Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft/vand varmepumpe kombineret med oliefyr

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Jake_the_snake
Stoker I
Stoker I

Indlægaf Jake_the_snake » 24 jun 2012 09:10

Hej

jeg har købt en HPW varmepumpe sammen med en 140L. akkumulerings tank som jeg vil kombinere med mit eksisterene oliefyr med 100l. varmtvandsbeholder.

glj.jpg

mit eksisterne anlæg består af et oliefyr med indbygget vvb.

nyJ.jpg

jeg tænker at det kan tilsluttes på denne måde. hvor cirkulasionspumpe KK2 er tændt og KK1 slukkket når der laves vand til varmtvandsbeholder og omvent KK1 tændt og KK2 slukket når der laves vand til akkumuleringstanken. jeg tænker at fyret skal hjælpe med at lave varmt vand til varmvands beholder når det er under 7 grader og akkumuleringstank ved -5 grader.

hvad tænker i om dette er det helt åndsvagt og har i gode ideer til hvordan det ellers skal laves?

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf Havmand » 01 jul 2012 15:06

Hej Jake_the_snake...

Velkommen til
Det var ikke meget respons du har fået på dit indlæg.

I stedet for dine pumper - Burde du overveje nogle 3-vejsventiler.
De er billigere i anskaffelse og drift.

Dit oliefyr bør køre uden om akkumuleringstanken og gå direkte på din centralvarme.
Din varmepumpe bør ikke køre ind over oliefyret - Fyret vil fungere som en radiator og sende en del varme op i skorstenen.

Jeg kan ikke lure helt om du har en 100 ltr. VVB indbygget i oliefyret, eller den er for sig selv.
[album]869[/album]

nemocharley

Indlægaf nemocharley » 09 dec 2012 20:55

Jeg kan ikke hjælpe med opsætningsdetaljer - men jeg kan forsikre dig om, at du ikke er tosset - slet ikke. En gammel arbejdskollega har lavet dette setup - først med sit gamle oliefyr og sidenhen med en 16kw scotte. Det smarte er, at han investerede i solceller - og han således har gratis varme i ca 9 måneder. Om han slukker pumpen helt og lader pillefyret arbejde solo i de kolde måneder ved jeg ikke. Han har en buffertank på ca 300 liter, hvis jeg husker ret.

nemocharley

Indlægaf nemocharley » 10 dec 2012 08:35

Nu glemte jeg helt det vigtige - hvis du har brug får hjælp eller præcise anvisninger så er der mindst to, som vil kunne hjælpe dig gennem hele processen. 1) Niels Lyck fra varmtvandfrasolen.dk. 2) Erik Døssing fra DPT.dk.

Helskov
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

Indlægaf Helskov » 11 dec 2012 19:13

Noget helt andet er... Hvorfor vil du have et oliefyr på?
Her pr 1. jan 2013 falder elafgiften yderligere for dem med el som primære opvarmning. (Varmepumper inkl)så man får en reduktion på 51øre/kwh. Det går du glip af så længe du beholder dit oliefyr som allerede nu er dyrer at køre med og forskellen udbygges med et stort margin fra 1. jan.
Pr 1. jan skal jeg give 1.51kr/kwh og min varmepumpe kører pt med en COP på 2,89. Prøv at få dit oliefyr at køre bare tilnærmelsesvis så økonomisk når du også skal regne med en effektivitet på max 80% på moderne oliefyr.
Vores oliefyr røg til jernhandleren og har ikke fortrudt. Vi har også HPW.
http://epn.dk/privat/bolig/article4942152.ece

nemocharley

Indlægaf nemocharley » 11 dec 2012 19:25

jeg tænkte det samme...men måske hans forhold er som mine. Jeg satte fremløbstemp til 45 på min gamle salamander for nogle dage siden, for at se om jeg kunne gå varmepumpevejen. Der blev ulideligt koldt på 1stesalen, så nu kigger jeg på stoker i stedet.

Helskov
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

Indlægaf Helskov » 11 dec 2012 19:47

Varmepumper er til folk med gulvvarme.
Ellers vil jeg sige man skal droppe det.
En HPW kan dog køre op til 55gr. Men så kører den kun med en dokumenteret COP på 2,17 ved 2gr varme ifølge TI's prøverapport. Dvs en pris på ca 75øre/kwh produceret varme. Men i frost stiger prisen jo nok yderligere. Stadig billigere end oliefyr. Men jeg ville nok stadig vælge pillefyr hvis jeg ikke havde gulvvarme.

Havde Baxi multiheat i vores gamle hus som jeg var glad for. Men er også glad for et anlæg der bare passer sig selv.
Vi kører med et fremløb som pt er 42gr ved 2gr's frost. Vi kører selv med så høj en fremløb aht husets eneste radiator på et børneværelse. Radiatoren er overdimensioneret. Men det duer altså bare ikke i alle huse med kæmpe radiatorer som ser forfærdelige ud.

nemocharley

Indlægaf nemocharley » 11 dec 2012 20:46

Helt enig - vores stueetage har gulvarme i mere end 1/3 af det samlede areal - men førstesalen er med radiatorer, så der gik den ikke. Men tanken har nu strejfet mig mht at bruge en mindre luft/vand varmepumpe i overgangsmånederne - de skal bare mere ned i pris.

Tilbage til "Varmepumper"