Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Billigste og bedste lån med 10 års tilbagebetaling?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Mit fyr: Twinheat M20, 1998
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 5-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]

Indlægaf majland » 24 apr 2012 21:59

Økonomi er meget individuelt og det er meget svært at gætte på hvad der er det rigtige for andre. Men alle kan have glæde af at se hvad pengene egenligt går til. Jeg har i nogle år brugt mit eget excel regnskab hvor jeg hev kontoudtogene ind. Men sidste år skiftede jeg til https://mine.spiir.dk Ulempen er selvfølgelig at mine relativt følsomme oplysninger ligger på "nogens" server men det er ret nemt at gå til og hvis man som de fleste bruger dankortet meget mere end kontanter er det også meget nemt at få det meste med,

Vi købte hus i 2002 og har en blanding af 4% obligationslån og et prioritetslån (og et år tilbage af et 9års F1 så det er småpenge). Oprindelig var obl.lånet et 6% man lagde det om efter et par år. Vi ville have sparet en del ved at have haft F1 i hele perioden men det er også et spørgsmål om at sove godt om natten selvom der er uro på refinanseringstidepunkterne.
1998 Twinheat M20
2010 10m2 Solvarme http://majland.org/blog/?tag=solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://majland.org/blog/?tag=solceller

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlægaf holberg19 » 24 apr 2012 22:18

Bri_Jac » 24 Apr 2012, 20:40 skrev:
holberg19 » 24 Apr 2012, 16:28 skrev:
newpas » 24 Apr 2012, 16:17 skrev:Hvorfor afdrage lån når et afkastmæssigt giver mere at spare "overskud" op. Overordnet set og med nuv. renter og afkast.

Den generelle betragtning du fremlægger der er ikke sand. Har du eksempelvis et boliglån betaler du typisk alt imellem 6 og 12% i rente.

Manden skriver; "Jeg har idag et rentetilpasningslån med afdrag" - det tolker jeg nu som F1 lån, dvs renten er under 1% og inflationen er (2011 =2,6% og 2012=1,8%) http://www.euo.dk/nyheder/euidag/2011/maj/foraarsprognose2011/

Så hvis du betaler mindre i rente og bidrag end inflationen så tjener du jo penge ved ikke at betale dem tilbage.

Men som andre skriver undgå alle andre lån en realkredit obligationslån...

Lidt kortsigtet tankegang - renten stiger jo igen. Hvorfor ikke bruge ens besparelser på renteomkostningerne til at nedbringe gæld, så restværdien er lav, når renten stiger? :great:

Det er nok et spørgsmål om temperament når det kommer til stykket.

Jensen8700
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

Indlægaf Jensen8700 » 24 apr 2012 22:42

holberg19 » 24 Apr 2012, 22:18 skrev:
Lidt kortsigtet tankegang - renten stiger jo igen.

Hvor ved du det fra?
Ved du også hvornår, og til hvor meget?

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 9320
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf Bjarne B. » 24 apr 2012 22:46

Hej
Når det gælder lån, tror jeg, der er mange penge at spare ved at bruge lidt tid på at sætte sig ind i mulighederne år for år og ikke være bange for at tage chancer.

At leve sparsomt uden at føle sig fattig er en balancegang, som kan blive til en intern konkurrence med sig selv, om hele tiden at få nye ideer til at spare. Når man har det sådan, kan man blive helt høj af, at reparere noget der er gået i stykker. Hjemme hos os har vi den arbejdsfordeling, at konen producerer så mange grønsager som muligt i haven og går efter tilbud, når hun handler ind. Vi har også forsøgt lidt med egen kød produktion med geder og høns, men det er en underskudsforretning, desværre. Jeg står så for at reparere huset, bilerne og alt muligt andet, og her kan jeg kraftigt anbefale at indrette et værksted. Hvis man ikke har et ordentligt sted at stå med de ting, der skal laves, løber man sur i det og ender med at bruge penge på at købe nyt frem for at reparere.
Nå, jeg kunne skrive en helt bog om dette emne icon_cheesygrin.gif

Som inspiration kan jeg anbefale dig at se: Steen og velfærden:

http://www.dr.dk/search/forside.htm?out ... n&filterå

og Verden Ifølge Wickstrøm:

http://www.tv2fyn.dk/article/292487:Ver ... Wickstroem

Bri_Jac
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: Passat Compact C1-400
Areal: 145
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Syd-Vestsjælland, Pedersborg, 4180 Sorø

Indlægaf Bri_Jac » 25 apr 2012 11:20

holberg19 » 24 Apr 2012, 22:18 skrev:Lidt kortsigtet tankegang - renten stiger jo igen. Hvorfor ikke bruge ens besparelser på renteomkostningerne til at nedbringe gæld, så restværdien er lav, når renten stiger? :great:

Det er nok et spørgsmål om temperament når det kommer til stykket.

Da ingen kan forudsige hvornår renten "måske" stiger igen, er det jo om at udnytte at renten er lav og i stedet for spare pengene op og investere dem i noget der giver afkast. Så "hvis" renten stiger meget så kan opsparingen/investeringen bruges på at nedbringe gælden.

Der er jo lige i dag på side 18 i børsen, Overskift: Opblusset gældskrise kan koste 60.000 job. Og efterfølgende mindre overskrift: Et velstandstab på milliarder og en stigning arbejdsløsheden på 60.000 er konsekvensen for Danmark,hvis den europæiske gældskrise forværres - Hvornår er det nu at renten vil stige pga dette her? eller er det måske sådan at ingen ved det... Lige nu er det intet der tyder på at renten er stigende... Men det betyder jo ikke at renten altid vil falde, for den vil sikkert en dag komme op i højt niveau igen, men hvornår!?!...

Men det handler jo også om hvordan du forvalter dine penge og gæld. Nogen har købt fastforrentede obl. lån og ændrer dem aldrig, men jeg derimod skifter som det giver mig mest økonomisk vinding. Det handler jo om at spare penge op/investere og få afkast og betale mindst muligt i renter.
Tror forskellen er hvordan vi ønsker at kunne "forsikre" os imod ukendte udgifter/ændringer og hvad vi er villige til at betale for denne "forsikring"

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI

Indlægaf majland » 25 apr 2012 12:10

Tror forskellen er hvordan vi ønsker at kunne "forsikre" os imod ukendte udgifter/ændringer og hvad vi er villige til at betale for denne "forsikring"

Der kan skrives stolpe og og ned om risikovillighed. Er man god til at spå om fremtiden er der jo ikke noget problem i at tage en stor risiko :-)

Den anden vej rundt skal man også have råd til at tage chancer. Man hører jo om folk der har sat sig så dyrt at de kun har råd til at blive boende sålænge renten er historisk lav (men banker og kreditforeninger har nok op de sidste år).

Men risikovillighed er ikke stå stor som da jeg var en stor knægt og satte en stor del af min børneopsparing i Varde Bank aktier. Efter cracket tror jeg der gik 8 år hvor jeg hvert år fik en husker med et kontoudtog fra værdipapircentralen hvor værdien af mine aktier var opgjort til 0,000000001 (lidt usikker på antallet af 0'er).

Men vi er lige nu ved at tage springet og investere i solceller. Den simple tilbagebetalingstiden er kommet ned under 10år og så finder jeg det interssant. Vi har ikke pengene syet ind i madressen så der sker for lånte penge - Det finder vi mere fornuftigt end at nedbringe gælden lige nu.

Ligeledes regner vi med at skifte nogle 80'er termovinduer til nye med energiruder. Det kan til gengæld ikke betale sig, men vil give en bedre komfort i huset. Det samme kan siges om det solvarmeanlæg jeg købte brugt for et par år siden. Det kan ikke direkte betale sig i forhold til bare at køre lidt mere med fyret, men det har givet bedre komfort i badeværelset der ligger mod nord.

Til august er det 10år siden vi købte huset og har efterhånden nået alt det vi satte os for at ændre. Men vi gik også ind i det vidende at nok ville tage 10år. Vi kunne også have låbt 1/2- 3/4 millioner mere og sat håndværkere på ...
1998 Twinheat M20

Bri_Jac
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: Passat Compact C1-400
Areal: 145
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Syd-Vestsjælland, Pedersborg, 4180 Sorø

Indlægaf Bri_Jac » 25 apr 2012 16:02

Jep jeg synes det lyder som en god investering at tage et lån til en lille rente og så købe solceller - Sålænge at netto-måle ordningen kan anvendes :-)

Ja så er der jo en helt anden faktor, nemlig komfort, luksus eller det at være miljøbevidst og spare på ressourcerne :-) Det at du har opsat solfanger, er jo en glæde for at passe på miljøet og kun anvende de ressourcer der er nødvendigt, men desværre er det ikke rigtigt økonomisk forsvarligt (Selvom jeg mener at opsætning af solfanger burde være et lovkrav på alle nybyggede huse)

Men jeg er overbevist om at flertallet af brugere herinde er bevidste om at anvende naturens ressourcer (brænde, piller, solfanger, solceller) på en fornuftig måde som mange andre kan lære noget af :-)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI

Indlægaf majland » 25 apr 2012 16:51

Bri_Jac » 25 Apr 2012, 16:02 skrev:Jep jeg synes det lyder som en god investering at tage et lån til en lille rente og så købe solceller - Sålænge at netto-måle ordningen kan anvendes :-)

Sålænge vi netto har gæld er det lidt lige meget om det er kreditforening eller bil/boliglån osv. Nogen snakker om have en (lille) opsparing samtidig med at de har både lån til bil og bolig. Men sålænge vi netto har gæld ser jeg ikke nogen grund til at have penge stående. Så pt er det skruet sammen af et 4% obl-lån og et prioritslån. Det fine ved sidstnævnte er at der virker som en stor kassekredit man kan trække på (de første 10år er det afdragsfrit) og betale af i eget tempo.

Pt har vi plads i den eksisterende kreditramme pga udbetaling af overarbejde og ulykkesforsikring. Så man kan sige at da pengene er lånt (omkostninger til lånet er betalt) så det er kun renteudgiften der koster at bruge af prioritslånet. Og så tror jeg på at solceller kan blive en god forretning over de næste 20-30år :-)

Ja så er der jo en helt anden faktor, nemlig komfort, luksus eller det at være miljøbevidst og spare på ressourcerne :-)

Jeg er gerne miljøbevidst hvis muldvarpen kan blive i baglommen :-) Eller hvis tilbagebetalingstiden er tilstrækkelig kort. Huset er efterhånden temmeligt godt isoleret. Forgangne fyringssæson har vi kun brugt 4,3ton træpiller til 218m2 bolig fra 1928. Men så har der da været fyret noget i brændeovnen her efter vi slukkede fyret på de kolde dage... Men stadig selvom vore reelle varmebehov er 5ton om året så er det stadig relativt billigt opvarmning....

Det at du har opsat solfanger, er jo en glæde for at passe på miljøet og kun anvende de ressourcer der er nødvendigt, men desværre er det ikke rigtigt økonomisk forsvarligt (Selvom jeg mener at opsætning af solfanger burde være et lovkrav på alle nybyggede huse)

Jeg så et tilbud på et brugt men ikke monteret anlæg til halv pris - det kunne jeg ikke lade være med. Mit fyr er alt for stort så det slår fra når det bliver varmt i vejret og har ikke automatisk tænding. Vi var på ferie i uge 10 og søndag i uge 9 var der rigtigt godt vejr, og jeg havde slået feriesænkning til i huset. Så sidst på søndagen slog fyret fra... Så der sparede vi rigtigt på varmen, men ikke så fedt at komme hjem til et hus på 12grader....

Men det kan ikke svare sig at skifte fyret ud før tid. Det holder da sikkert 10-20år endnu. Nu har det lige fået nye hænglser til dørene og jeg har købt nye pakninger til samme som jeg skal have monteret inden efteråret
1998 Twinheat M20

nemocharley

Indlægaf nemocharley » 20 nov 2012 16:51

Jeg forstår og sympatiserer med dit udsyn Klaus. Min hustru og jeg tilstræber selv det samme. Vi bor billigt og har kun lån i banken, og vi sparer op til det vi har lyst til at opleve/eje.

For mig er der mange overvejelser - som spænder over moral, magelighed, personlig lyst/glæde og social forståelse. Det er vel i bund og grund livskunst vi taler om. Jeg synes selv Steen Møller har fat i den lange ende, dog er jeg enig i noget af den kritik han har fået - jvf. at hans livsform underminérer vores (kapitalistiske) samfundsmodel. For mig at se er dette ikke et problem - tværtimod - der skal ændres en del på vores levevis, for at vi som art kan fortsætte. Mådehold er i modstrid med forbrugermentaliteten.

Off grid er vejen at gå - hvis det er frihed du vil have - det kræver håndelag, opfindsomhed og mod - og behøver ikke være motiveret af økologisk bevidsthed: Se f.eks her: http://www.youtube.com/watch?v=fJsDOD0dTQI

Nuvel jeg er akademiker og decideret uegnet til at have hænderne op af lommen (jeg har ikke noget værksted af betydning f.eks), så den vej kan jeg ikke gå. Men jeg kan efterligne tankegangen on-grid (mens jeg passer mit arbejde). Det er ikke perfekt, men det er bedre end overforbrug og millionstor gæld - for mig forstås. Jeg lagde lån om i sommers (500.000 - 2% fastforrentet), og vil ikke bruge mere tid på det - jeg betaler bare mine afdrag og er ude af det skidt om knap 15 år. Jeg er sikker på, at jeg kunne få mere ud af min økonomi, hvis jeg spekulerede i den slags - men jeg bliver trist af det, så det er ikke det værd for mig.

Jeg sparer op til pillefyr, så den gamle trofaste salamanderkedel kan pensioneres. Vi har solceller på taget. Jeg er ved at planlægge anlæg til regnvand (det er i øvrigt ikke så dyrt igen - og er typisk tjent ind på 6-7 år). Vi har en stor køkkenhave - som vi kan få meget mere ud af (permakultur). Og det er så det - resten, står på simpelt vedligehold (og opsparing til alderdom, rejser og evt. uheld/ulykker).

Jeg moderniserer ikke for æstetikken skyld - det har altid et praktisk formål, mit hjem er således ikke til Bo Bedre. Og dette er netop det grundlæggende valg, som hver især må træffe - svømmer du imod eller med strømmen - og på hvilke områder? Find en balance du kan trives, det er mit råd. Nå ja - og så del en pils med en kammerat mens i sparker fyr. :)

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.

Indlægaf Klaus » 09 dec 2012 08:29

Jeg fandt lige denne: http://www.bt.dk/chris-macdonald/chris- ... oekonomisk
Lidt mere om trædemøller: http://www.enmandshojskole.dk/samfundso ... lykke.html
Og indtil videre har jeg undgået trædemøllerne og afdraget ca 30000kr på det før omtalte lån.
Vi har heller ikke brugt penge på andet end en løsdriftsstald til hestene.
Der er også blevet indsamlet diverse gratis eller meget billige genbrugsmaterialer til kommene projekter eller reperationer, vi er dog heller ikke gået på kompromis med komforten, der er bla. blevet indkøbt hjørnebænk og bord til køkkenet til 1000kr, en fladskærm kun 8 år gammel den byttede vi os til, og en ny fars stol med skammel købt i genbrugeren til 140kr, og to nye juletræskæder til 60kr
Mit bedste køb er dog en ny brændekløver til 3000kr, den vil blive tilbagebetalt af vores egne træer.
Det er faktisk utroligt så mange gode, billige og brugte ting der er til salg lige pt.

Tilbage til "Fri debat"