup det er sån 50mm rød fætter der... noget jeg har klundset til formålet fakktertal:-)

@Rasmus: 3 kw anlæg med 1 inverter ... måske jeg skulle lave en aftale med en kabelabe om anvisning og godkendelse samt tilslutning af anlæg når købt

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

hvilket kabel fra inverter til elmåler

Indlæg af snubbi » 21 sep 2012 23:13

et 5 x2,5 kabel så er du godt dækket ind . jeg vil lægge to 1" trækrør mellem kælder og måleren .
det koster ikke ret meget ,så er der et til inverteren og et du kan bruge til andet for mål.
mvh elektriken


Besvar