Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

bare lige et link til en aktiv fynbo med gratis brænde

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV

Indlægaf Albert » 15 apr 2012 07:51

tvivleren skrev:hvis en mand påtager sig en opgave som at fælde træ i sin fritid er det din egen forsikring der skal betale, og den vil ikke betale hvis du har fældet træ før da du skulle kunne vurdere at dette ville gå galt.

der skal være et ansættelses forhold hvis det er træ ejers forsikring der skal betale

Hvor læser du det sludder henne,det er ihvertfald ikke forsikringsjuraen du har den historie fra :shock:

Hans
Stoker V
Stoker V
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf Hans » 15 apr 2012 10:48

Albert » 14 Apr 2012, 19:21 skrev:Og iøvrigt er det også træets ejermands egen forsikring der betaler hvis træet uheldigvis ryger ned i stuerne,hvis han hyrer en privatperson til opgaven,det gælder også på Fyn:cry:

Det vil jeg meget gerne se en bekræftelse på new5
Mvh.
Hans

Brugeravatar
mejeristen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf mejeristen » 15 apr 2012 14:34

Jeps det vil jeg også gerne!!
(har lige et "par" træer der skal lægges ned :-)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV

Indlægaf Albert » 16 apr 2012 09:15

Spørg i eget forsikringselskab

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

Indlægaf gulvmand » 16 apr 2012 10:03

Så skal jeg da ik fælde træ for andre mennesker mere,, hvis det er de regler,, :oops:

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring

Indlægaf EKP » 17 apr 2012 09:32

Landlyst » 15 Apr 2012, 07:07 skrev:
EKP » 14 Apr 2012, 22:23 skrev:
Landlyst » 14 Apr 2012, 14:06 skrev:Og du ryder ALT op.... Hmm så vil han sgu nok også ha du skal grave rødderne op..... :shock: Og har de sommetider været tilbudt træ på den måde men der har vi nu kun taget det der dur til brænde og så skal folks selv ryde grene væk.... Med mindre man fyre med flis mener jeg da også det er rimeligt at man for at fælde og skære op tager brændet og så må folk selv rydde op.... :great:

Det er for sjov det du skriver ik?

Jeg har for et par år tilbage haft en ude der gerne ville fjerne et læhegn mod at få træet. Det var 40-50 år gamle grantræer så det var meget store. Han fældede det hele men da han havde fjernet alle stammerne så vi ham ikke mere. Så ringede jeg og sagde at jeg da også regnede med at han fjernede alle grenene der lå på markerne på begge sider og kørte lagde dem ind ovenpå stræstubbene men "det havde han slet ikke maskiner til at kunne gøre".

Hvis man ikke kan rydde op efter sig så skal man ikke tage opgaven. Vi kan godt blive enige om at træet repræsenterer en værdi. Hvis man kun tager det der har værdi og efterlader 2/3 af arbejdet til ejeren så er der efter min mening noget man har fået galt i halsen. Det stykke arbejde der efterfølgende skulle lægges i at fjerne grene fik jeg 0,00 kr. for.

V.h. Emil

Forsjov?? Nej det er ramme alvor da.... :shock:

Hvis en mand kommer og spørger om jeg vil fælde hans træer, så er det jo fordi at han ikke selv kan/vil og altså søger en der ka gøre det for ham, ergo så er betalingen for arbejdet at man tager stammerne med sig... Skal man rydde op efter det så kommer de til at koste.... :great: hvis du sælger træ til hededanmark så tror jeg heller ikke du skal regne med at de fjerner grene efter processoren... icon_cheesygrin.gif

Det er noget pjat. Der massere af annoncer med folk der vil komme og fælde dine træer, læhegn, flise osv. bare for at få lov at fælde. Det er ikke mere end et par uger siden at en mand på cykel kom forbi og spurgte om han måtte rydde op i mit læhegn mod at få træet. Det er sjovt hvordan nogle folk tror at deres træ er guld værd mens andre tror det er gratis og man nærmest skal have penge for at komme og fjerne det. Du er godt klar over at træ sælges til omkring 200 kr. rummeteren i 3 meter stykker? Jeg vil tro der var for 15-20.000 kr. træ i det læhegn han fjernede og hvis der ikke ryddes op er det lige liiidt for smart efter min mening :shock:

Kender du nogle landmænd der vil bortforpagte deres jord til en der kun gider høste kornet når det er modent og i øvrigt forventer at de selv skal stå for al pasningen - træ er en afgrøde som alle andre efter min mening.

V.h. Emil

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 10 gange

Indlægaf Landlyst » 17 apr 2012 19:24

Det er noget pjat. Der massere af annoncer med folk der vil komme og fælde dine træer, læhegn, flise osv. bare for at få lov at fælde. Det er ikke mere end et par uger siden at en mand på cykel kom forbi og spurgte om han måtte rydde op i mit læhegn mod at få træet. Det er sjovt hvordan nogle folk tror at deres træ er guld værd mens andre tror det er gratis og man nærmest skal have penge for at komme og fjerne det. Du er godt klar over at træ sælges til omkring 200 kr. rummeteren i 3 meter stykker? Jeg vil tro der var for 15-20.000 kr. træ i det læhegn han fjernede og hvis der ikke ryddes op er det lige liiidt for smart efter min mening

Kender du nogle landmænd der vil bortforpagte deres jord til en der kun gider høste kornet når det er modent og i øvrigt forventer at de selv skal stå for al pasningen - træ er en afgrøde som alle andre efter min mening.

V.h. Emil

Ja men nu skal du jo måske lige spise brød til... Her snakker jeg om folk som har et par træer i haven som de ikke selv ka finde ud af at fælde og så vil ha dig til at gøre for dem... Så tager jeg træet som betaling og så ryder de selv op.. Ellers ka de jo betale for fældning og bortkørsle af det hele... :shock:

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring

Indlægaf EKP » 17 apr 2012 21:14

Landlyst » 17 Apr 2012, 19:24 skrev:
Det er noget pjat. Der massere af annoncer med folk der vil komme og fælde dine træer, læhegn, flise osv. bare for at få lov at fælde. Det er ikke mere end et par uger siden at en mand på cykel kom forbi og spurgte om han måtte rydde op i mit læhegn mod at få træet. Det er sjovt hvordan nogle folk tror at deres træ er guld værd mens andre tror det er gratis og man nærmest skal have penge for at komme og fjerne det. Du er godt klar over at træ sælges til omkring 200 kr. rummeteren i 3 meter stykker? Jeg vil tro der var for 15-20.000 kr. træ i det læhegn han fjernede og hvis der ikke ryddes op er det lige liiidt for smart efter min mening

V.h. Emil

Ja men nu skal du jo måske lige spise brød til... Her snakker jeg om folk som har et par træer i haven som de ikke selv ka finde ud af at fælde og så vil ha dig til at gøre for dem... Så tager jeg træet som betaling og så ryder de selv op.. Ellers ka de jo betale for fældning og bortkørsle af det hele... :shock:

Okay fair nok - det er nemlig en helt anden sag :great:

Hvis det er en lille mængde træ (som f.eks. i en have) er det også en opgave jeg ofte takker nej til da bøvlet med at kører maskiner derud eller frem og tilbage med en lille trailer giver alt for meget arbejde i forhold til den relativt beskedne mængde træ man får ud af det. Det er nemlig at sidestille med at få en fagmand ud for at tage opgaven og det er ikke helt billigt.

Jeg er nok lidt farvet af at jer bor på en gård med en del skov og desværre har haft negative erfaringer med én der mente at man kunne lave samme nummer med mit læhegn. Men her er det også helt andre mængder det drejer sig om. Her er det af sidestille med en afgrøde og bør som minumum gå i nul når alt arbejde er udført.

Man må bare konkludere at det er vigtigt at begge parter altid får snakket opgaven grundigt igennem da man nemt kan have forskellig opfattelse af hvordan opgaven skal udføres.

V.h. Emil

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Indlægaf steinmeier » 18 apr 2012 10:16

Personligt så finder jeg det naturligt at man rydder op eftersig når man skover. men ok jeg lægger jo også de ris der er tilbage når jeg skover i bunker for at jeg kan komme til at gå der og samtidig så virker de som skjul for skovens dyr, jeg har været ude og fælde/fjerne træer for et par stykker og det ene sted var det et læ hegn og han stillede en rendegraver til rådighed så vi kunne køre det i bunke. et andet sted var det et stormskadet træ i en have, jeg skar det der skulle skæres lagde ris i en bunke og så måtte ejer selv køre det væk det var aftalen. jeg vil aldrig begynde på en opgave før at alle dele er aftalt. for netop at undgå de misforståelser, samt så gider jeg ikke flække ind på en genbrugsplads for at få lidt brænde hvis det endelig er.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

Tilbage til "Fastbrændsel"