Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ingen strøm på den gamle Fordson

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Flammen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1215
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 4 gange

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlægaf Flammen » 02 apr 2012 23:58

ved at bruge udelukkelselsmetoden, så er et godt sted at starte at måle på lade lelæet.
nu bor du lidt langt fra mig, ellers var jeg frisk på at hjælpe med problemet


kadett 76
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 20 okt 2010 23:22
Mit fyr: DSU 10 med autotænding
Areal: 270 m2
Brændsel: alt der kan brænde, både fast og piller
Fremviser gerne i postnummer: 6760
Geografisk sted: jylland

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlægaf kadett 76 » 03 apr 2012 08:01

Den hurtigste og sikreste måde at fejlfinde på det kredsløb er med et måleapperat som de andre siger, men er man ikke gode venner med sådan en fætter kan fejlfindingen gøre så man er rimelig sikker på denne måde:
hvis du har ladet batteriet natten over kan den så starte uden brug af kabler en halv time efter du har fjernet lader? hvis den kan dur batteriet temmelig sikkert, hvis ikke aflader den seriøst meget eller batteriet er dødt, hvis den er opladet over natten kan du så starte/stoppe den 10 gange eller mere i løbet af dagen når du arbejder med maskinen? (selvfølgelig hvor den er startet i et godt stykke tid inden hvert stop), hvis du kan det lader den sikkert, når batteriet er fuldopladet og traktoren skal stå i en periode så prøv at tage den ene pol af, kan den så starte efter stilstand er du sikker på at dit batteri dur men også ret sikker på at den aflader et sted

Jensen8700
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 16 jan 2011 18:24
Mit fyr: Polsk jernting
Areal: Ca 330m^2, vistnok..
Brændsel: Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Rådved (Horsens) og Århus

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlægaf Jensen8700 » 03 apr 2012 08:08

Man kan også være heldig at have et ladeapparat med amperemeter.
Så kan man lade batteriet mens det er monteret, aflæse amperemeteret, pille en pol fra og så aflæse amperemeteret igen.

Falder stræmforbruget - så er der en overgang i somewhere i køretøjet.

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 339
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 2 gange

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlægaf remme » 03 apr 2012 08:13

jeg har har både en gammel fordson og en ford fra 77. Begge kan tabe strømmen fra batteriet hvis de står stille over en lang periode. Tjek batterispændingen først. Smid evt. en lader på den et døgn eller to og prøv så om du kan starte den. Der er jo ikke nogen grund til at flyve ud og skifte batteriet hvis du kan klare dig med en opladning.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 995
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlægaf klinten » 03 apr 2012 16:48

Jeg målte på batteriet mens det var forbundet og motoren var slukket. Der var 12 volt på. Nu har jeg taget det af og sat det til opladning. Den lader med 7 ampere.
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 995
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlægaf klinten » 05 apr 2012 13:35

Så har jeg kørt lidt med den dejlige dame. Jeg satte batteriet til og den startede som en mis. 13.4V over batteriet. Jeg har startet den 4-5 gange her i løbet af dagen, og der var ingen problemer. Jeg målte så over batteriet her til sidst. 12.7V. Jeg satte et tangamperemeter på, og der bliver slet ikke ladet på batteriet. Så målte jeg på generatoren og der var 0V. Er næste skridt så at skifte kul i generatoren?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4279
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlægaf Bigfoot » 05 apr 2012 13:56

klinten » 05 Apr 2012, 13:35 skrev:Så har jeg kørt lidt med den dejlige dame. Jeg satte batteriet til og den startede som en mis. 13.4V over batteriet. Jeg har startet den 4-5 gange her i løbet af dagen, og der var ingen problemer. Jeg målte så over batteriet her til sidst. 12.7V. Jeg satte et tangamperemeter på, og der bliver slet ikke ladet på batteriet. Så målte jeg på generatoren og der var 0V. Er næste skridt så at skifte kul i generatoren?


du kan godt hive relæet ud, men når der er 0volt over den, så er der ligeså stor sansynlighed for de andre problemer.

Først og fremmest, tjeck din ladelampe, virker den, så er den udelukket.
Den skal jo lyse hvis generatoren ikke virker, og ja, selv de gamle traktorer bør have en ladelampe, medmindre den har dynamo.... :shock: (kan faktisk godt forefindes på de gamle fordson)

Men på selve generatoren sidder også en diodebro, og brænder den en diode, så lader den heller ikke.
Det kan også være tærring i kobberspolen inde i generatoren, så man der har en kortslutning, og voila, den lader ikke.

Det billigste er at hive relæet ud, og se på det.
Hvis det er slidt ned til sokkeholderne og lidt længere, så prøv at skifte det, det koster jo ikke alverden.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 995
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlægaf klinten » 05 apr 2012 14:12

Hvad er det for et relæ jeg skal hive ud? Der sidder umiddelbart ikke noget relæ på generatoren. Der er ingen ladelampe, men der sidder et amperemeter hvor der til venstre står CHG og til højre står DIS. Det må være opladning og afladning. Nålen står lige i midten og flytter sig ikke. Hvis generatoren slet ikke leverer noget spænding, hvordan virker gløderørene så? Kører de bare på batteriet?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4279
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlægaf Bigfoot » 05 apr 2012 14:17

klinten » 05 Apr 2012, 14:12 skrev:Hvad er det for et relæ jeg skal hive ud? Der sidder umiddelbart ikke noget relæ på generatoren. Der er ingen ladelampe, men der sidder et amperemeter hvor der til venstre står CHG og til højre står DIS. Det må være opladning og afladning. Nålen står lige i midten og flytter sig ikke. Hvis generatoren slet ikke leverer noget spænding, hvordan virker gløderørene så? Kører de bare på batteriet?


generel misforståelse omkring gløderør.... de skal kun bruges under opstart, indtil motoren selv tørner, så slukker de. Generatoren har ingen indflydelse på dem. (det er ikke som tændrør jo.....)
De forvarmer bare forbrændingen, derfra er det kompressionen af luft og diesel der selvantænder.

relæet sidder som regel med to skruer ind i enden af generatoren.
Billede
alt bag den hvide plastplade er inde i generatoren...

men når du beskriver det som du gør, med sådan et ur der... så tyder det mere på at være en dynamo.

Kunne du ikke tage et billede af begge sider af motoren, så skal jeg fortælle dig hvad der er hvad.
Helst af det forreste område, som alle remmene arbejder omkring.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 995
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland

Ingen strøm på den gamle Fordson

Indlægaf klinten » 05 apr 2012 15:00

http://db.tt/S2se6QWh
http://db.tt/Z3wKSePH
Jeg håber linksne virker. Dejligt med lidt motorlære. :-)
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html



Tilbage til "Bil, MC og Motor"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster