Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sommerhus drift og økonomi

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

sommerhus drift og økonomi

Indlægaf Flemming DJ » 16 apr 2012 14:46

Mikael> Ja, det er jo noget crap. Jeg ser problemet. :|

Måske sku' du egentlig op på de 15 grader som minimum - der er også noget med temperatur for dugpunkt? Men, det er ikke noget, jeg vil gøre mig klog på.

En kæmpe dåsesolfanger må være en hjælp. :lol: Prøv Google: Solar can heater (eller furnace).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 224
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

sommerhus drift og økonomi

Indlægaf mikael1960 » 16 apr 2012 15:14

@flyball.. God pointe ... Gulvet bliver jo nok ved med at afgive fugt indtil det er tørt... uanset temperaturen i garagen.

Jeg overvejede at lægge en gang epoxy maling på gulvet for at stoppe denne fugt dannelse. eller alternativt at lægge 5 -10 cm isolering og gulv ovenpå (med dampspærre under).
Så vidt jeg har forstået, medfører det en risiko for at fugten trænger op i væggen i stedet. Min trægarage har de dersens H formede blokke i bunden af væggene. Tror du at fugten vil gå i væggenen ?
Mikael

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Areal: 325 + 70 + 160l vvb
Brændsel: 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Midtsjælland

sommerhus drift og økonomi

Indlægaf Flyball » 16 apr 2012 16:20

mikael1960 » 16 Apr 2012, 15:14 skrev:@flyball.. God pointe ... Gulvet bliver jo nok ved med at afgive fugt indtil det er tørt... uanset temperaturen i garagen.

Jeg overvejede at lægge en gang epoxy maling på gulvet for at stoppe denne fugt dannelse. eller alternativt at lægge 5 -10 cm isolering og gulv ovenpå (med dampspærre under).
Så vidt jeg har forstået, medfører det en risiko for at fugten trænger op i væggen i stedet. Min trægarage har de dersens H formede blokke i bunden af væggene. Tror du at fugten vil gå i væggenen ?


Det er næsten umuligt at forsøge at lave en brugbar løsning, når først gulvet er af sådan en beskaffenhed så fugten trænger op. Der er kun to løsninger, lav det om og start fra bunden med en korrekt opbygning, ellers lær og lev med det, opvarmning og udluftning, det kan altså redde mange smuttere, hvis man kan leve med det, for det skal køre ellers kommer fugten. Der er ingen "gyldne middelveje", desværre !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Brugeravatar
Grevens
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 558
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 6 gange

sommerhus drift og økonomi

Indlægaf Grevens » 16 apr 2012 16:28

mikael1960 » 16 Apr 2012, 14:20 skrev:Jeg har faktisk monteret to ting på taget.
1. Et nyt stort vindue - for at lade solstråler lyse og varme. Det giver meget lidt varme effekt.
2. Monteret en Luft solfanger. Den giver ingen gavnlig effekt. Der er 70 cm mllem luftsolfanger og tag, og yderligere ca. 90 cm mellem tag og garage. Det er for meget. = 4000 spildte kroner.
Jeg har udluftning i begge ender af garagen - og jeg har monteret en fugt styret badeværelses udluftning.
Jeg har købt to af harald nyborgs fugtsamlere - og de virker. Men det er ikke nok.
Det har bidraget til at luftfugtigheden er faldet til 75 - 80%.

Jeg har nogle dejlige ting og sager med en del krom på - og det kan ikke tåle så høj en luftfugtighed.
Mine barstole er eks.vis rustne og der er kommet mug på en enkelt spånplade hylde.
Værktøj begynder at ruste ved en luftfugtighed på ca. 80. = problem.

Jeg ved, at jo højere temperaturen er, jo mere fugt kan luften indeholde, og dermed falder luftfugtighedsprocenten.

Jeg ved også positivt at en hel del af fugten kommer fra beton gulvet. Desværre koster det i omegnen af 30.000 at få gulvet gravet af og et ny lavet korrekt. Det har jeg ikke råd til, og mit helbred rækker desværre ikke til den slags udskejelser længere. (efter 26 år i IT branchen).
Det ville ubetinget være den bedste og mest korrekte løsning.
Så hvis i keder jer et par weekender, og har lyst til at grave betongulv ud, så skal jeg da gerne finde grillen og en masse rammer pilsner øl frem. :-) hehe

Ja, ovenstående viser vel med al tydelighed at jeg famler rundt i blinde - næsten i panik. Luftfugtigheden skal nedbringes inden næste vinter - da min MC med al sin krom ellers tager skade. - og DET er IKKE morsomt :-)


... det billigste er vel at lave et lille rum, inde i garagen ( et isoleret "skur" inde i garagen)... som du afdækker med fugtspærre mod betongulv og ekstra isolering ... derinde kan du så have dine fine ting og MC stående samt en lille olieradiator og en affugter fra haraldskrald til 499 ...
- jeg har lavet et ekstra rum i skuret til mine trommer... der heller ikke tåler fugt ...
- sry for OT ... -det du´r sæføli ik til et sommerhus ...
...

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 162
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 2 gange

sommerhus drift og økonomi

Indlægaf no100 » 16 apr 2012 20:34

Hej
Er der en grund til ønsket om varme udover fugten.
Til f.eks. fugtig garage, kælder eller uopvarmet udestue..
absorberings affugter har ingen kompressor, men fungerer efter absorberingsprincippet - dvs. den fugtige luft i rummet ledes gennem en rotor, som består af et fugtoptagende materiale, som optager den fugt luft indeholder. Herefter afgives den varme(frigiver den varme der er brugt til fordampning af vandet) og der er tørre/affugtede luft til rummet. For at regenerere rotoren ledes en mindre mængde luft den modsatte vej gennem rotoren. At maskinen fungerer uden kompressor betyder i praksis, at den kan fortsætte det gode arbejde selv ved helt lave temperaturer uden at slå fra eller tage skade.
Kan ikke bruges hvor temp. Er over 40c.
:great:
No100.


Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 390
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

sommerhus drift og økonomi

Indlægaf Dinsen » 16 apr 2012 21:44

Mange luft/luft varmepumper har indbygget affugter. Panasonic feks leder fugten ud af kondens røret fra indedelen ;)
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 162
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 2 gange

sommerhus drift og økonomi

Indlægaf no100 » 16 apr 2012 23:22

men koster det ikke langt mere at køre med VP.

Firmaer køre med kolde lagere og bruger absorberings affugter for at undgå fugt skader og spare penge. Ulempen er at man skal akklimatisere når ting skal ud af lageret.

Dette er en mulighed vis garagen er et lager.
men skal man være i garagen skal det nok suppleres med termoundertøj og uldne sokker
:skiing:
no100. new2

mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 224
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

sommerhus drift og økonomi

Indlægaf mikael1960 » 17 apr 2012 07:45

Mit ønske om højere temperatur i garagaen skyldes egentligt primært at fugt procenten falder og dermed har det mindre konsekvens for det der er garagen.
Mikael

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Areal: 325 + 70 + 160l vvb
Brændsel: 8mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Midtsjælland

sommerhus drift og økonomi

Indlægaf Flyball » 17 apr 2012 14:17

mikael1960 » 17 Apr 2012, 07:45 skrev:Mit ønske om højere temperatur i garagaen skyldes egentligt primært at fugt procenten falder og dermed har det mindre konsekvens for det der er garagen.


Husk stadigvæk det jeg skrev tidligere mht fugt og opvarmning !


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Brugeravatar
Grevens
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 558
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 6 gange

sommerhus drift og økonomi

Indlægaf Grevens » 17 apr 2012 19:26

mikael1960 » 17 Apr 2012, 07:45 skrev:Mit ønske om højere temperatur i garagaen skyldes egentligt primært at fugt procenten falder og dermed har det mindre konsekvens for det der er garagen.


... med mindre jeg har misforstået dit indlæg ... og/eller -jeg har misset pointen i den bog jeg har gennemlæst ... vil jeg da mene at det modsatte er mere korrekt ... nemlig at jo varmere luft ... jo mere vand/damp kan det indeholde ... ( ikke i procent .. men i Liter )

... lidt forenklet skrevet ...

ved 0 graders varme kan 1m3 luft indeholde 5 gram vand = 100% luftfugtighed.
Ved 20 graders varme kan 1m3 luft indeholde 17 gram vand = 100% luftfugtighed.

... det "farlige" ved fugt, er at det sætter sig de steder, hvor den varme luft bliver kold ... ...altså "overskuddet af vanddamp" fra varm luft vil afsætte sig på steder hvor det er koldere ... -jævnfør "tesen" om at varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft ...

- når den ged er barberet er "almindelig" fugt jo ikke dit største "problem" ... men det, at du har opstigende vand / fugt i garagegulvet ... ... her tror jeg ikke det vil hjælpe at sætte mere varme på ... det vil blot medvirke til at vandet vil trænge endnu mere op i gulvet, da betongulvet vil virke som en rod på et træ ... suge vand i bunden og afdampe i toppen ... ... med mindre du går til ekstremer med at sætte fuld varme og fuld affugtning 24/7 365 så naboer bli´r helt tørre i halsen ... men når du stopper vil vandet stadigvæk komme op gennem gulvet ... indtil du får lavet en bund der er brugbar til det nye formål med din garage ...

- derfor mit tidligere indlæg om et mejet mindre skur inde i garagen, hvor du kan styre fugt og temp. mejet billigere ... ... som en "nødløsning" indtil en flok SP brugere forbarmer sig og kommer og graver betongulvet op ...
:D

... for ikke at blive beskyldt ( alt for mejet) for at lede tråden på vildspor med garagesnak ... ... er jeg jo nød til at komme med et lille indput vedr. Sommerhuset som det jo egentligt startede med ...
Qva ovenstående "tese" var det indtil for få år tilbage, go´byggeskik IKKE at bygge sommerhuse med dampspærre ... idet man mente at når det nu ikke var så mejet i brug i de kolde perioder, var det bedre, at den om sommeren opsamlede fugt i sommerhuset, kunne "afdampe" , "udjævne sig" , i den kolde periode, når sommerhuset uden gæster, ligesom kunne afklamatisere sig til omgivelserne, og lade "dampoverskuddet" "vandre" gennem konstruktionen ( agtigt ) ...

( nu fik jeg igen skrevet for meget tekst ... var ellers klar til at fortælle om nødvendigheden af at montere dampspærre når man efterisolerer... en anden gang ... )
...



Tilbage til "Varmepumper"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster