Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad for et 6KW solcelle anlæg er bedst?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
ku8
Stoker I
Stoker I
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf ku8 » 17 aug 2012 01:45

Hej alle sammen.
Er ny her, og har en del spørgsmål, så håber at i har tid og lyst til at hjælpe mig lidt.
Vi spekulere meget på at anskaffe os et 6KW solcelle anlæg til vores hus, som har tagflade imod syd med en hældning på 25 grader med betontagsten. Det er jo rimelig optimalt, da de anbefaler at det skal være imod syd, og den optimale hældning på taget er 30 grader.
Men hvad skal man vælge, for der er jo et hav af anlæg derude.
Vil ikke have noget kina lort fra et byggemarked. Nogle byggemarkeder sælger sikkert ganske udemærket kvalitet. Men min overbevisning er at det meste som de sælger er noget skrammel?
Vi har bla kigget på et 6KW anlæg med Bosch solceller og danfoss inverter til 115000 kroner incl montage. Det er så faktisk fra byggemarkedet bauhaus Har fornemmelsen af at det er kvalitet?
Men så hører man at danfoss inverter ikke er så gode som nogle fra tyskland. Men hvad for nogle invertere fra tyskland? Danfoss har også kun 5 års garanti på inverteren med mulighed for tilkøb af garanti, imens at nogle tyske har 10 års garanti på inverteren. Nogle endda med op til 20 års garanti på inverteren.
Hvad skal man vælge?
Min elektriker anbefaler også bosch solceller og enten danfoss eller sma inverter. Hvad mener i om det mix? Der er sikkert stor forskel på de forskellige modeller solceller/invertere?
Vi bruger cirka 3500 kwh om året i el. Men vi vil gerne have en luft til luft pumpe til at køre i vores store køkken/alrum og stue til at tage toppen af de fuldstændige vilde fjernvarmepriser vi har her i området. Skal man så højere op end 6KW anlæg. Jeg ved godt at man maks må smide 6KW ud på nettet. Men bliver det ikke begrænset af inverteren, så der max kommer 6KW ud på nettet af ens solcelle produceret el? Man skal vel op på 7KW anlæg, for at kunne have en produktion på 6KW da der vel er en del spild i inverter, ledninger osv?
Lige et spørgsmål til beslag også. Vi har betontagsten. Findes der nogle beslag, hvor man ikke skal have hver tagsten ned, for at skære en fordybning i tagstenen?
Nogle herinde fra, som har fået monteret et solcelle anlæg? Ja det er nok et dumt spørgsmål. Men Navn/mærke på solceller/inverter? garanti på solceller/inverter? pris incl montering? en hjemmeside, hvor i har købt det? Har hørt at flere kører til tyskland og køber solcelleanlæg, og sparer en del på det?
Håber der er nogen der kan gøre mig lidt klogere, da jeg er ret blank på området. Syntes bare jo mere man læser på nettet, jo mere forvirret bliver man.
Glæder mig til at høre fra jer.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: Baxi Bonus 30 med Eurofire 20. NBE V10
Areal: 200
Brændsel: Fastbræsel / Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Fjelstevang
Kontakt:

Indlægaf Hangaard » 17 aug 2012 08:50

Hej
Jeg har lige fået et anlæg sat op, og gik lidt med samme tanker omkring kvallitet på især inverteren, men tror ikke du behøver at frygte at alt fra kina er skrammel, tror såmen at mange af de inverter der skrives op som Tysk / Dansk kvallitet faktisk også er produseret i Kina når alt kommer til alt.
Og fordi noget er lavet i Tyskland så behøver det ikke være kvallitet af den grund, jeg har da haft ikke mindre end 4 Bosch opvaskemaskiner og alle er gået i stykker før de blev 2 år gamle og det kan vel ikke kaldes kvallitet ?
Har da læst om at Danfosse inverter har haft en del problemer og at de ikke er specielt effektive.

Jeg har lige selv fået en anlæg sat op hvor inverteren er en KLNE 10/6 (ned droslet 10KW) her er der 10års garanti og panelerne er ZNshine 195W med 3 dioder (altså skygge optimeret paneler) hvor der er 10års produkt garanti, samt en KLNE monitor / Datalogger så det kan følges både på skærmen og på nettet.
Prisen var 136.000kr inklusiv alt anlæget har 42 paneler (altså 8190Wp) og på de sidste par dage hvor der stort set har været skyfrit kan den komme op på de 6000W = altså ingen spild produktion.
Regner med at kunne lave 7400Kw om året.
Jeg købte det her http://solenergi.d-a.dk/sol/Velkommen.html forde det er et gammelt firma og det betyder noget for mig at både support og garanti er sikret.
Desuden er det vigtig at der er længst mulig garanti på både inverter og paneler, træls med kun 5år, så heller en kineser med 7 eller 10 års garanti.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fastbrænsel kedel : Baxi Bonus 30 med Eurofire 20, Modificeret med NBE V10 styring.
Solvarme: 60 rør's vaccum solfanger / Suncomfort V3.14
8,19Kwp Solcelle anlæg (ZN Shine paneler)

klr
Stoker V
Stoker V

Indlægaf klr » 17 aug 2012 09:18

Jeg ville heller ikke gå så meget op i om det er fra DK, DE eller Kina. Men nogle vil jo kun have tyske biler f.eks. - selvom garantien er langt bedre på japanske. Vil i øvrigt godt tilføje, at min konklusion omkring Danfoss er, at deres invertere er yderst effektive. Ja, der har vist været lidt fejl i tidligere modeller (ifølge "nettet"). Men jeg har også hørt at de uden videre ombytter, og at deres support er temmelig god. Jeg anskaffer selv sådan en (faktisk er den lige blevet hængt op). Jeg tror i øvrigt sådan en fætter holder mindst 10 år, snarere mere end mindre.

Jeg sporer i dit indlæg, at du måske ikke helt har styr på det med 6 kW-begrænsingen og hvad kw og kwh er (eller for den sags skyld kwp). Sig til hvis det er tilfældet - ellers glem det!

Jeg gør noget lignende som Hangaard og regner med 7.700 kwh om året. Jeg vil ikke henvise før det "spiller". Men du skriver så heller ikke hvor du bor (ca.). Du skriver heller ikke hvilket forbrug du regner med at have/få.

En del gds'ere henter deres anlæg et af disse 2 steder:
http://www.wilberts-solar.de/
http://www.schmalfeldtsolar.dk/

Jeg tror de fleste af dem selv sætter det op (bortset fra det der skal el-installtør til). Nogle får måske en tømrer til at sætte det op. Der mange måder at gribe det an på. Selv har jeg valgt at lægge benene op på skrivebordet, mens der arbejdes. Men det betyder så ikke jeg har ikke har sat mig ind i det. Både mht. selve anlægget (selvf.), montering af paneler og inverter osv.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker VII
Stoker VII
Kontakt:

Indlægaf Hangaard » 17 aug 2012 09:51

Inverteren er eller retter skal begrænse dit output til max 6000watt men du må producer alle de KW om året du vil/kan, fks. kan mine paneler på 8190W jo komme højre op end de 6000W men inverteren begrænser det så ned til de 6000W, de 6000W eller 6KW skal forståes som et øjebliks billed og ikke hvad der må produceres pr. dag eller pr. år.
Hvis du ser på linket jeg smed, så kan Pakke 6 producer ca.8150-8400KW (en tommelfinger regl siger panel ydelse x 0,9 = års produktion)
Nu ved jeg jo ikke hvad en varmepumpe vil bruge?
Ps. deres KLNE Sunteams 10/6KW er klart at fortrække hvis den kan stilles i en garage eller lignende sted (der er 2 blæser som køre efter hvor varm invertern er!! desuden kan den opgraderes med ialt 96 paneler hvis man syntes det kunne være sjovt :-)
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fastbrænsel kedel : Baxi Bonus 30 med Eurofire 20, Modificeret med NBE V10 styring.

ku8
Stoker I
Stoker I

Indlægaf ku8 » 17 aug 2012 10:20

Hej.
Tak for jeres svar.
Nu er det sådan et nettet er farligt at læse på, for man kan hurtigt misforstå eller få noget galt i halsen eller blive helt misinformeret :-)
Så var det en kammerat henviste til det her forum, da han sagde at her vidste folk hvad de snakkede om :-)
Nej jeg fatter ærlig talt ikke en skid af den nettoordning/6 kW-begrænsingen :-)
Har jo læst en del herinde, og kan læse at nogle har helt op til 10KW anlæg på deres private bolig. Jeg har åbenbart forstået et eller andet forkert, da jeg har forstået at man max må have et 6KW anlæg på taget til privat brug. Men kan så forstå at man godt må producere flere KW end de 6KW. Men så er det noget med at inverteren begrænser ned til de 6KW der max må blive leveret til elnettet. Nu spørger jeg så: Kan det så betale sig at have et 10KW anlæg?
Vi bruger nu her imellem 3000-3500 KWH om året, og vil så have en luft til luft pumpe til at tage toppen af fjernvarmen, da den er mega dyr her i 6070 Christiansfeld.

Vi har bla kigget på en:
BOSCH VARMEPUMPE LUFT/LUFT
EHP6AA 15181 EXCL. KØLERØR
til Pris inkl. moms: 11.239,00

Funktioner:
- 24 timers timer 10C function
- Selvrensningfunktion
- 4 vejs luftfordelingsteknik
- Autostart funktion efter strømsvigt
- Fjernbetjening med mange funktioner
- Elektronisk rumtermostat
- Temperaturområde ved opvarmning 18-32ºC
- Temperaturområde ved køling 18-32ºC
- Vinterkit- ned til -20 ºC er monteret
- Letaftagelige, rengøringsvenlige luftfiltre
- Monteres på væg
- Let at montere og vedligeholde

Teknisk information:
Farve: Hvid
Energiklasse: A
Mål udedel: H: 540 B: 780 D:265 mm
Mål indedel: H: 292 B: 660 D: 205 mm
Varmekapacitet: 900 - 6000 W
Virkningsgrad COP: 5,3
Forbrug: 200-1700 W
Kølekapacitet: 900 - 4000 W
Virkningsgrad EER: 3,2
Forbrug: 200-1250 W
Rumkapacitet: 414/636 m3/t
Lydniveau inde: 28-40 dB
Lydniveau ude: 47 dB
Den har en Virkningsgrad COP: 5,3 som må siges at være meget godt. Det er ikke lykkedes mig at finde andre med højere virkningsgrad.
Jeg har selv bygget vores træhus på 170 kvadratmeter netto, som er top isoleret med papiruld. Papirulden er pustet ind, så hele huset er faktisk mere eller mindre en stor isoleringsmåtte, da der ikke er nogen samlinger nogen steder. Vi har 300 mm flamingo i gulvet, 300 mm papiruld i ydervægge og 400 mm papiruld isolering på loftet. Dertil kommer meget gode isolerede træ/alu vinduer fra ideal combi. Total kanon produkter, hvis jeg lige skal lave lidt reklame. Men med den isoleringsværdi har vi stadigvæk et forbrug på over 12500 kroner i fjernvarme med to voksne.
I mit gamle træhus på 160 kvadratmeter netto, som jeg også selv byggede, var opvarmet af gas, var der 220 mm flamingo i gulvet, 250 mm papiruld i ydervægge og 350 mm papiruld isolering på loftet. De kloge siger at gas er mega dyr som olie, men brugte kun 7500 kroner i gas. Jeg ved så godt at der har været prisstigninger siden 2010, men der skal også lige bemærkes at de her priser for gas, var da vi havde de der 2 meget lange vintre med imellem 10-15 graders frost i 4-5 måneder i streg. Det skal endvidere også bemærkes at vinduer og døre var af en rigtig skod kvalitet fra JNA Vinduer & Døre A/S. Hvis man ikke bliver taget seriøs af firmaet, så må man jo håbe at andre ikke køber deres produkter, når de læser sådan noget her.
Det er nogle ordentlige stile jeg får skrevet her, men er super glad for at i har tid/lyst til at svare på mine spørgsmål :-)
Tak for det :-)

klr
Stoker V
Stoker V

Indlægaf klr » 17 aug 2012 10:58

kw er en måleenhed for effekt. kwh (eller kilowatttimer) er en enhed for energi. Det er det sidste du så at sige betaler for (eller producerer, så du slipper for at betale til elværket). kwp (kilowattpeak) er blot en maxværdi for kw (på en given enhed - typisk solcellepanelerne). Hvis inverteren leverer med en effekt på 6 kw i en time, så er du blevet 6kwh rigere (=ca. 12 kr pt.).

Begrænsningen i nettomåeordningen ligger i, at effekten i forhold til det der afleveres til nettet højst må være 6 kw (til enhver tid). Selvom f.eks. solcellerne kan yde op til 9 kw (som mine), så må de altså kun "aflevere" 6 kw - den begrænsning er sat ind i inverteren (selvom den måske er på f.eks. 8 kw, hvilket min er). Hvorfor så 9 kw på solcellerne? Fordi når solen ikke skinner optimalt (og det gør den yderst sjældent), så kan mine solceller alligevel yde 6 kw en del af tiden (og under alle omstændigheder mere end et mindre anlæg, når solen ikke skinner optimalt). Det er klart at jeg ville kunne få mere ud af anlægget, hvis den begrænsning ikke var der (for så kunne jeg aflevere mere end 6 kw når solen skinner optimalt). Men det kan stadig betale sig et stykke ad vejen. Omvendt er der grænser for hvor stort et anlæg det kan betale sig at sætte op (de sidste kw får man jo mindre og mindre ud af). Hvor grænsen er afhænger bla. af din tagflade (hældning og orientering) og selvfølgelig priserne. Jeg har ikke set eksakte beregninger på det (altså generelle). Men det kan beregnes i det konkrete tilfælde. Som nævnt regner jeg med mit 9 kw-anlæg at kunne producere 7.700 kwh/år. Nogle mener det er lidt pessimistisk. Men mit forbrug er på små 8.000/år, så det kommer nok til at passe meget godt.

De fleste inverter-producenter har frit tilgængelige programmer der kan beregne forventet produktion ud fra en del parametre.

Det ser ud til du har vanskeligt ved at skønne dit forbrug. Det bør du nok komme nærmere. Det kan nemlig ikke ret godt betale sig at producere mere end man selv forbruger. Der er i øvrigt et andet forum her specielt vedr. varmepumper.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Indlægaf Zarge » 17 aug 2012 11:01

bum bum... tænk på 6kw grænsen som en fart begrænser i en lastbil...
Hvis vi siger den står til 90kmt så er der jo ikke nogen der bestemmer hvor MANGE timer du køre 90kmt... (hvis vi lige ser bort fra køre hvile tid etc... ;-)
Se høj sol som "ned af bakke" der kan selv en lille motor ( få paneler) følge med, men når det bliver lidt overskyet "går op af bakke" skal der en størrer motor (flere paneler) til at holde de 90kmt...
Så med en størrer motor kan du holde de 90kmt flere timer i døgnet, og derfor nå meget længere på et år...
Med flere paneler kan du "ligge i begrænseren" flere timer i døgnet, og derfor nå en højere års produktion...
Håber det var til at forstå... icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Hangaard
Stoker VII
Stoker VII
Kontakt:

Indlægaf Hangaard » 17 aug 2012 11:37

Vedr. dit forbrug som jo er noget svævende fordi du ikke ved hvor mange KW varmepumpen ville bruge.
Mit forslag ville være at invister i en inverter som du kan udbygge yderlig på et sener tidspunkt hvis dette skulle blive nødvendigt.
Den solcelle anlæg jeg har er som tidliger beskrevet en KLNE Sunteams 10000 (droslet ned til 6KW) her er der 2 indgange MPP 1 & 2 (hver sin egen lille inverter) kan man sige og på hver af dem kan der tilsluttes 3 serielle strenge med max 16 paneler af de ZNshine som er på deres side, altså 48stk på MPP nr.1 hvilket giver 9360Wp (ca.8200.8400Kw i års produktion) alternativ kunne være at starte med 2 x 16 paneler hvilket giver 6240Wp (ca.5600KW i års produktion) og hvis det så ikke er nok så kan du smide 16 stk mere på taget,
Med den store her vil du have ca 5000Kw til din luftpumpe og med en cop 5,2 så svare det til 26000Kw eller ca 2600L fyrings olie
vh.
Søren

ku8
Stoker I
Stoker I

Indlægaf ku8 » 17 aug 2012 11:46

Nu tror jeg sku at jeg forstår det :-)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf Flemming DJ » 17 aug 2012 12:19

Hej og velkommen til. :great:

Før du overdimensionerer et evt. solcelleanlæg og springer lige på hovedet i en varmepumpe, så tjek lige din fjernvarmeregning eller årsopgørelse for:

a) Forbruget i MWt eller om muligt kWt.
b) Hvor meget, de faste afgifter (abonnement, kvadratmeterafgift mm) udgør.

Så ved du mere om, hvor meget du reelt kan spare på dén regning. De faste afgifter kan jo være mere end halvdelen - især i et velisoleret hus.

Kan du slippe ud af fjernvarmehelvedet uden at skulle betale alt for meget, hvis du går over til "grønne" energikilder, så er det måske en vej frem?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Tilbage til "Solceller Generelt"